mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Niebezpieczne tunele drogowe

Niebezpieczne tunele drogowe

Już po raz dwunasty niemiecki automobilklub ADAC przeprowadził test EuroTAP, w którym badaniu poddawana jest jakość tuneli w Europie. Spośród przebadanych 26 obiektów wyłania w przeważającej skali pozytywny obraz, choć nie brakuje też czarnych punktów na mapie. Jeden z tuneli otrzymał nawet najgorszą z możliwych ocen.

Niebezpieczne tunele drogowe
Z 26 przetestowanych tunelowych szlaków w 13 europejskich krajach, 16 otrzymało najwyższą notę "bardzo dobry", 4 muszą zadowolić się oceną "dobrą", dwa "wystarczającą". Po drugiej stronie skali znalazły się 3 tunele określone jako "budzące wątpliwości" i jeden, który kompletnie nie spełniał europejskich wymogów bezpieczeństwa.



Tym największym przegranym jest tunel w Islandii o skomplikowanej nazwie Hvalfjörður. Obiekt zlokalizowany jest przy autostradzie nr 1. nieopodal miejscowości Akranes. Oddany do użytku w 1998 ma 5 770 metrów długości i niezliczoną ilość wad. Jest tylko częściowo monitorowany przez kamery video, punkty alarmowe zlokalizowane są w zbyt dużych odległościach od siebie, nie posiada automatycznego systemu ostrzegania przeciwpożarowego, a droga dojazdowa dla straży pożarnej jest zbyt długa. Na dodatek zawodzi system wentylacyjny, który w razie powstania pożaru nie jest na tyle efektywny by kierować dym od sufitu tunelu w dół, a konstrukcja samego obiektu sprzyja szybkiemu rozproszeniu się ognia po całym jego obszarze. Brak w nim wystarczającej liczby wyjść ewakuacyjnych, drogi ucieczki są niewystarczająco oznakowane. To główne przyczyny dla których eksperci ADAC zapalili dla islandzkiego tunelu czerwone światło.

Na liście niebezpiecznych tuneli - choć o mniejszej skali wad - znalazły się jeszcze: tunel Pedra do Couto w Hiszpanii koło Cabañas, Birth koło Velbert w Niemczech i włoski Claviere znajdujący przy granicy z Francją.

Na samym szczycie rankingu znalazł się natomiast tunel o nazwie Duplex wiodący do Paryża autostradą A86. Jego enigmatyczna nazwa związana jest z konstrukcją - jest dwupoziomowy, co znaczy, że w górnym i dolnym pasie drogowym odbywa się ruch w przeciwnych kierunkach. Obiekt został oddany do użytku w 2009 roku i mierzy 4 530 metrów. W tunelu tym nie stwierdzono żadnych uchybień w bezpieczeństwie oraz konstrukcji.

Co warte dodania w 2014 roku obowiązywać będą nowe unijne standardy techniczne odnośnie budowy i utrzymania tuneli. Jak konkluduje w swoim raporcie ADAC, większość obecnie istniejących tuneli może mieć problemy ze spełnieniem rygorystycznych norm.

Tabela przetestowanych tuneli drogowych i oceny>>>

Podobne wiadomości:

Test opon letnich 2016 w auto motor i sport

Test opon letnich 2016 w auto motor i sport

Aktualności 2016-04-05

Tunel połączy wyspy Uznam i Wolin

Tunel połączy wyspy Uznam i Wolin

Polskie drogi 2016-04-18

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
ŁATWIEJ NIŻ KIEDYKOLWIEK
ŁATWIEJ NIŻ KIEDYKOLWIEK
Zastanawiałeś się kiedyś co zrobić, aby zakup nowego samochodu był mniej odczuwalny dla rodzinnego budżetu? Sprawdź nowego Citroëna C3 Aircross, który dostępny jest w nowoczesnej formie finansowania Citroën SimplyDrive.