mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Nowe zasady monitorowania paliw

Nowe zasady monitorowania paliw

Prezydent podpisał kilka dni temu nowelizację ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw, przyjętą 25 sierpnia przez Sejm. Najważniejsze zmiany jakie nastąpiły to kontrolowanie gazu LPG, producentów paliw, a także cystern i wagonów przewożących paliwa.

Nowe zasady monitorowania paliw

Ustawa wejdzie w życie już 1 stycznia 2007 roku. Nowe regulacje nawiązują do zgłoszonych postulatów przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w sprawie usprawnienia działań systemu. Po raz pierwszy kontrole będą mogły być przeprowadzone na szerszą skalę. W efekcie powinno to ułatwić walkę z szarą strefą produkcji i sprzedaży podrobionego paliwa.

UOKiK zaproponowało kilkanaście propozycji do ustawy wynikających z dwuletniego doświadczenia w funkcjonowaniu systemu. Nowością będzie objęcie kontrolą gazu płynnego LPG, sprężonego gazu ziemnego CNG oraz lekkiego i ciężkiego oleju opałowego. Dodatkowo objęty zostanie olej do silników statków żeglugi śródlądowej, biopaliwa wytwarzane przez rolników na własny użytek oraz stosowane w tzw. wybranych flotach pojazdów.

Kolejną widoczną zmianą będzie wprowadzenie wymogu niezależności laboratoriów posiadających akredytację od przedsiębiorstw prowadzących działalność w obrębie wytwarzania i obrotu paliwami. Ma to zapewnić bezstronność podczas wykonywania badań przez laboratoria. Zwiększeniu uległy również kary w przypadku wykrycia nieprawidłowości. Dolna granica kary ustalona została od 10 - 50 tysięcy złotych. Górna granica kary nie zmieni się i wynosić będzie milion złotych.

Czy działania te wystarczą aby wyeliminować całkowicie z polskiego rynku paliwa pochodzące z nielegalnych mieszalni? Założenia nowej ustawy są bardziej restrykcyjne, lecz ile dobrego z tego wyjdzie, zweryfikuje czas. Nie należy się spodziewać, że dzięki większym kontrolom pojawią się niższe ceny paliwa, lecz spodziewać się można, że jakość paliw poprawi się na tyle znacząco, iż nie będziemy musieli obawiać się tankowania na 'podejrzanej', przydrożnej stacji.

Czytaj także:

Biopaliwa na start (2006-09-14)

Pierwsza bio-stacja w Anglii (2006-03-16)

Tematy w artykule: UOKiK paliwa ustawa

Podobne wiadomości:

Renault ZOE - akcja serwisowa

Renault ZOE - akcja serwisowa

Aktualności 2016-03-25

Lukoil sprzedaje swoje stacje w Polsce

Lukoil sprzedaje swoje stacje w Polsce

Aktualności 2016-02-06

Komentuj:

~doswiadczony 2006-09-18

po za tym, jak tankujesz na jakimś szelu czy statoilu, to zawsze łatwiej ci jest uzyskac odszkodowanie, jakby co. Nie beda się za jakieś drobne 5-10 tysiecy po sądach wozić, bo to droższe i jeszcze do mediów sprawa doszła...

~alek 2006-09-18

zawsze tankując na jakiejs pipiduwie, na przydroznej, niemarkowej stacji istnieje ryzyko ze wlejemy do baku chrzczone paliwo, dlatego nie ma jak tankowanie na renomowanych stacjach, choc tez teoretycznie jest ryzyko ze trafimy na lewe paliwo, ale jest to duzo duzo nmniejsze ryzyko

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport