mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Niski poziom bezpieczeństwa w Polsce

Niski poziom bezpieczeństwa w Polsce

Z opublikowanego wczoraj raportu Komisji Europejskiej wynika, iż na Starym Kontynencie od 2001 r. dokonano postępu w dziedzinie bezpieczeństwa. Niestety do państw, w których nastąpił regres lub poprawa była minimalna, należy i Polska.

Tymczasem, jak pokazują dane dotyczące połowy tego okresu, jeśli utrzyma się obecne tempo spadku śmiertelnych wypadków, to w 2010 r. osiągnięty zostanie poziom 32.500 ofiar śmiertelnych. W 2001 r. w państwach wchodzących obecnie w skład UE zanotowano ponad 50.000 ofiar śmiertelnych, w ubiegłym roku liczba ta wyniosła 41.500, co oznacza spadek zaledwie o 17,5%. Mimo to widać ciągłą poprawę w badanej kwestii. W latach 1994-2000 średni roczny spadek liczby ofiar śmiertelnych wynosił 2% (liczba wypadków drogowych nieznacznie rosła), w ostatnich pięciu latach już 5% (spadała także o 4-5% liczba wypadków drogowych).

Pod względem liczby ofiar śmiertelnych na milion mieszkańców najlepiej wypadają Malta, Holandia, Szwecja i Wlk. Brytania, gdzie wskaźnik ten wynosi 50-60 zabitych osób. Na drugim końcu znajdują się Litwa oraz Łotwa z ponad 200 zabitymi osobami. Średnia europejska wynosi 95 zabite osoby na milion mieszkańców. Natomiast pod względem liczby ofiar śmiertelnych na milion pojazdów prywatnych najlepiej w stosunku do średniej europejskiej wypadają Holandia, Szwecja i Wlk. Brytania (130-150), najgorzej zaś ponownie Litwa (600) i Łotwa (800). Średnia europejska wynosi tu 220.

Do państw, które w okresie 2001-2004 zanotowały najlepszą poprawę, gdzie spadek liczby zabitych był szybszy od średniej we wszystkich krajach członkowskich (14%), należą Niemcy, Estonia, Francja, Włochy, Luksemburg, Malta, Holandia, Portugalia,  Szwecja. Z kolei Belgia, Dania, Grecja, Hiszpania, Irlandia, Austria, Finlandia i Wlk. Brytania odnotowały ograniczony postęp (spadek o co najmniej 5%, lecz poniżej lub najwyżej na poziomie wspomnianej średniej). Osiem państw (Czechy, Łotwa, Węgry, Polska, Słowenia, Słowacja, Cypr oraz Litwa) odnotowały słaby postęp, lub nawet regres.

W Polsce, mimo zmniejszenia łącznej liczby wypadków w okresie 2001-2004 z 53.799 do 45.970, a także liczby rannych z 68.194 do 58.149, wzrosła liczba ofiar śmiertelnych z 5.534 do 5.712. Oznacza to 148 ofiar na milion mieszkańców.

Komisja Europejska w podsumowaniu raportu przewiduje obecnie zapoczątkowanie nowych inicjatyw po przyjęciu nowej wersji Białej Księgi w sprawie transportu przewidzianym na koniec kwietnia 2006 r. Na nieformalnym spotkaniu Rady w Bregens (Austria) ministrowie transportu przedyskutują w dniach 2 i 3 marca kwestię bezpieczeństwa drogowego.

Komentuj:

~anty-wszystko 2006-05-04

hehehe, mozna sie bylo domyslac, a nawet byc pewnym, ze jestesmy na samym koncu

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Skoda przedstawia limitowaną serię Drive
Skoda przedstawia limitowaną serię Drive
Po sukcesie limitowanej wersji Joy przyszedł czas na specjalną wersję Drive, która bazuje na wyposażeniu Ambition, ale oferuje jeszcze więcej za atrakcyjniejszą cenę.