mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Niższe prognozy dla polskiego eksportu

Niższe prognozy dla polskiego eksportu

W październiku 2008 roku poziom eksportu polskiej branży motoryzacyjnej był zdecydowanie niższy niż rok wcześniej. Przemysł zaczął od tego miesiąca odczuwać skutki światowego kryzysu. W związku z tym przewidywane całoroczne wyniki eksportu będą znacznie gorsze niż zakładano wcześniej.

Niższe prognozy dla polskiego eksportu
W pierwszym miesiącu ostatniego kwartału 2008 roku, przemysł motoryzacyjny w Polsce wyeksportował towary o wartości blisko 1,4 mld euro. To drugi najgorszy (po sierpniu) wynik uzyskany w zeszłym roku. Osiągnięta wartość była niższa o 14,52 procent niż w październiku 2007 roku. Natomiast w okresie dziesięciu miesięcy 2008 roku, eksport wyniósł łącznie 15,87 mld euro. Wartość ta była wyższa o 2,76 mld euro od uzyskanej w analogicznym okresie 2007 roku. Niestety od stycznia do października 2008 roku spadła dynamika eksportu. Zdecydowanie gorsze październikowe wyniki odzwierciedlają gwałtowną zmianę trendu w eksporcie przemysłu motoryzacyjnego, co jest skutkiem kryzysu finansowego i spadku sprzedaży nowych pojazdów na rynkach Europejskich.

Rynki zbytu w krajach Unii Europejskiej od lat są podstawą egzystencji zarówno rodzimych producentów pojazdów i jak większości firm dostarczających komponenty dla branży motoryzacyjnej. Uzależnienie od rynku unijnego, pomimo systematycznego spadku, pozostało wysokie. W październiku do krajów UE trafiło aż 80,95 procent całości eksportu branży. Największym odbiorcą pozostały Niemcy (24,23 procent). Na drugim miejscu utrzymały się Włochy (16,93 procent). Trzecim rynkiem zbytu była Wielka Brytania (6,84 procent). Na kolejnych miejscach znalazły się Rosja i Francja.

W eksporcie polskiego sektora motoryzacyjnego w dalszym ciągu dominują samochody osobowe i dostawcze, części i akcesoria oraz silniki wysokoprężne. Ich łączny udział w eksporcie w okresie styczeń - październik 2008 wyniósł 81,56 procent. Największy udział miały samochody osobowe i dostawcze. W okresie dziesięciu miesięcy 2008 roku wyeksportowano na rynki zagraniczne pojazdy o wartości 5,81 mld euro (36,63 procent udziału w całości sektora). Drugą grupą towarową były części i akcesoria. Wartość eksportu tej grupy wyniosła blisko 3,84 mld euro (30,36 procent całości branży). Trzecia grupa to silniki wysokoprężne. Łącznie wyeksportowano jednostki napędowe o wartości 2,31 mld euro (14,57 procent).

Nie są jeszcze znane wyniki eksportu z całego ubiegłego roku, jednak już teraz można powiedzieć, że prognoza po raz kolejny została obniżona (tym razem do 18-18,4 mld euro). Wcześniej zakładano wynik blisko 19,5 mld euro.

Podobne wiadomości:

Fabryka Mercedesa w Jaworze w 2019 roku

Fabryka Mercedesa w Jaworze w 2019 roku

Aktualności 2016-10-13

VW Golf - produkcja znów zostanie wstrzymana

VW Golf - produkcja znów zostanie wstrzymana

Aktualności 2016-08-22

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport