mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Niemiecki rząd też udzieli pomocy

Niemiecki rząd też udzieli pomocy

Zaostrza się rywalizacja pomiędzy Szwecją i Niemcami o to, w którym z tych państw GM będzie kontynuował produkcję modeli średniej klasy.

Przypomnijmy w czym rzecz. W zeszłym miesiącu GM zapowiedział, iż tylko w jednej europejskiej fabryce prowadzona będzie produkcja aut średniej klasy, obecnie wytwarzanych w szwedzkiej fabryce w Trollhaettan (Saab 9-3) oraz niemieckim Ruesselsheim (Opel/Vauxhall/Holden Vectra). Koncentracja produkcji, obok planowanych zwolnień 12 tysięcy pracowników w ciągu najbliższych dwóch lat, ma na celu ponowne osiągnięcie zysku na terenie Europy.

Zapowiedź zarządu GM rozpoczęła ostrą rywalizację, nie tylko pomiędzy samymi fabrykami, ale również rządami obu państw. Wybór jednej z nich dla drugiej oznaczać będzie masowe zwolnienia, a nawet możliwość całkowitego zamknięcia. A z takiej fabryki "żyją" nie tylko pracownicy ale i ich rodziny, a także wiele innych firm kooperujących z nią w różny sposób. Szacuje się, że w Szwecji aż 150 tys. osób jest w jakiś sposób "uzależniona" od zakładów w Trollhaettan.

Reakcja szwedzkiego rządu była szybsza. Nie ma się z resztą czemu dziwić, fabryka w Trollhaettan jest już ostatnią fabryką Saaba w kraju. W przypadku wyboru tej fabryki rząd szwedzki zaoferował pomoc publiczną na rozwój infrastruktury oraz badania i rozwój. Droga prowadząca do fabryki ma zostać poszerzona i przekształcona w autostradę, a także ma zostać stworzona nowa linia kolejowa do miasta, która ma ułatwić dowóz części do fabryki oraz wywóz gotowych aut. Szacuje się, iż szwedzki rząd może zainwestować dziewięciocyfrową sumę na rozwój infrastruktury.

Niedługo trzeba było czekać na reakcję strony niemieckiej, choć nie jest ona aż tak hojna. Szacuje się, iż GM mógłby zaoszczędzić kwotę ośmiocyfrową. Niemiecki minister gospodarki poinformował, że państwowa agencja pracy (Bundesagentur fur Arbeit) może pokryć z własnych środków koszty szkolenia nowo zatrudnionych pracowników fabryki w Russelsheim.

W fabryce Russelsheim zatrudnionych jest obecnie 5.600 osób, zaś w Trollhaettan niecałe sześć tysięcy. Decyzję GM zamierza podjąć i ogłosić najwcześniej na początku przyszłego roku.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Autobusy szkolne są w tragicznym stanie
Autobusy szkolne są w tragicznym stanie
Najwyższa Izba Kontroli przeprowadziła kontrolę działań transportowych gmin w zakresie realizacji obowiązku dowożenia dzieci i uczniów do przedszkoli i szkół. Wyniki tej kontroli są zatrważające.