mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Nowe, a już z usterkami

Nowe, a już z usterkami

Wyścig o to, by wyprodukować jak najwięcej, jak najmniejszym kosztem, a także chęć wypuszczania na rynek co i rusz nowych modeli sprawiają, że skraca się czas niezbędny na prace projektowe, testy oraz wdrożenie. A to z kolei powoduje, że zdarzają się przypadki, że do naszych rąk trafiają nowe samochody z fabrycznymi wadami. Tylko w ubiegłym roku ogłoszonych zostało prawie 60 akcji serwisowych związanych z różnego typu usterkami.

Nowe, a już z usterkami
Czy to znaczy, że poziom jakości nowych samochodów wyraźnie się obniżył? Nie jest z tym podobno tak źle, jak przekonują eksperci. Przede wszystkim znacznie zwiększyła się liczba produkowanych modeli oraz aut, a od kilku lat w naszym kraju na podobnym poziomie utrzymuje się liczba przeprowadzanych przez koncerny motoryzacyjne akcji serwisowych. Oznaczałoby to, że procentowo coraz mniej wyprodukowanych aut ma jakieś usterki.

- Od kilku lat liczba niebezpiecznych samochodów zgłaszanych do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów przez ich producentów utrzymuje się na podobnym poziomie - powiedziała w rozmowie z nami Agnieszka Majchrzak, z biura prasowego UOKiK. - W trosce o dobry wizerunek oraz ze względu na dużą konkurencję na rynku producenci wadliwych pojazdów przeprowadzają akcje przywoławcze i niezwłocznie o nich informują.

Obowiązek zgłaszania niebezpiecznych produktów do UOKiK funkcjonuje w naszym kraju od końcówki lat 90. - Producent aut, który wie, że jego produkt jest niebezpieczny musi bezzwłocznie poinformować o tym UOKiK - wyjaśnia Agnieszka Majchrzak. W przypadku niedotrzymania tego obowiązku, przedsiębiorcy grozi kara w wysokości do 100 tys. zł. Co ważne, obowiązkowemu zgłoszeniu podlegają tylko wady związane z bezpieczeństwem użytkownika.

- Dlatego też od kilku już lat z reguły producent sam powiadamia o wykrytych usterkach. Czasami jednak otrzymujemy skargi konsumenckie - dodaje Agnieszka Majchrzak. - Kilka lat temu na skutek informacji od konsumentów UOKiK zajął się sprawą samochodów Peugot 307. Miały one usterkę w systemie wspomagania kierownicy mogącą doprowadzić do zwarcia instalacji elektrycznej i samozapalenia pojazdu. W wyniku działań podjętych przez Urząd producent dobrowolnie zobowiązał się wezwać użytkowników wadliwych aut i bezpłatnie naprawić usterki.

W minionym roku w naszym kraju ogłoszonych zostało nieco poniżej 60 akcji przywoławczych o wykrytych usterkach w nowych samochodach. To podobny poziom do tego, co było w ostatnich trzech latach. Warto podkreślić, że produkty sektora motoryzacyjnego są drugą grupą najczęściej zgłaszanych do UOKiK produktów po zabawkach.

Przyglądając się bardziej szczegółowo zeszłorocznym kampaniom serwisowym można zauważyć różnego rodzaju, powtarzające się grupy usterek. Jedne z nich, jak np. problemy z układem hamulcowym, mogą spowodować bezpośrednie zagrożenie na drodze, inne, np. usterki z poduszką powietrzną, przyczyniają się do zwiększenia niebezpieczeństwa obrażeń dopiero w przypadku zajścia wypadku. Natomiast usterki z napędem wycieraczek w dużo mniejszym stopniu powodują zagrożenie na drodze. W przypadku Jaguara XJ może dojść nawet do kolizji ramion wycieraczek. Do często pojawiających się usterek należy zaliczyć także problemy z różnego rodzaju przewodami oraz wyciekające paliwa oraz olej.

Gdyby tylko sugerować się liczbą wezwań swoich klientów do autoryzowanych serwisów, to ubiegły rok najgorzej będą wspominać w Volvo. Szwedzka marka aż siedmiokrotnie zgłaszała do UOKiK możliwość wystąpienia usterek. Pięć razy akcję serwisową organizował polski oddział Renault, a po cztery razy Fiat, Opel i Suzuki.

Liczba samych kampanii przywoławczych nie przesądza jeszcze jednak o skali problemu. Dużo zależy też od tego, ilu właścicieli było podczas takiej akcji wzywanych do serwisu. Bez porównania jest tu oczywiście akcja serwisowa Toyoty, związana z blokującym się pedałem przyspieszenie. W największej jak do tej pory akcji serwisowej w naszym kraju wezwanie otrzymało aż ok. 80 tys. właścicieli. Spora ilościowo, bo ponad 10-tysięczna, była także kampania serwisowa Suzuki Swifta. Po kilka tysięcy wezwań miało miejsce również w przypadku akcji przywoławczych Renault Scenica i Laguny, Mercedesa Sprintera czy Mitsubishi L200.

Lista akcji serwisowych zgłoszonych do UOKiK w 2010 roku (w nawiasie liczba egzemplarzy objętych kampanią):

Audi Q5 (307) odchylenie słupka A do wnętrza, po otwarciu się poduszki powietrznej

BMW seria 5, 6, 7 (326) przedostający się olej silnikowy do przewodu podciśnieniowego oraz serwa może powodować nieprawidłowe działanie wspomagania hamulców

Chevrolet Captiva (750) rozłączenie elementów układu kierowniczego i wałka kolumny kierowniczej
Chevrolet Cruze (65) rozszczelnienie przewodu paliwowego i wyciek paliwa

Chrysler Grand Voyager (375) przetarcie wiązki elektrycznej przesuwnych drzwi, przegrzanie zamka, a nawet powstanie ognia wewnątrz drzwi

Citroen C1 (100) "uciekający" pedał przyspieszenia
Citroen Jumpy (243) możliwy pożar na skutek stykania się przewodów paliwowych z elementami silnika

Dodge Caliber (12) zatarcie pedału przyspieszenia, nieoczekiwane zachowanie samochodu
Dodge Nitro (59) wadliwy mechanizm napędu wycieraczek

Fiat Doblo Cargo (179), Panorama (108) niewłaściwa obróbka drążka stabilizatora, trudności w utrzymaniu prawidłowego toru jazdy
Fiat Panda (8) poluzowanie mocowania wałka kolumny kierowniczej, większy hałas wydawanego przez te części, trudność w utrzymaniu prawidłowego toru jazdy
Fiat Punto Evo (25) błąd oprogramowania centralki poduszki powietrznej pasażera, samoczynna aktywacja poduszki, mimo jej wcześniejszego odłączenia
Fiat Scudo (1.358) samoczynne wyłączanie się przednich świateł podczas jazdy

Ford Focus (371) korozja elementów układów chłodzenia
Ford Ranger (52) dodatkowe, zbędne spawy wspornika linki zmiany biegów w automacie mogą powodować pęknięcie lub złamanie tego wspornika

Honda Civic, Jazz (31) nie zamontowano zawleczki sworznia pedału hamulca, wydłużenie drogi hamowania
Honda Jazz (110) błąd w montażu opon, gwałtowny spadek ciśnienia

Hyundai Santa Fe (177) korozja wahaczy tylnego zawieszenia, osłabienie jego wytrzymałości, pęknięcie

Jaguar XF, XK (14) nieprawidłowe zasilanie pompą układu paliwowego, zatrzymanie pracy silnika podczas jazdy
Jaguar XJ (49) poluzowanie ramion wycieraczek, utrata synchronizacji i ich kolizja

Jeep Cherokee (51) utrata zapasu smaru w przegubach przedniego zawieszenia, szybsze ich zużycie
Jeep Wrangler (19) przegrzanie płynu w automatycznej przekładni, co może doprowadzić do pożaru

Kia cee'd (1.751) awaria pompy hamulcowe, osłabienie siły hamowania
Kia Sorento (371) przegrzanie wiązki elektrycznej drzwi, zadymienie wnętrza

Land Rover Discovery 3, Range Rover Sport (83) przedostawanie się oleju z pompy podciśnieniowej układu wspomagania hamulców do siłownika wspomagania hamulców, utrata wydajności hamulców, uczucie twardego pedału hamulca, wydłużenie drogi hamowania

Lexus GS 450h, GS 460, LS 460, LS 600h (L) (371) pęknięcie sprężyny zaworowej w wielozaworowym układzie sterowania silnika, nierówna praca silnika, awaria i nagłe zatrzymanie pracy
Lexus GS 300, IS 250, IS 220d, RX 300 (487) brak płynu hamulcowego zawierającego związki polimerowe może spowodować, że gumowy element uszczelniający będzie suchy, wyciek płynu
Lexus GS 300 (106) podczas otwierania wlewu paliwa przemieszcza się podstawa pompy paliwowej oraz konektory w złączu elektrycznym, uszkodzenie połączenia konektorowego i samoczynne wyłączenie się silnika bez możliwości jego ponownego uruchomienia

Mercedes Sprinter (2.931) możliwy wyciek oleju, a nawet pożar

Mitsubishi L200 (39) pęknięcia na mocowaniu tylnego zderzaka (rurowego), a w konsekwencji do jego odłączenia
Mitsubishi L200 (2.380) poluzowanie się śrub mocowania sworznia do wahacza, rozłączenia tych elementów, unieruchomienie pojazdu
Mitsubishi Outlander (803) przetarcie wiązki elektrycznej układu sterowania silnikiem, zwarcie powodujące uruchomienie rozrusznika i jego nadmierne rozgrzanie

Nissan Micra (837) poduszka czołowa pasażera może nie otworzyć się podczas zderzenia czołowego

Opel Antara (417) możliwość rozłączenia elementów układu kierowniczego
Opel Astra IV, Meriva (373) pęknięcie śrub mocujących szyny fotela pasażera
Opel Combo (47) wyciek paliwa, wybuch i pożar
Opel Corsa (1.704) awaria hamulca postojowego

Renault Grand Modus (348) możliwość zblokowania tylnej kanapy
Renault Laguna (3.547) uszkodzenie napinacza biodrowego pasa bezpieczeństwa fotela kierowcy
Renault Master III (78) wada czopa piasty, możliwe pęknięcia i odpadnięcie lewego tylnego koła
Renault Master III (177) nieprawidłowy montaż wsporników mocujących pasy bezpieczeństwa, istnieje ryzyko niedostatecznego przytrzymania kierowcy lub pasażera w trakcie zderzenia
Renault Scenic II (5.692) samoistne załączanie się hamulca postojowego, nawet podczas jazdy

Suzuki Grand Vitara (453), Jimny (343) niewłaściwy materiał do produkcji rolki napinacza paska wspomagania kierownicy, pęknięcie napinacza, głośna praca a nawet utrata funkcji wspomagania
Suzuki SX4 (2.299) nieodpowiednia substancja klejąca może spowodować poluzowanie śrub mocujących lusterka boczne i ich odpadnięcia
Suzuki Swift (804) przetarcie przewocu paliwego i wyciek paliwa
Suzuki Swift (11.352) korozja uchwytu zwrotnicy kolumny zawieszenia koła przedniego, odłączenie uchwytu od kolumny, unieruchomienie pojazdu

Toyota Aygo, iQ, Yaris, Corolla, Verso, Avensis, RAV4 (ok. 80 tys.) blokujące się pedały przyspieszenia, które nie powracają bądź powracają z opóźnieniem do swojej pierwotnej pozycji
Toyota iQ (135) jazda po specjalnie ukształtowanej linii krawędzi jezdni może powodować włączenie lampki ostrzegawczej elektrycznego wspomagania układu kierowniczego, zwiększenie oporów układu kierowniczego
Toyota Land Cruiser 150 (176) błędy w oprogramowaniu systemu stabilizacji pojazdu (VSC) doprowadzające do uślizgu kół tylnej osi

Volvo XC70, V70, S80 (388) przedwczesne zużycie paska alternatora
Volvo XC70, V70, XC60, S80 (929) przedwczesne zużycie paska alternatora
Volvo XC90 (751) przetarcie przewodu i wyciek oleju hydraulicznego, utrata wspomagania kierowniczego
Volvo XC70, XC90, V70, S60 (1.690) ryzyko wzrostu ciśnienia oleju w silniku, uszkodzenie silnika
Volvo XC90 (20) wyciek paliwa z przewodu paliwowego
Volvo S80, V70, XC70, XC60, S60 (1.610) zwarcie w złączce przewodu poduszki powietrznej kierowcy, w czasie wypadku poduszka może nie wypalić
Volvo S40, S60, S80, V50, V60, V70, XC60, XC70, C30 (295) wyciek oleju, słabsze osiągi silnika, wyczuwalna woń paliwa, pożar w komorze silnika

Podobne wiadomości:

Promocja na serwis klimatyzacji w Suzuki

Promocja na serwis klimatyzacji w Suzuki

Aktualności 2016-05-19

Takata wymieni 40 mln poduszek

Takata wymieni 40 mln poduszek

Aktualności 2016-05-05

Komentuj:

Pemohaja 2012-10-04

Mam problem z moim Avensisem 2D4D 2.0 z 2008.Nie odpala w temperaturze -5 i niżej.Bujam się z tym tematem już 4 sezon.Sprawa jest w sądzie.Wie ktoś może o jakiejś akcji serwisowej TOYOTY dotyczącej tego problemu?Błagam o odpowiedź

~mar 2011-02-07

Niewątpliwą złą rzeczą jest to, że w ostatnich latach sprowadzono z Unii tak dużo starych, ze złą emisją spalin samochodów, również autobusów! Np. z Niemiec. Przede wszystkim złe jest to dla środowiska! Jak można było zezwolić na sprowadzenie tylu starych, często niesprawnych aut!? W wielu miastach takich jak Warszawa czy Kraków NORMY SZKODLIWYCH SUBSTANCJI, M.IN TEŻ SPALIN SAMOCHODÓW! Stąd może tyle zachorowań? Zamiast parkomatów w miastach i ograniczeń miejsc parkingowych w postaci słupków - powinni wprowadzić strefę w centrum nie dla starych samochodów i autobusów, np poniżej 1995 rocznika !!!! Do tej pory tego nie zrobiono!! Skandal

~zak 2011-01-23

Ależ jest Audi. To też WV.

janusz311 2011-01-20

Pośpiech by zdążyć przed innymi,to jeden z powodów,lecz głównym powodem to masówka i co się z tym wiąże,bylejakość.Wiele jest akcji serwisowych,koncernów samochodowych,lecz musicie państwo przyznać że takie wpadki się zdarzają wszystkim,ale w malęj mierze markom znanym i uznawanych za luksusowe.Tam producent musi dbać o dobre imię i wypełniać wszelkie marzenia użytkowników.Z masówką już tak różowo nie jest,kilka więcej lub mniej sprzedanych samochodów nie robi producentowi różnicy.Ceny jakie producent życzy sobie za swój wytwór jest na tyle zawyżony,iż wszelkie straty i tak zostaną pokryte z kieszeni nabywców.Popatrzmy na wyprzedaże,samochody z rocznków minionego roku,choć niczym się nie różnią od nowości po pierwszostyczniowych,są kilka a nawet kilkanaście tysięcy tańsze.Nie jest to przecież wspaniałomyślność producenta czu też właściciela salonu samochodowego. Oni już zarobili na tyle,by po cenie niższej(nie czytaj ze stratą)pozbyć się zeszłorocznego badziewia.Interes musi się kręcić,a szczęśliwy nabywca okazjonalnego egzemplarza ma satysfakcję że nabył coś taniej.Jako starszy człowiek i mający dość dużo do powiedzenia o trwałości samochodów tych obecnych i wcześniejszych,stwierdzam:samochody obecne są o wiele lepsze i bezpieczniejsze od tych sprzed 30-40 lat,one tylko nie wytrzymują stanu naszych dróg i masowej produkcji kierowców amatorów,którzy wiedzą jedno,auto musi mieć koła i ma jeżdzić.Reszta dla mlodzieży zmotoryzowanej jest milczeniem.Nawet te marki uważane za słabe ,są lepsze niż te pamietane przez nas Syrenki,Warszawy,Mikrusy.Trzeba tylko umieć eksploatować to czym nas teraz chcą zadowolić producenci.

~jorgi 2011-01-20

ale skody, volkswagena czy seata na tej liście nie ma..... czyżby auta grupy VW były aż tak mało usterkowe??

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport