mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Niebezpieczne tunele drogowe

Niebezpieczne tunele drogowe

Już po raz dwunasty niemiecki automobilklub ADAC przeprowadził test EuroTAP, w którym badaniu poddawana jest jakość tuneli w Europie. Spośród przebadanych 26 obiektów wyłania w przeważającej skali pozytywny obraz, choć nie brakuje też czarnych punktów na mapie. Jeden z tuneli otrzymał nawet najgorszą z możliwych ocen.

Niebezpieczne tunele drogowe
Z 26 przetestowanych tunelowych szlaków w 13 europejskich krajach, 16 otrzymało najwyższą notę "bardzo dobry", 4 muszą zadowolić się oceną "dobrą", dwa "wystarczającą". Po drugiej stronie skali znalazły się 3 tunele określone jako "budzące wątpliwości" i jeden, który kompletnie nie spełniał europejskich wymogów bezpieczeństwa.



Tym największym przegranym jest tunel w Islandii o skomplikowanej nazwie Hvalfjörður. Obiekt zlokalizowany jest przy autostradzie nr 1. nieopodal miejscowości Akranes. Oddany do użytku w 1998 ma 5 770 metrów długości i niezliczoną ilość wad. Jest tylko częściowo monitorowany przez kamery video, punkty alarmowe zlokalizowane są w zbyt dużych odległościach od siebie, nie posiada automatycznego systemu ostrzegania przeciwpożarowego, a droga dojazdowa dla straży pożarnej jest zbyt długa. Na dodatek zawodzi system wentylacyjny, który w razie powstania pożaru nie jest na tyle efektywny by kierować dym od sufitu tunelu w dół, a konstrukcja samego obiektu sprzyja szybkiemu rozproszeniu się ognia po całym jego obszarze. Brak w nim wystarczającej liczby wyjść ewakuacyjnych, drogi ucieczki są niewystarczająco oznakowane. To główne przyczyny dla których eksperci ADAC zapalili dla islandzkiego tunelu czerwone światło.

Na liście niebezpiecznych tuneli - choć o mniejszej skali wad - znalazły się jeszcze: tunel Pedra do Couto w Hiszpanii koło Cabañas, Birth koło Velbert w Niemczech i włoski Claviere znajdujący przy granicy z Francją.

Na samym szczycie rankingu znalazł się natomiast tunel o nazwie Duplex wiodący do Paryża autostradą A86. Jego enigmatyczna nazwa związana jest z konstrukcją - jest dwupoziomowy, co znaczy, że w górnym i dolnym pasie drogowym odbywa się ruch w przeciwnych kierunkach. Obiekt został oddany do użytku w 2009 roku i mierzy 4 530 metrów. W tunelu tym nie stwierdzono żadnych uchybień w bezpieczeństwie oraz konstrukcji.

Co warte dodania w 2014 roku obowiązywać będą nowe unijne standardy techniczne odnośnie budowy i utrzymania tuneli. Jak konkluduje w swoim raporcie ADAC, większość obecnie istniejących tuneli może mieć problemy ze spełnieniem rygorystycznych norm.

Tabela przetestowanych tuneli drogowych i oceny>>>

Podobne wiadomości:

Policja podsumowuje długi weekend

Policja podsumowuje długi weekend

Aktualności 2017-08-15

Korytarz życia - wysokie mandaty za niestosowanie

Korytarz życia - wysokie mandaty za...

Aktualności 2017-07-11

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Policja podsumowuje długi weekend
Policja podsumowuje długi weekend
Kolejny długi weekend za nami. Pomimo tego, że nad bezpieczeństwem podróżujących czuwało kilka tysięcy funkcjonariuszy - statystyki nadal są przerażające.
Sky is the limit – Nowa Mazda CX-5 nie zna granic Sky is the limit – Nowa Mazda CX-5 nie zna granic