mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Nissan Primera 1,9 dCi

Nissan Primera 1,9 dCi

Nissan Primera z nowym silnikiem wysokoprężnym o pojemności 1.9 l trafia do sprzedaży na polski rynek.

Nissan Primera w wersjach sedan i kombi produkowany jest w zakładach Sunderland w Wielkiej Brytanii od połowy grudnia 2001 roku. Debiut tego modelu na polskim rynku miał miejsce w marcu 2002 roku. Uwzględniający specyfikę rynku europejskiego 5-drzwiowy hatchback trafił do produkcji latem 2002 roku, a już na jesieni pojawił się w sprzedaży w Polsce, obecnie Nissan prezentuje Primerę z nowym silnikiem wysokoprężnym o pojemności 1,9 litra.
Stylizacja Primery oparta jest na koncepcji jednej bryły – linia obrysu nadwozia łagodnie integruje przód, środek i tył samochodu, tworząc elegancką i zarazem sportową sylwetkę. Samochód ma łagodnie zaokrąglony dach, którego linia przechodzi w pokrywę bagażnika. Wlot powietrza, umieszczony pod charakterystyczną dla Nissana atrapą chłodnicy w kształcie rozpostartych do lotu skrzydeł, pokrywa przedziału silnika i przedni szyba zdają się tworzyć jeden element. Auto dostępne jest w wersjach 4 i 5-drzwiowej oraz kombi.
Wewnątrz Nissana Primery uwagę zwraca swoiste „centrum dowodzenia” na tablicy rozdzielczej. Centralnie umiejscowiono na niej zestaw przełączników i ekran wyświetlacza wchodzące w skład systemu „N-FORM” oraz zestaw analogowych wskaźników, odwołujących się do klasycznej, sportowej tradycji Nissana. Unikatowy zestaw przełączników w połączeniu z wielofunkcyjnym, ciekłokrystalicznym ekranem umożliwia sterowanie większością urządzeń pojazdu takich jak system audio, komputer pokładowy, nawigacja satelitarna czy układ wentylacyjny i klimatyzacji wnętrza. Za pośrednictwem ekranu samochód przekazuje również kierowcy dodatkowe informacje, np. o niedomknięciu drzwi. Kierowca może również wprowadzić do pamięci komputera ostrzeżenie związane z przebiegiem samochodu. Na ekranie wyświetlany jest również obraz pochodzący z kamery umieszczonej nad tylną tablicą rejestracyjną, uruchamiana przy włączeniu wstecznego biegu.
Jak we wszystkich modelach Nissana, również w Primerze 1,9 dCi na życzenie klienta instalowany jest funkcjonalny system nawigacji satelitarnej AutoMapa działający na terenie Polski. Kontroluje on z dużą dokładnością aktualną pozycję samochodu, kalkuluje najkrótszą i najszybszą trasę dojazdu do wskazanego celu podróży oraz informuje z wyprzedzeniem o zalecanych manewrach. System wyposażony jest w wiele ciekawych funkcji, do których należą m.in. funkcja nocna, która „odwraca kontrast” nie męcząc wzroku, głosowe informowanie o trasie, wskazanie lokalizacji i danych punktów użyteczności publicznej.
Układ jezdny Nissana Primery zapewnia komfort jazdy na najwyższym poziomie. Zespół przedniego zawieszenia o zupełnie nowej konstrukcji został zamocowany do ramy pośredniej. Jego konstrukcja gwarantuje zachowanie precyzji prowadzenia i przyczepności charakteryzujących poprzednie generacje Primery, zapewniając wyższy komfort oraz odpowiednie tłumienie drgań i hałasu. Przy tylnym zawieszeniu konstruktorzy modelu pozostali wierni przestrzennie prowadzonej belce skrętnej, znanej z poprzednich generacji.
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom rynku oraz aby wzmocnić swoją pozycję w segmencie D Nissan postanowił wprowadzić do Primery całkowicie nową jednostkę wysokoprężną oferującą dobre osiągi, niskie zużycie paliwa oraz wzorową kulturę pracy. Silnik ten to 1,9 –litrowa jednostka Dci. Ta nowoczesna, turbodoładowana jednostka z chłodnicą powietrza doładowywanego rozwija moc 120 KM (88kW) i moment obrotowy o maksymalnej wartości 270 Nm przy zaledwie 2000 obr/min. Układ wtryskowy typu common rail współpracuje z układem recyrkulacji spalin (EGR) oraz katalizatorem . Silnik ten umożliwia Primerze 1,9 dCi rozpędzenie od 0 do 100 km/h w ciągu 10,8 sekundy oraz rozwinięcie maksymalnej prędkości 195 km/h. Wyjątkowe niskie jest zużycie paliwa. Które w teście drogowym wynosi 5,7 l/100 km. W Primerze zastosowana 6-biegową przekładnię, która zapewnia istotne obniżenie zużycia paliwa oraz lepsze możliwości wykorzystania osiągów silnika.
Primera należy do najbezpieczniejszych pojazdów segmentu D zarówno w zakresie bezpieczeństwa czynnego jak i biernego. Układ hamulcowy wyposażono w najnowszej generacji system przeciwpoślizgowy ABS, który jest mniejszy, lżejszy i wydajniejszy od zastosowanych w poprzednich generacjach modelu. Zastosowanie układu wspomagania nagłego hamowania (Nissan Brake Assist – NBA) oraz systemu elektronicznego rozdziału sił hamowania (Electronic Brake Force Disribution – EBD) umożliwia istotne skrócenie drogi hamowania. Skuteczność układu zwiększają także tarcze hamulcowe o odpowiednio dużej średnicy oraz pompa hamulcowa z urządzeniem podciśnieniowym.
Niezwykle sztywne nadwozie Primery zostało wyposażone w strefy kontrolowanego zgniotu mające za zadanie pochłaniać energię zderzenia i nie dopuścić do deformacji środkowej strefy nadwozia, którą stanowi kabina pasażerska. W tym celu Primera ma wzmocnione podłużnice, boczne progi nadwozia oraz przednie słupki dachowe. Drzwi i ich wzmocnienia zostały tak skonstruowane, aby w razie uderzenia bocznego przekazywały energię uderzenia na wzmocnione elementy nadwozia i nie ulegały wtłaczaniu do wnętrza kabiny.
Elementami wyposażenia standardowego Nissana Primery, które zwiększają bezpieczeństwo pasażerów są czołowe poduszki powietrzne, poduszki boczne oraz kurtyny powietrzne. System aktywnych zagłówków przednich foteli zmniejsza ryzyko powstania obrażeń szyjnego odcinka kręgosłupa, a bezpieczna konstrukcja pedału hamulca – obrażeń nóg. Konstruktorzy modelu Primera zadbali nie tylko o bezpieczeństwo pasażerów, ale również o bezpieczeństwo pieszego w razie wypadku. W przednim zderzaku znajduje się warstwa spienionego tworzywa sztucznego, która pochłania energię zderzenia i redukuje ryzyko odniesienia obrażeń przez pieszego.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport