mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Nissan ustanawia ekologiczny rekord Północnej Pętli

Nissan ustanawia ekologiczny rekord Północnej Pętli

Deszczowa pogoda nie powstrzymała ostatnio Nissana przed przeprowadzeniem jazd testowych modelu X-Trail napędzanego ogniwami paliwowymi i ustanowieniem rekordu czasu okrążenia słynnego toru wyścigowego Nürburgring.

Nissan ustanawia ekologiczny rekord Północnej Pętli
Frank Eickholt, członek zespołu Nissan uczestniczącego w wyścigu 24-godzinnym na Nürburgring i pasjonat Nordschleife, umiejętnie poprowadził wart 1,3 mln euro prototyp przez „Zielone Piekło” - jak często nazywany jest tor - na standardowych oponach ulicznych. Mimo że nawierzchnia liczącej 20,8 km trasy była przez cały czas mokra - co utrudniało agresywną jazdę – Eickholt był pod wrażeniem osiągów modelu X-Trail FCV, który pokonał tor w czasie 11 minut i 58 sekund.


„Byłem bardzo zaskoczony tym, jak komfortowo prowadzi się pojazd napędzany ogniwami paliwowymi. Wystarczy wsiąść, obrócić kluczyk w stacyjce i już można jechać – jak w zwyczajnym samochodzie” – powiedział Eickholt. „Mimo że niektóre podjazdy nie należały do łatwych, prędkość wciąż była imponująca. Gdyby nie było tak mokro, mógłbym bardziej dynamicznie wychodzić z zakrętów. Jestem pewny, że wynik byłby wtedy lepszy o jakieś 30-40 sekund” – dodał kierowca.

Pięciomiejscowy X-Trail FCV to pojazd elektryczny o zerowej emisji spalin, poruszający się niemal bezgłośnie. Samochód napędzany jest prądem elektrycznym, wytwarzanym przez zamontowaną w nim baterię wodorowych ogniw paliwowych. Elektryczność jest produktem reakcji elektrochemicznej, zachodzącej między wodorem - zmagazynowanym pod ciśnieniem 700 barów w specjalnie zaprojektowanym zbiorniku - i tlenem. Jedynym produktem ubocznym reakcji jest para wodna.

Prąd elektryczny kierowany jest do inwertera, który zasila potężny silnik zamontowany z przodu pojazdu. X-Trail FCV, testowany w warunkach rzeczywistych w Japonii i Kalifornii od 2006 r., rozwija prędkość maksymalną 150 km/h i ma zasięg 500 km. Maksymalna moc pojazdu wynosi 90 kW (120 KM), przy maksymalnym momencie obrotowym 280 Nm.

W samochodzie zastosowano akumulator skonstruowany z wykorzystaniem najnowszej technologii. Jest to zaprojektowany przez firmę Nissan kompaktowy akumulator litowo-jonowy z cienkimi laminowanymi ogniwami. Akumulator ten służy do uruchamiania pojazdu, a także jest dodatkowym źródłem mocy w trakcie przyspieszania. Energia kinetyczna powstająca w czasie zmniejszania prędkości jest odzyskiwana i wykorzystywana do ładowania akumulatora, z którego później można znów ją czerpać.

W ramach prac rozwojowych, które wciąż znajdują się na wczesnym etapie, Nissan stara się obecnie poprawić wytrzymałość komponentów pojazdu napędzanego ogniwami paliwowymi (FCV), opracować przełomowe udoskonalenia instalacji do przechowywania wodoru oraz obniżyć koszty technologii. Firma ma nadzieję, że seryjną produkcję pojazdów napędzanych ogniwami paliwowymi uda się rozpocząć do 2015 r.
Zobacz koniecznie: Wszystko o Nissan
Tematy w artykule: Nissan ogniwa paliwowe

Podobne wiadomości:

Tanie auto elektryczne od Renault-Nissan

Tanie auto elektryczne od Renault-Nissan

Aktualności 2016-11-08

Nissan Navara - EnGuard Concept do ratowania życia

Nissan Navara - EnGuard Concept do ratowania...

Premiery 2016-09-23

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport