mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Nowa generacja skrzyni Power-Shift

Nowa generacja skrzyni Power-Shift

DaimlerChrysler stopniowo wprowadza na rynek nową generację zautomatyzowanych skrzyń przekładniowych do ciężarówek Mercedes-Benz Actros. Mercedes Power-Shift to jedna wspólna nazwa dla gamy nowych, niezsynchronizowanych, w pełni zautomatyzowanych ręcznych skrzyń biegów.

Nowa generacja skrzyni Power-Shift

Skrzynie Power-Shift mają 12 przełożeń (lub 16 w przypadku pojazdów specjalnych) i wyposażone są w rozbudowane sterowanie elektroniczne zawiadujące głównymi funkcjami, np. zmianą biegów i sprzęgłem, oraz w wieloma nowymi opcjami systemu sterowania. Do najbardziej oczywistych zalet nowej skrzyni należy jeszcze większa oszczędność (ważne dla przewoźników) oraz szybsza i bardziej płynna zmiana biegów (ważne dla kierowców).

Korzyści dla kierowców i przewoźników
Mercedes Power-Shift może przyczynić się do zwiększenia ładowności pojazdu i zmniejszenia zużycia paliwa na trasie. Ponadto, nowa skrzynia biegów wraz z elektronicznym sterowaniem pozwala teraz na bardziej płynną, a jednocześnie szybszą zmianę przełożeń, a także ułatwia pracę kierowcy dzięki nowym, wyspecjalizowanym trybom pracy. Jedną z największych zalet zautomatyzowanych skrzyń biegów, wprowadzonych przez Mercedesa ponad 20 lat temu, jest zredukowanie stopnia trudności związanego z prowadzeniem samochodu ciężarowego poprzez zmniejszenie ryzyka błędów kierowcy.

Rosnące natężenie ruchu wymaga większego odciążenia kierowcy
Znakomita większość nowej rodziny Mercedes Power-Shift to niezsynchronizowane, 12-stopniowe, zautomatyzowane skrzynie ręczne, odpowiednie dla wielu kategorii momentu obrotowego: 2100, 2800 i do 3300 Nm. Nowa generacja Power-Shift bazuje na ponad dwudziestoletnim doświadczeniu marki Mercedes-Benz w produkcji najpierw pół-zautomatyzowanych, a następnie w pełni zautomatyzowanych skrzyń przekładniowych.

Tradycyjne niezsynchronizowane skrzynie biegów są mniejsze i lżejsze, o ile nie jest potrzebny większy zakres momentu obrotowego, jaki oferują porównywalne skrzynie z synchronizatorem. Jednakże, współczesne wcielenie klasycznej skrzyni niezsynchronizowanej to mechanizm o takiej samej masie i wymiarach jak porównywalna skrzynia z synchronizatorem, który mimo to oferuje znacznie większe możliwości w zakresie momentu obrotowego.

Główne elementy bez zmian
Użytkownicy automatycznego systemu zmiany biegów Telligent rozpoznają układ dwóch pedałów pod kierownicą. Pedał sprzęgła jest niepotrzebny, bo sprzęgło pracuje automatycznie. Kolejny znajomy element to dźwignia zmiany biegów typu joystick po prawej stronie kierowcy (w pojazdach z kierownicą po lewej stronie), zamontowana na unoszonym podłokietniku, co ułatwia przemieszczanie się w kabinie. Wybrany tryb zmiany przełożeń widoczny jest na wyświetlaczu umieszczonym pomiędzy prędkościomierzem a obrotomierzem.

Aby jeszcze bardziej usprawnić pracę kierowcy Actrosa podczas codziennych zadań drogowych, skrzynię Mercedes Power-Shift wyposażono w jeszcze więcej funkcji niż te dostępne w automatycznym systemie zmiany biegów Telligent. Należą do nich: tryb EcoRoll (mniejsze zużycie paliwa), tryb Power (więcej mocy), tempomat ze zmienną histerezą, tryb manewrowania, tryb Rock-free (przeciwdziała ruchom kołyszącym), bezpośrednia zmiana z biegu pierwszego na wsteczny, cztery biegi wsteczne. Nowe funkcje mają swój własny panel sterowania, a ich włączenie i wyłączenie sygnalizowane jest na wielofunkcyjnym wyświetlaczu.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport