mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Nowe autostrady w Europie

Nowe autostrady w Europie

Nie od dziś wiadomo, że budowanie nowych autostrad nie należy do mocnych stron Polski, a całą sytuację z tym związaną można określić - posiłkując się pewą serią filmów szpiegowskich - jako „Mission Impossible”.  Żaden z dotychczasowych rządów nie był w stanie przyspieszyć optymistycznych planów powstania kolejnych kilometrów szybkich dróg tranzytowych. A jak przedstawiają się plany budowy autostrad w roku 2008 w kilku innych, wybranych krajach Europy?

Nowe autostrady w Europie
Niemcy z  12 410 do 12 560 km
Równe 150 kilometrów nowych autostrad przybędzie w Niemczech, w kraju, który dysponuje obecnie najbardziej rozwiniętą siecią dróg w Europie. Wydawać się może, że taka liczba kilometrów też nie jest imponująca jednak w przeciwieństwie do Polski, która potrzebuje tysięcy nowych kilometrów autostrad, w Niemczech istnieją one od dawna. Według monachijskiego automobilklubu ADAC tamtejszy rząd wziął się do roboty i w porównaniu z rokiem ubiegłym gdzie w Niemczech powstało zaledwie 18 km! dróg spełniających „normy autostradowe”, dzięki nowym inwestycjom drogowym całkowita ich długość zwiększy się z 12 410 do 12 560 kilometrów.

Najwięcej prac zostanie zakończonych w drugiej połowie roku. Jesienią 2008 do użytku zostanie oddany między innymi odcinek końcowy autostrady A6 łączącej Norymbergię z Waidhaus pomiędzy miejscowościami Amberg Ost i Oberpfaelzer Waldsoll. To jedna z kluczowych inwestycji niemieckiego ministerstwa infrastruktury drogowej, dzięki któremu kompletna będzie 300-kilometrowa autostrada łącząca Niemcy ze stolicą Czech, Pragą. Rozbudowana zostanie także trasa A7 w stronę austriackiego Tyrolu oraz A38 na odcinku Goettingen-Halle. Zostanie rozładowany ruch pomiędzy Turyngią i Bawarią na skutek modyfikacji w obu kierunkach autostrady A73 na odcinku pomiędzy miejscowościami Suhl i Bamberg.

Francja z drobną kosmetyką
W ubiegłorocznym plebiscycie zorganizowanym wspólnie przez międzynarodową firmę MW Group oraz naukowców Uniwersytetu Wilhelma w Westfalii (IVM), francuskie autostrady zostały uznane za najlepsze w całej Europie. Na korzyść kraju położonego nad Sekwaną zdecydowały takie czynniki jak uzyskiwanie najwyższych średnich prędkości podczas pokonywania konkretnie ustalonej trasy z punktu A do punktu B oraz stopień przystosowania dróg i autostrad do przyszłych, ewentualnych modernizacji.

Korzystając z tych przywilejów Francuzi postanowili nieco odpocząć w tym roku i dla kierowców mają zamiar przygotować tylko 18 kilometrów nowych autostrad. Będą to jednak kilometry istotne, bowiem usprawnią dotarcie dużej liczbie turystów wybierających się na wakacje nad wybrzeże Oceanu Atlantyckiego. Pod koniec stycznia otwarty zostanie ostatni odcinek A 89, będący częścią 330-kilometrowej autostrady z Lyonu do Bordeaux, łączącej wschodnie i zachodnie granice kraju.

Wszystkie drogi prowadzą do Budapesztu
Węgry, które do Unii Europejskiej przystąpiły podobnie jak Polska w 2004 roku, w ciągu najbliższych dwunastu miesięcy zakończą budowę 35-kilometrowego odcinka autostrady M7 biegnącej od Budapesztu, po wschodniej stronie jeziora Balaton do przejścia granicznego z Chorwacją w Letenye.

Budowa tej najważniejszej autostrady na Węgrzech według planów ma zakończyć się w maju br. Jednak nie jest to jedyna inwestycja w tej części Europy. Stolica Węgier, Budapeszt zostanie połączonymi szybką trasą także od swojej południowo-zachodniej stronie. Podróżujący przez Słowenię w stronę Węgier będą mogli bowiem skorzystać pod koniec roku z drogi A5 (jest także częścią europejskiego szlaku E653), łączącej ze sobą Maribor z węgierskim przejściem granicznym Pince. W ten sposób zarówno Maribor jak i Budapeszt zostaną jedną autostradą znacznie ułatwiającą dojazd do wspomnianego wcześniej jeziora Balaton.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

2008 – Polska bez przełomu
W roku obecnym w naszym kraju według Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) do użytku zostanie oddanych kolejne 69 kilometrów autostrad. Porównując ten wynik z prezentowanymi danymi wyżej wymienionych państw europejskich, nasz kraj plasuje się mniej więcej po środku zestawienia. Jednak do euforii daleko. Te zaplanowane 69 kilometrów to i tak dwa razy mniej niż zawierały plany programu budowy autostrad na 2008 rok. Budżet GDDKiA w roku obecnym co prawda zwiększył się dwukrotnie w stosunku do roku 2007 i wyniesie według szacunków ponad 20 mld zł jednak to i tak nie przyspieszy budowy autostrad i dróg ekspresowych. Choć na ten rok planowane jest rozpoczęcie budowy kolejnych 625 km autostrad i ponad 500 km dróg ekspresowych to wiele inwestycji zostało wstrzymanych ze względów formalno-prawnych. Z będących obecnie w stanie budowy 197 km autostrad do użytku zostanie oddanych wspomniane 69 km.
 
Ponadto ilość dostępnych już kilometrów autostrad w porównaniu z pozostałymi państwami Starego Kontynentu może powodować jedynie zawstydzenie na twarzach polityków. Pomijając już takie kraje wysokorozwinięte jak Niemcy czy Francja, Polska posiada niewiele więcej autostrad (699 km) niż mniejsze ludnościowo i powierzchniowo kraje, Węgry (646,5 km) czy Czechy (627 km).  O ponad 230 kilometrów mniej autostrad ma Słowenia (dokładnie 464,7 km), jednak jest to kraj niemal sześciokrotnie mniejszy od Polski.
Tematy w artykule: autostrady autostrada

Podobne wiadomości:

Autostrada A2 rusza na wschód

Autostrada A2 rusza na wschód

Polskie drogi 2017-07-26

A1 Częstochowa - Pyrzowice już w połowie realizacji

A1 Częstochowa - Pyrzowice już w połowie...

Polskie drogi 2017-07-26

Wykonawca jednego z czterech budowanych obecnie odcinków autostrady A1 Częstochowa - Pyrzowice zadeklarował zrealizowanie 50 proc. prac. Kierowcy pojadą tamtędy najwcześniej w 2019 roku.

Komentuj:

~znudzony 2009-05-02

Śmiać sie tylko można z tych naszych urzędasów. Musimy zacząć od nich,a konkretniej od ich kieszeni to wedle mnie najlepszy sposób. Tam w biurach to po staremu zostało jak za dawnych czasów,czy się robi czy się leży itd.. to my ludzie musimy ich rozliczać za pracę którą wykonali, bo sami siebie nigdy nie rozliczą takie jest moje zdanie.

~h 2008-11-11

a poza tym to w czechach to droga typu R (czyli ekspresowa) to jest jedno pasmo i ew jakis tam wezel

~h 2008-11-11

słowacy to maja autostrady długości 20-30 km

~mil1231@gazeta.pl 2008-01-26

ruszyć to praktycznie znaczy ukończone, rozek, bo budowa to pryszcz. Najgorsze są przetargi i niemoc urzedowa

~rozek 2008-01-24

ruszyć to nie znaczy, że jest ukończone i oddane do użytku, a tu chyba o to chodzi

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Nowe fotoradary na polskich drogach
Nowe fotoradary na polskich drogach
Na polskich drogach pojawią się nowe fotoradary. Dofinansowanie z funduszy będzie obejmować urządzenia nowe i zmodernizowane. Jeszcze kilka miesięcy temu była mowa o 200 nowych lokalizacjach dla fotoradarach.
Austria. Czas na oddech Austria. Czas na oddech