mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Nowa dynamika w projektowaniu

Nowa dynamika w projektowaniu

Samochód studyjny Opel GTC Geneve

Nowa dynamika w projektowaniu

Pokaz samochodu koncepcyjnego GTC Geneve (Gran Turismo Compact) podczas 73 Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie jest zapowiedzią przyszłych tendencji projektowych firmy Opel.

Napięcie linii i czystość powierzchni, trójwymiarowe reflektory, szerokie nadkola i kunsztownie wykonane detale to zasadnicze elementy nowego stylu projektowania Opla.

Projekt GTC Geneve stworzył konstruktorom Opla znacznie większą swobodę twórczego eksperymentowania niż w przypadku projektowania samochodu produkcyjnego. Pojazd studyjny wyposażono w przezroczysty, biegnący od szyby czołowej do szyby

tylnej, przyciemniany panel dachowy, a proporcje wymiarowe samochodu „rozciągnięto” do maksimum (jego długość, szerokość i wysokość wynosi odpowiednio 4349 / 1773 / 1352 mm). „Panują obecnie różne trędy w projektowaniu samochodów, od bardzo tradycyjnych aż do wielce ekscentrycznych” – mówi Martin Smith, dyrektor ds. projektowania Adam Opel AG – „GTC Geneve to nasza deklaracja po stronie sportu.”

Uformowany na kształt strzały przód i tył GTC Geneve to dobry przykład zdynamizowania formy projektowej. „Linie zarysu opadają klinowo tuż przed i za nadkolami, akcentując krótkie zwisy nadwozia” – objaśnia Friedhelm Engler, główny projektant studia pojazdów kompaktowych Opla – „a wraz z niską sylwetką i łukowato wygiętą linią dachu powstaje wrażenie naprężenia, powodujące, że GTC wygląda jak gotowy do skoku.”

Duże trójwymiarowe reflektory i światła tylne „przypominają diament” – mówi dalej Friedhelm Engler. Motyw ten dotyczy także obudów świateł, które w sposób naturalny dopasowano do kształtów paneli nadwozia „na podobieństwo obsady klejnotów”.

Dbałość o detale można też zauważyć w konstrukcji lamp tylnych: cylindryczne oprawy żarówek sprawiają wrażenie rzeźbionych w jednym kawałku tworzywa, niemal tak samo, jak w dodatkowej lampie STOP, umieszczonej centralnie ponad tylną szybą. Wnętrze GTC przyciąga uwagę sportową i elegancką w stylu tapicerką z kombinacji kaszmiru i skóry. Uporządkowany kokpit, utrzymano w surowej, sportowej stylistyce. „Specjalnymi akcentami są powierzchnie o przyciemnionej kolorystyce – jako alternatywa wobec powszechnie stosowanego aluminium, uważanego powszechnie za symbol sportowego zacięcia” – stwierdza na koniec Friedhelm Engler.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Porsche, Genesis i BMW to najlepsze marki
Porsche, Genesis i BMW to najlepsze marki
Amerykański oddział firmy J. D.  Power przygotował kolejny raport dotyczący postrzegania poszczególnych producentów samochodów przez lokalnych nabywców. Wyniki badania przeprowadzonego na terenie USA mocno zaskakują.
Austria. Czas na oddech Austria. Czas na oddech