mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Nowy 130-konny SEAT Leon 1.9 TDi

Nowy 130-konny SEAT Leon 1.9 TDi

SEAT Leon jest teraz oferowany w wersji z silnikiem 1.9 TDi o mocy 130 KM

Nowy 130-konny SEAT Leon 1.9 TDi

SEAT jeszcze bardziej rozszerzył ofertę silników wysokoprężnych do modelu León, oferując nowy,130-konny (96 kW) wariant mocnego silnika TDi o pojemności 1.900 cm3. Obecnie każdy model w asortymencie SEAT-a, poza Arosą, oferowany jest z tą świetną jednostką napędową.

Dzięki wprowadzeniu tego nowego silnika, model León został obecnie wyposażony w najbogatszą gamę silników Diesla spośród wszystkich modeli SEAT-a. Występuje łącznie w pięciu wersjach: od oszczędnego 68-konnego 1.9 SDi, poprzez sprawne silniki 1.9 TDi o mocy 90 i 110 KM i nowy, 130-konny TDi, po najwyższy model 1.9 TDi o mocy 150 KM. Ten ostatni oferowany jest również z napędem na 4 koła.

Nowy León z 130-konnym silnikiem 1.9 TDi jest sprzężony z sześciostopniową skrzynią biegów i sprzedawany jest w wersjach wyposażenia Sport i Signo. Wersje wyposażone w tą jednostkę napędową można zidentyfikować za pomocą emblematu „TDI”, w którym litery „DI” są wyróżnione kolorem czerwonym.

W całej Unii Europejskiej (UE) widoczny jest w ostatnich latach stopniowy wzrost sprzedaży samochodów z silnikami Diesla – w roku 2002 ponad 40 procent wszystkich samochodów osobowych sprzedanych w UE posiadały silniki wysokoprężne (źródło: "Association Auxiliaire de l'Automobile").

W Hiszpanii wzrost liczby zakupionych samochodów z silnikiem Diesla jest jeszcze wyraźniejszy. Do roku 1998 liczba sprzedawanych samochodów z silnikami benzynowymi była większa od liczby samochodów z silnikami Diesla, lecz od tego czasu z roku na rok coraz więcej nabywców decyduje się na diesla. W roku 2002 aż 57,3 procent wszystkich samochodów zarejestrowanych w Hiszpanii stanowiły diesle: w roku 2001 było to 51,7 procent. W ubiegłym roku spośród łącznej liczby niemal 1.332 tys. samochodów osobowych zarejestrowanych w Hiszpanii, około 762 tys. stanowiły diesle, zaś 570 tys. samochody z silnikami benzynowymi.

W roku 2003 diesle stanowiły ponad 70 procent pojazdów sprzedanych przez SEAT-a i prawie 82 procent egzemplarzy modelu León sprzedanych dotychczas w tym roku wyposażonych było w silniki TDi, co świadczy o wysokim stopniu akceptacji dla tych wyjątkowo udanych silników, zarówno z punktu widzenia ich doskonałych osiągów, jak i niskiego użycia paliwa.

Aby zaspokoić ten rosnący popyt na silniki wysokoprężne, SEAT oferuje szeroką gamę modeli tych silników, zarówno ekonomiczne silniki SDi, występujące w modelach Arosa, Ibiza, Córdoba i León, jak i pełen wachlarz silników TDi.

Nowy 130-konny SEAT León 1.9 TDi stanowi idealne połączenie doskonałych osiągów ze skromnym zużyciem paliwa. Model ten osiąga prędkość maksymalną 205 km/h, przyspiesza od 0 do 100 km/h w ciągu 9,8 sekundy oraz pokonuje kilometr ze startu zatrzymanego w ciągu 31,2 sekundy. Jego doskonały maksymalny moment obrotowy, który wynosi 310 Nm przy 1.900 obr/min, zapewnia wielką przyjemność z jazdy i możliwość bezpiecznego wyprzedzania, przy doskonałym przyspieszaniu bez zmiany biegów. Przyspieszenie od 80 do 120 km/h na piątym biegu zajmuje zaledwie 9,7 sek., zaś na szóstym 12,6 sekundy.

Wymiary wewnętrzne silnika TDi o mocy 130 KM są identyczne jak wersji 110-konnej. Główne różnice tkwią w pompowtryskiwaczach, które dzięki swej konstrukcji powodują wtrysk paliwa do cylindra pod wyższym ciśnieniem. Sprężarka jest wyposażona w turbinę o większej średnicy i szerszych łopatkach. Moc 130 KM silnik ten osiąga przy 4.000 obr/min.

Pomimo tych doskonałych osiągów, zużycie paliwa przez 130-konnego Leóna 1.9 TDi można określić jako skromne: aby przejechać 100 km po mieście, potrzebuje tylko 7 litrów oleju napędowego, poza miastem spala zaledwie 4,3 litra oleju napędowego na 100 kilometrów, natomiast w cyklu mieszanym 5,2 l/100 km.

Rzecz jasna, nadwozie samochodu musi być zdolne do okiełznania mocy silnika. W przypadku modelu León jest to rzecz szczególnie konieczna: w końcu najsilniejsza wersja Leóna osiąga moc 225 KM. Wyposażony w kolumny McPhersona z przodu i nieco usztywnioną belkę skrętną, León zapewnia wyjątkowo dobre prowadzenie pojazdu i trzymanie się drogi.

Zgodnie z przyjętą przez SEAT-a praktyką, oferowana jest również wersja Sport, ze zmodyfikowaną charakterystyką zawieszenia dla tych, którzy oczekują od swojego auta bardziej sportowego zachowania. Pakiet ten obejmuje sztywniejsze amortyzatory, twardsze sprężyny (10%) oraz nadwozie obniżone o 10 mm.

130-konny León 1.9 TDi w wersji Signo oraz Sport jest wyposażony w układ hamulcowy z 288 mm samoczynnie wentylowanymi tarczami z przodu i tarczami (pełnymi) o średnicy 232 mm z tyłu.

Obie wersje wyposażone są standardowo w system ABS oraz system kontroli trakcji i w obu możliwe jest uzyskanie w ramach wyposażenia dodatkowego elektronicznego systemu stabilizującego (ESP), zawierającego również układ awaryjnego wspomagania układu hamulcowego (EBA), który gwarantuje skrócenie drogi hamowania w sytuacjach awaryjnych.

Od zewnątrz wersje te różnią się kołami. Wersja 130-konna TDi Signo jest wyposażona w opony 195/65 na obręczach stalowych 6J x 15, natomiast wersja Sport w opony 205/55 na obręczach ze stopu lekkiego o wymiarach 7J x 16.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Kolejny fragment drogi S3 otwarty
Kolejny fragment drogi S3 otwarty
Od wczoraj uległa zmianie organizacja ruchu na budowanym odcinku drogi ekspresowej S3 pomiędzy węzłami Lubin Południe a Legnica Północ. Kierowcy mogą już korzystać z nowego odcinka o długości 6 km.
Austria. Czas na oddech Austria. Czas na oddech