mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Niski poziom bezpieczeństwa w Polsce

Niski poziom bezpieczeństwa w Polsce

Z opublikowanego wczoraj raportu Komisji Europejskiej wynika, iż na Starym Kontynencie od 2001 r. dokonano postępu w dziedzinie bezpieczeństwa. Niestety do państw, w których nastąpił regres lub poprawa była minimalna, należy i Polska.

Tymczasem, jak pokazują dane dotyczące połowy tego okresu, jeśli utrzyma się obecne tempo spadku śmiertelnych wypadków, to w 2010 r. osiągnięty zostanie poziom 32.500 ofiar śmiertelnych. W 2001 r. w państwach wchodzących obecnie w skład UE zanotowano ponad 50.000 ofiar śmiertelnych, w ubiegłym roku liczba ta wyniosła 41.500, co oznacza spadek zaledwie o 17,5%. Mimo to widać ciągłą poprawę w badanej kwestii. W latach 1994-2000 średni roczny spadek liczby ofiar śmiertelnych wynosił 2% (liczba wypadków drogowych nieznacznie rosła), w ostatnich pięciu latach już 5% (spadała także o 4-5% liczba wypadków drogowych).

Pod względem liczby ofiar śmiertelnych na milion mieszkańców najlepiej wypadają Malta, Holandia, Szwecja i Wlk. Brytania, gdzie wskaźnik ten wynosi 50-60 zabitych osób. Na drugim końcu znajdują się Litwa oraz Łotwa z ponad 200 zabitymi osobami. Średnia europejska wynosi 95 zabite osoby na milion mieszkańców. Natomiast pod względem liczby ofiar śmiertelnych na milion pojazdów prywatnych najlepiej w stosunku do średniej europejskiej wypadają Holandia, Szwecja i Wlk. Brytania (130-150), najgorzej zaś ponownie Litwa (600) i Łotwa (800). Średnia europejska wynosi tu 220.

Do państw, które w okresie 2001-2004 zanotowały najlepszą poprawę, gdzie spadek liczby zabitych był szybszy od średniej we wszystkich krajach członkowskich (14%), należą Niemcy, Estonia, Francja, Włochy, Luksemburg, Malta, Holandia, Portugalia,  Szwecja. Z kolei Belgia, Dania, Grecja, Hiszpania, Irlandia, Austria, Finlandia i Wlk. Brytania odnotowały ograniczony postęp (spadek o co najmniej 5%, lecz poniżej lub najwyżej na poziomie wspomnianej średniej). Osiem państw (Czechy, Łotwa, Węgry, Polska, Słowenia, Słowacja, Cypr oraz Litwa) odnotowały słaby postęp, lub nawet regres.

W Polsce, mimo zmniejszenia łącznej liczby wypadków w okresie 2001-2004 z 53.799 do 45.970, a także liczby rannych z 68.194 do 58.149, wzrosła liczba ofiar śmiertelnych z 5.534 do 5.712. Oznacza to 148 ofiar na milion mieszkańców.

Komisja Europejska w podsumowaniu raportu przewiduje obecnie zapoczątkowanie nowych inicjatyw po przyjęciu nowej wersji Białej Księgi w sprawie transportu przewidzianym na koniec kwietnia 2006 r. Na nieformalnym spotkaniu Rady w Bregens (Austria) ministrowie transportu przedyskutują w dniach 2 i 3 marca kwestię bezpieczeństwa drogowego.

Komentuj:

~anty-wszystko 2006-05-04

hehehe, mozna sie bylo domyslac, a nawet byc pewnym, ze jestesmy na samym koncu

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport