mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Nowa dynamika w projektowaniu

Nowa dynamika w projektowaniu

Samochód studyjny Opel GTC Geneve

Nowa dynamika w projektowaniu

Pokaz samochodu koncepcyjnego GTC Geneve (Gran Turismo Compact) podczas 73 Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie jest zapowiedzią przyszłych tendencji projektowych firmy Opel.

Napięcie linii i czystość powierzchni, trójwymiarowe reflektory, szerokie nadkola i kunsztownie wykonane detale to zasadnicze elementy nowego stylu projektowania Opla.

Projekt GTC Geneve stworzył konstruktorom Opla znacznie większą swobodę twórczego eksperymentowania niż w przypadku projektowania samochodu produkcyjnego. Pojazd studyjny wyposażono w przezroczysty, biegnący od szyby czołowej do szyby

tylnej, przyciemniany panel dachowy, a proporcje wymiarowe samochodu „rozciągnięto” do maksimum (jego długość, szerokość i wysokość wynosi odpowiednio 4349 / 1773 / 1352 mm). „Panują obecnie różne trędy w projektowaniu samochodów, od bardzo tradycyjnych aż do wielce ekscentrycznych” – mówi Martin Smith, dyrektor ds. projektowania Adam Opel AG – „GTC Geneve to nasza deklaracja po stronie sportu.”

Uformowany na kształt strzały przód i tył GTC Geneve to dobry przykład zdynamizowania formy projektowej. „Linie zarysu opadają klinowo tuż przed i za nadkolami, akcentując krótkie zwisy nadwozia” – objaśnia Friedhelm Engler, główny projektant studia pojazdów kompaktowych Opla – „a wraz z niską sylwetką i łukowato wygiętą linią dachu powstaje wrażenie naprężenia, powodujące, że GTC wygląda jak gotowy do skoku.”

Duże trójwymiarowe reflektory i światła tylne „przypominają diament” – mówi dalej Friedhelm Engler. Motyw ten dotyczy także obudów świateł, które w sposób naturalny dopasowano do kształtów paneli nadwozia „na podobieństwo obsady klejnotów”.

Dbałość o detale można też zauważyć w konstrukcji lamp tylnych: cylindryczne oprawy żarówek sprawiają wrażenie rzeźbionych w jednym kawałku tworzywa, niemal tak samo, jak w dodatkowej lampie STOP, umieszczonej centralnie ponad tylną szybą. Wnętrze GTC przyciąga uwagę sportową i elegancką w stylu tapicerką z kombinacji kaszmiru i skóry. Uporządkowany kokpit, utrzymano w surowej, sportowej stylistyce. „Specjalnymi akcentami są powierzchnie o przyciemnionej kolorystyce – jako alternatywa wobec powszechnie stosowanego aluminium, uważanego powszechnie za symbol sportowego zacięcia” – stwierdza na koniec Friedhelm Engler.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport