mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Niebezpieczne tunele drogowe

Niebezpieczne tunele drogowe

Już po raz dwunasty niemiecki automobilklub ADAC przeprowadził test EuroTAP, w którym badaniu poddawana jest jakość tuneli w Europie. Spośród przebadanych 26 obiektów wyłania w przeważającej skali pozytywny obraz, choć nie brakuje też czarnych punktów na mapie. Jeden z tuneli otrzymał nawet najgorszą z możliwych ocen.

Niebezpieczne tunele drogowe
Z 26 przetestowanych tunelowych szlaków w 13 europejskich krajach, 16 otrzymało najwyższą notę "bardzo dobry", 4 muszą zadowolić się oceną "dobrą", dwa "wystarczającą". Po drugiej stronie skali znalazły się 3 tunele określone jako "budzące wątpliwości" i jeden, który kompletnie nie spełniał europejskich wymogów bezpieczeństwa.



Tym największym przegranym jest tunel w Islandii o skomplikowanej nazwie Hvalfjörður. Obiekt zlokalizowany jest przy autostradzie nr 1. nieopodal miejscowości Akranes. Oddany do użytku w 1998 ma 5 770 metrów długości i niezliczoną ilość wad. Jest tylko częściowo monitorowany przez kamery video, punkty alarmowe zlokalizowane są w zbyt dużych odległościach od siebie, nie posiada automatycznego systemu ostrzegania przeciwpożarowego, a droga dojazdowa dla straży pożarnej jest zbyt długa. Na dodatek zawodzi system wentylacyjny, który w razie powstania pożaru nie jest na tyle efektywny by kierować dym od sufitu tunelu w dół, a konstrukcja samego obiektu sprzyja szybkiemu rozproszeniu się ognia po całym jego obszarze. Brak w nim wystarczającej liczby wyjść ewakuacyjnych, drogi ucieczki są niewystarczająco oznakowane. To główne przyczyny dla których eksperci ADAC zapalili dla islandzkiego tunelu czerwone światło.

Na liście niebezpiecznych tuneli - choć o mniejszej skali wad - znalazły się jeszcze: tunel Pedra do Couto w Hiszpanii koło Cabañas, Birth koło Velbert w Niemczech i włoski Claviere znajdujący przy granicy z Francją.

Na samym szczycie rankingu znalazł się natomiast tunel o nazwie Duplex wiodący do Paryża autostradą A86. Jego enigmatyczna nazwa związana jest z konstrukcją - jest dwupoziomowy, co znaczy, że w górnym i dolnym pasie drogowym odbywa się ruch w przeciwnych kierunkach. Obiekt został oddany do użytku w 2009 roku i mierzy 4 530 metrów. W tunelu tym nie stwierdzono żadnych uchybień w bezpieczeństwie oraz konstrukcji.

Co warte dodania w 2014 roku obowiązywać będą nowe unijne standardy techniczne odnośnie budowy i utrzymania tuneli. Jak konkluduje w swoim raporcie ADAC, większość obecnie istniejących tuneli może mieć problemy ze spełnieniem rygorystycznych norm.

Tabela przetestowanych tuneli drogowych i oceny>>>

Podobne wiadomości:

Audi A1 – nadchodzi nowa moda

auto motor i sport 0000-00-00

Już niedługo pokazanie się w mieście za kierownicą takiego auta jak Audi A8, Q7 czy R8 może być obciachowe. Na topie mają być zwinne i przyjazne dla środowiska auta, na przykład... Audi A1.

Tunel połączy wyspy Uznam i Wolin

Tunel połączy wyspy Uznam i Wolin

Polskie drogi 2016-04-18

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Żółte znaki na drogach - o co chodzi?
Żółte znaki na drogach - o co chodzi?
Od kilku dni w północno-wschodniej Polsce pojawiły się nowe, żółte znaki na których możemy zobaczyć np. czołg. Na szczęście zwykli kierowcy nie muszą się nimi przejmować. Są to informacje przeznaczone dla wojskowych.