mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Nie uwierzysz, że to…

Nie uwierzysz, że to…

To co widzicie na zdjęciach to nie jest ani nieznany Wam model Astona Martina czy też Jaguara. Patrząc z boku ktoś mógłby pomylić ten prototyp z Alfą Romeo lub Ferrari. Nie jest to także jakaś wersja Lamborghini Miury, której nie znacie. To Skoda!

Nie uwierzysz, że to…
Prototyp o roboczej nazwie 1100GT miał być zwieńczeniem oferty aut z Czech. Samochód pochodzi z lat 70 i powstał w ośrodku badawczo rozwojowym ÚVMV (Ústav pro výzkum motorových vozidel). Samochód miał podbijać zachodnie rynki i być konkurencyjnym głównie dzięki cenie. Prototyp miał powstawać w niewielkich rocznych seriach.

Można powiedzieć, że prototyp wyróżniał się też dzięki rozwiązaniom technicznym, które nie wiele miały wspólnego z tym co Czesi wykorzystywali w bieżącej produkcji. Co charakteryzowało 1100GT? Po pierwsze centralnie umieszczony silnik DOHC. Po drugie nadwozie z laminatu. Po trzecie chromowane reflektory i specjalnie zaprojektowane zawieszenie, a to tylko wierzchołek góry lodowej.

Nad projektem czuwał inż. Milan Vacek, który jako wieloletni konstruktor pracowała w filii Skody we Vrchlabi. Wybrał on koncepcję umieszczenie silnika za osią tylną. Jednostka jaka trafiła do 1100GT był bardzo zbliżona do seryjnego silnika 1.1OHV. Oczywiście jednak została zmodyfikowana na potrzeby 1100GT. Nadwozie to projekt czechosłowackiego stylisty Milana Strejčeka. Wnętrze zostało wykończone przez rzemieślników z pracowni Karosy (niegdyś Sodomki) .

Na początku maja 1970 roku zakończono montaż prototypu i od razu przeprowadzono serię badań drogowych. Okazało się, że silnik OHV wzmocniony do 75 KM. Pozwalał rozpędzić lekki prototyp do 180 km/h. 26 czerwca 1970 roku podczas drugiej wystawy "IEMA – człowiek i samochód" przygotowanej przez organizatorów w praskim Parku Kultury i Wypoczynku J. Fučika. Auto wzbudziło ogromne zainteresowanie wśród zwiedzających.

Włożono wiele wysiłku w zabezpieczanie małoseryjnej produkcji w liczbie 250-400 sztuk rocznie. Ministerstwo Przemysłu jednak z racji nabierającej tempa produkcji 110R ostatecznie wstrzymało projekt. Po latach twórca nadwozia do 1100GT otrzymał pozwolenie na odkupienie pojazdu i z satysfakcją go użytkował.

Obecnie auto nie jest w najlepszym stanie, jednak jest szansa na odrestaurowanie prototypu.
Zobacz koniecznie: Wszystko o Skoda
Tematy w artykule: Skoda Skoda Concept

Podobne wiadomości:

Skoda Karoq - oficjalne odsłonięcie modelu

Skoda Karoq - oficjalne odsłonięcie modelu

Aktualności 2017-05-18

Skoda Karoq – znamy następcę Yeti

Skoda Karoq – znamy następcę Yeti

Premiery 2017-05-01

Po ośmiu latach kariery Skoda Yeti odchodzi na emeryturę, a w jej miejsce wskakuje następca – Karoq. Znamy już pierwsze szczegóły na temat przedstawiciela segmentu kompaktowych SUV-ów z Mlada Boleslav.

Komentuj:

~pawian 2011-10-22

nie weszła do produkcji, bo komuna była dla ludu a nie dla wybranych

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Skoda Karoq - oto następca Yeti!
Skoda Karoq - oto następca Yeti!
Po ośmiu latach przyszedł czas na następcę Skody Yeti. Nowy model zmienił się tak bardzo, że otrzymał nową nazwę - Karoq. Znamy już pierwsze szczegóły na temat kompaktowego SUV-a z Mlada Boleslav.