mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Nie wiemy, jak kontrolować ciśnienie w oponach

Nie wiemy, jak kontrolować ciśnienie w oponach

Z badania TNS Polska wynika, że ponad 30 proc. polskich kierowców nie wie, jaki jest prawidłowy poziom ciśnienia w oponach ich samochodów. Dodatkowo większość z nich kontroluje stopień napompowania opon jedynie dwa razy w roku.

Nie wiemy, jak kontrolować ciśnienie w oponach
Badanie zrealizowane przez TNS Polska towarzyszyło ogólnopolskiej akcji Michelin "Ciśnienie pod Kontrolą", która odbyła się pod koniec października. Celem organizowanej w Polsce od 8 lat inicjatywy jest zwrócenie uwagi na problem nieprawidłowego ciśnienia w oponach pojazdów oraz edukacja kierowców w tym temacie. O konieczności prowadzenia tego typu działań świadczą wyniki wspomnianego badania – 31 proc. respondentów nie potrafiło powiedzieć, jaki jest rekomendowany poziom ciśnienia w oponach ich samochodów. Jednocześnie 44 proc. kierowców posiada taką wiedzę, co stanowi poprawę o 4 proc. w stosunku do wyników uzyskanych w ubiegłym roku. Natomiast jedna czwarta badanych pamięta w przybliżeniu prawidłowy poziom ciśnienia w oponach ich pojazdów.

Kierowcy zostali również zapytani o to, jak często sprawdzają stan napompowania swoich opon. Największa grupa respondentów (24 proc.) kontroluje ciśnienie raz na pół roku, natomiast 15 proc. robi to zgodnie z zaleceniami specjalistów, a więc raz w miesiącu. Pozostałe odpowiedzi kształtowały się następująco – częściej niż raz w miesiącu (7 proc.), raz na 2 miesiące (9 proc.), raz na 3 miesiące (14 proc.), raz na 4 miesiące (5 proc.), raz na 5 miesięcy (2 proc.), raz na rok (7 proc.), rzadziej niż raz na rok (2 proc.), brak kontroli ciśnienia (7 proc.).

- Ciśnienie w oponach należy sprawdzać regularnie raz w miesiącu oraz przed każdą dalszą podróżą – wyjaśnia Tomasz Młodawski ekspert Michelin Polska. – Kontrolę należy przeprowadzać na "zimnych" oponach – najwcześniej godzinę po zatrzymaniu samochodu lub po przejechaniu do 3 kilometrów przy niewielkiej szybkości. Poziom ciśnienia powinien być zgodny zarówno z zaleceniami producenta samochodu, jak i przystosowany do aktualnego obciążenia pojazdu – dodaje Tomasz Młodawski z Michelin Polska.

Badania Michelin pokazują, że utrzymywanie właściwego ciśnienia wpływa na:
- bezpieczeństwo jazdy, zapewniając większą przyczepność i krótszą drogę hamowania;
- trwałość opony poprzez wydłużenie czasu jej użytkowania o jeden sezon;
- ekonomię i ekologię jazdy – prawidłowo napompowana opona zmniejsza zużycie paliwa o ok. 0,3 l na 100 km.

Podobne wiadomości:

Test opon zimowych 2015 w nowym numerze auto motor i sport

Test opon zimowych 2015 w nowym numerze auto...

Aktualności 2015-10-24

Goodyear przedstawia oponę dla samochodów autonomicznych

Goodyear przedstawia oponę dla samochodów...

Technika 2016-03-15

Komentuj:

~toja 2012-11-22

"prawidłowo napompowana opona zmniejsza zużycie paliwa o ok. 0,3 l na 100 km" . W stosunku do jak napompowanej? Nie lepiej napisać, że źle napompowane opony powodują zwiększenie zużycia paliwa ? Przecież prawidłowo napompowana opona powoduje, że samochó zużywa tyle paliwa ile zgodnie z założeniami powinien zuzywać dla określonych warunków drogowych, sposobu jazdy, prędkościo, obciążenia itd.

~wojtek 2012-11-22

dodam, że lepiej mieć większe ciśnienie w oponach niż mniejsze, w porównaniu do podanych wartości nominalnych. Ja pompuje zawsze 0,2 lub 0,3 więcej.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
ŁATWIEJ NIŻ KIEDYKOLWIEK
ŁATWIEJ NIŻ KIEDYKOLWIEK
Zastanawiałeś się kiedyś co zrobić, aby zakup nowego samochodu był mniej odczuwalny dla rodzinnego budżetu? Sprawdź nowego Citroëna C3 Aircross, który dostępny jest w nowoczesnej formie finansowania Citroën SimplyDrive.