mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Nie wiemy, jak kontrolować ciśnienie w oponach

Nie wiemy, jak kontrolować ciśnienie w oponach

Z badania TNS Polska wynika, że ponad 30 proc. polskich kierowców nie wie, jaki jest prawidłowy poziom ciśnienia w oponach ich samochodów. Dodatkowo większość z nich kontroluje stopień napompowania opon jedynie dwa razy w roku.

Nie wiemy, jak kontrolować ciśnienie w oponach
Badanie zrealizowane przez TNS Polska towarzyszyło ogólnopolskiej akcji Michelin "Ciśnienie pod Kontrolą", która odbyła się pod koniec października. Celem organizowanej w Polsce od 8 lat inicjatywy jest zwrócenie uwagi na problem nieprawidłowego ciśnienia w oponach pojazdów oraz edukacja kierowców w tym temacie. O konieczności prowadzenia tego typu działań świadczą wyniki wspomnianego badania – 31 proc. respondentów nie potrafiło powiedzieć, jaki jest rekomendowany poziom ciśnienia w oponach ich samochodów. Jednocześnie 44 proc. kierowców posiada taką wiedzę, co stanowi poprawę o 4 proc. w stosunku do wyników uzyskanych w ubiegłym roku. Natomiast jedna czwarta badanych pamięta w przybliżeniu prawidłowy poziom ciśnienia w oponach ich pojazdów.

Kierowcy zostali również zapytani o to, jak często sprawdzają stan napompowania swoich opon. Największa grupa respondentów (24 proc.) kontroluje ciśnienie raz na pół roku, natomiast 15 proc. robi to zgodnie z zaleceniami specjalistów, a więc raz w miesiącu. Pozostałe odpowiedzi kształtowały się następująco – częściej niż raz w miesiącu (7 proc.), raz na 2 miesiące (9 proc.), raz na 3 miesiące (14 proc.), raz na 4 miesiące (5 proc.), raz na 5 miesięcy (2 proc.), raz na rok (7 proc.), rzadziej niż raz na rok (2 proc.), brak kontroli ciśnienia (7 proc.).

- Ciśnienie w oponach należy sprawdzać regularnie raz w miesiącu oraz przed każdą dalszą podróżą – wyjaśnia Tomasz Młodawski ekspert Michelin Polska. – Kontrolę należy przeprowadzać na "zimnych" oponach – najwcześniej godzinę po zatrzymaniu samochodu lub po przejechaniu do 3 kilometrów przy niewielkiej szybkości. Poziom ciśnienia powinien być zgodny zarówno z zaleceniami producenta samochodu, jak i przystosowany do aktualnego obciążenia pojazdu – dodaje Tomasz Młodawski z Michelin Polska.

Badania Michelin pokazują, że utrzymywanie właściwego ciśnienia wpływa na:
- bezpieczeństwo jazdy, zapewniając większą przyczepność i krótszą drogę hamowania;
- trwałość opony poprzez wydłużenie czasu jej użytkowania o jeden sezon;
- ekonomię i ekologię jazdy – prawidłowo napompowana opona zmniejsza zużycie paliwa o ok. 0,3 l na 100 km.

Podobne wiadomości:

Test opon letnich 2016 w auto motor i sport

Test opon letnich 2016 w auto motor i sport

Aktualności 2016-04-05

Goodyear przedstawia oponę dla samochodów autonomicznych

Goodyear przedstawia oponę dla samochodów...

Technika 2016-03-15

Komentuj:

~toja 2012-11-22

"prawidłowo napompowana opona zmniejsza zużycie paliwa o ok. 0,3 l na 100 km" . W stosunku do jak napompowanej? Nie lepiej napisać, że źle napompowane opony powodują zwiększenie zużycia paliwa ? Przecież prawidłowo napompowana opona powoduje, że samochó zużywa tyle paliwa ile zgodnie z założeniami powinien zuzywać dla określonych warunków drogowych, sposobu jazdy, prędkościo, obciążenia itd.

~wojtek 2012-11-22

dodam, że lepiej mieć większe ciśnienie w oponach niż mniejsze, w porównaniu do podanych wartości nominalnych. Ja pompuje zawsze 0,2 lub 0,3 więcej.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Zapomniałeś prawa jazdy? I tak zabiorą
Zapomniałeś prawa jazdy? I tak zabiorą

Rząd zajął się likwidacją luki prawnej, która umożliwiała uniknięcie konsekwencji w związku z przekroczeniem prędkości w terenie zabudowanym o 50 km/h. Wystarczy, że kierowca oznajmił, że nie ma przy sobie dokumentu, a policja nie mogła go zatrzymać.