mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Nowa filozofia samochodu sportowego

Nowa filozofia samochodu sportowego

Volkswagen Concept R to nowoczesna stylistyka, indywidualność oraz genialna funkcjonalność.

Nowa filozofia samochodu sportowego

Concept R wyposażony jest w umieszczony centralnie silnik V6, który osiąga moc 195 kW / 265 KM. Pozwala on na rozpędzenie roadstera od 0 do 100 km/h w czasie 5,3 sekundy. Prędkość maksymalna wynosi 250 km/h (ograniczona elektronicznie, teoretycznie 270 km/h). Dźwięk wydawany przez silnik można zmieniać za pomocą przycisku. Maksymalny moment obrotowy 350 Nm przenoszony jest na tylną oś za pomocą sekwencyjnej 6-cio biegowej przekładni DSG.
Awangardowy charakter ma przód pojazdu z nową osłoną chłodnicy. Chromowana rama „układu oddechowego” silnika V6 oraz nowy kształt reflektorów przypominających oczy tworzą oblicze korespondujące z tradycją stylistyczną marki, jednak interpretujące ją w całkowicie nowy sposób. Zewnętrzna strona reflektorów jest zaokrąglona, natomiast część wewnętrzna ma formę trójkąta zwróconego ku środkowi pojazdu. Podobnie jak w Phaetonie, Touaregu i w nowym Golfie, nad reflektorami wyraźnie zaznaczone są błotniki, tworząc „brwi” i podkreślając atletyczny charakter modelu.
W diodowych reflektorach zastosowano pewne novum: zaraz po ich włączeniu otwiera się faseta soczewkowa. Przed jej otwarciem widoczny jest jedynie wąski strumień światła. Dzięki temu optycznemu efektowi fokusowania „oczu samochodu” concept R „budzi” się jak żywa istota.
Patrząc z boku zauważamy płasko biegnącą linię talii, mocno podkreślone, okrągłe nadkola oraz bardzo krótki odcinek nadwozia między tylnymi kołami i zderzakiem. Tył boku jest ucieleśnieniem trójwymiarowości stylistyki. Tył samochodu jest bardzo „muskularny”. Klapa bagażnika, podobnie jak pokrywa silnika, ukształtowana jest w formie litery „V”. Kształt tylnych świateł (okrągłe światło główne, trójkątny element wewnętrzny) koresponduje z kształtem reflektorów przednich. Po włączeniu tylnych świateł zapalają się po kolei trzy bloki diod, dzięki temu światło pojawia się „trójetapowo”. Dynamiczny charakter modelu concept R podkreślają dodatkowo dwie „kopuły” nadwozia umieszczone za fotelem kierowcy i pasażera, utrzymane w stylu klasycznych samochodów wyścigowych. Spełniają one dwa zadania: stanowią osłonę przeciwwiatrową i chronią w przypadku dachowania.
Wnętrze modelu concept R pod względem formy, obsługi i spektrum przekazywanych informacji stanowi „wrota czasu” do przyszłości. Wszystkie elementy informacyjne oraz obsługowe połączone są w nowe zespoły funkcjonalne. Monitor OLED (płaszczyzna ruchoma i dająca się kształtować) tchnie życie w concept R i to w sposób niezwykły i nieoczekiwany. Emblemat VW na kierownicy w rzeczywistości nie istnieje, jest tylko obrazem zapisanym w pamięci monitora. Po wyłączeniu silnika, czyli przejściu w tryb stand-by, emblemat zaczyna pulsować. Kubełkowych foteli w modelu concept R nie można przestawiać nawet o milimetr. Zamiast tego kierowca może przysunąć lub odsunąć od siebie wykonany z polerowanego metalu blok obsługowy i informacyjny tablicy rozdzielczej wraz z kierownicą oraz blok pedałów. Mechanizm regulacji ustawień aktywowany jest elektrycznie. Pasażer, wciskając odpowiedni przycisk, może wsunąć lub wysunąć wykonaną również z polerowanego metalu podpórkę do nóg, dobierając sobie optymalną pozycję. Fotele są amortyzowane przez ich nowy mechanizm nośny; stopień twardości amortyzowania można regulować. W pokrytych jelenią skórą fotelach zastosowano, po raz pierwszy w samochodzie sportowym, aktywną piankę, która idealnie dopasowuje się do kształtu ciała.
Jednym z najbardziej interesujących elementów tego modelu studyjnego jest tablica rozdzielcza z konsolą środkową. Wszystkie części z elementami obsługowymi i wskaźnikami oraz fragmenty (klimatyzowanej) kierownicy wykonane są z polerowanego aluminium. Główny element nośny tablicy rozdzielczej pokryty jest ciemną skórą. Kokpit zachwyca swoją przejrzystością, estetyką i funkcjonalną logiką. Przykład: na wyglądających jak turbiny wylotach dmuchawy w konsoli środkowej wyświetlana jest wybrana temperatura, którą można regulować przez ich przekręcanie. System nawigacji, sprzęt audio, podwozie i telefon sterowane są za pomocą MMI (Multi Media Interface) umieszczonego w tunelu środkowym.
Kolejnym novum są same instrumenty. Na przykład główny wskaźnik po włączeniu zapłonu (bez użycia kluczyka, tylko przez lekkie wciśnięcie przycisku START), przechyla się w kierunku środka kokpitu. Po włączeniu przez kierowcę systemu nawigacji, główny wskaźnik wsuwa się z powrotem w zestaw instrumentów odsłaniając monitor systemu nawigacji.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
VW Arteon następcą CC
VW Arteon następcą CC
Koncern z Wolfsburga zapowiedział swój nowy model, który zadebiutuje na marcowych targach w Genewie. Oto pierwszy szkic nadchodzącego następcy VW CC - Arteona.