mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Nowy 130-konny SEAT Leon 1.9 TDi

Nowy 130-konny SEAT Leon 1.9 TDi

SEAT Leon jest teraz oferowany w wersji z silnikiem 1.9 TDi o mocy 130 KM

Nowy 130-konny SEAT Leon 1.9 TDi

SEAT jeszcze bardziej rozszerzył ofertę silników wysokoprężnych do modelu León, oferując nowy,130-konny (96 kW) wariant mocnego silnika TDi o pojemności 1.900 cm3. Obecnie każdy model w asortymencie SEAT-a, poza Arosą, oferowany jest z tą świetną jednostką napędową.

Dzięki wprowadzeniu tego nowego silnika, model León został obecnie wyposażony w najbogatszą gamę silników Diesla spośród wszystkich modeli SEAT-a. Występuje łącznie w pięciu wersjach: od oszczędnego 68-konnego 1.9 SDi, poprzez sprawne silniki 1.9 TDi o mocy 90 i 110 KM i nowy, 130-konny TDi, po najwyższy model 1.9 TDi o mocy 150 KM. Ten ostatni oferowany jest również z napędem na 4 koła.

Nowy León z 130-konnym silnikiem 1.9 TDi jest sprzężony z sześciostopniową skrzynią biegów i sprzedawany jest w wersjach wyposażenia Sport i Signo. Wersje wyposażone w tą jednostkę napędową można zidentyfikować za pomocą emblematu „TDI”, w którym litery „DI” są wyróżnione kolorem czerwonym.

W całej Unii Europejskiej (UE) widoczny jest w ostatnich latach stopniowy wzrost sprzedaży samochodów z silnikami Diesla – w roku 2002 ponad 40 procent wszystkich samochodów osobowych sprzedanych w UE posiadały silniki wysokoprężne (źródło: "Association Auxiliaire de l'Automobile").

W Hiszpanii wzrost liczby zakupionych samochodów z silnikiem Diesla jest jeszcze wyraźniejszy. Do roku 1998 liczba sprzedawanych samochodów z silnikami benzynowymi była większa od liczby samochodów z silnikami Diesla, lecz od tego czasu z roku na rok coraz więcej nabywców decyduje się na diesla. W roku 2002 aż 57,3 procent wszystkich samochodów zarejestrowanych w Hiszpanii stanowiły diesle: w roku 2001 było to 51,7 procent. W ubiegłym roku spośród łącznej liczby niemal 1.332 tys. samochodów osobowych zarejestrowanych w Hiszpanii, około 762 tys. stanowiły diesle, zaś 570 tys. samochody z silnikami benzynowymi.

W roku 2003 diesle stanowiły ponad 70 procent pojazdów sprzedanych przez SEAT-a i prawie 82 procent egzemplarzy modelu León sprzedanych dotychczas w tym roku wyposażonych było w silniki TDi, co świadczy o wysokim stopniu akceptacji dla tych wyjątkowo udanych silników, zarówno z punktu widzenia ich doskonałych osiągów, jak i niskiego użycia paliwa.

Aby zaspokoić ten rosnący popyt na silniki wysokoprężne, SEAT oferuje szeroką gamę modeli tych silników, zarówno ekonomiczne silniki SDi, występujące w modelach Arosa, Ibiza, Córdoba i León, jak i pełen wachlarz silników TDi.

Nowy 130-konny SEAT León 1.9 TDi stanowi idealne połączenie doskonałych osiągów ze skromnym zużyciem paliwa. Model ten osiąga prędkość maksymalną 205 km/h, przyspiesza od 0 do 100 km/h w ciągu 9,8 sekundy oraz pokonuje kilometr ze startu zatrzymanego w ciągu 31,2 sekundy. Jego doskonały maksymalny moment obrotowy, który wynosi 310 Nm przy 1.900 obr/min, zapewnia wielką przyjemność z jazdy i możliwość bezpiecznego wyprzedzania, przy doskonałym przyspieszaniu bez zmiany biegów. Przyspieszenie od 80 do 120 km/h na piątym biegu zajmuje zaledwie 9,7 sek., zaś na szóstym 12,6 sekundy.

Wymiary wewnętrzne silnika TDi o mocy 130 KM są identyczne jak wersji 110-konnej. Główne różnice tkwią w pompowtryskiwaczach, które dzięki swej konstrukcji powodują wtrysk paliwa do cylindra pod wyższym ciśnieniem. Sprężarka jest wyposażona w turbinę o większej średnicy i szerszych łopatkach. Moc 130 KM silnik ten osiąga przy 4.000 obr/min.

Pomimo tych doskonałych osiągów, zużycie paliwa przez 130-konnego Leóna 1.9 TDi można określić jako skromne: aby przejechać 100 km po mieście, potrzebuje tylko 7 litrów oleju napędowego, poza miastem spala zaledwie 4,3 litra oleju napędowego na 100 kilometrów, natomiast w cyklu mieszanym 5,2 l/100 km.

Rzecz jasna, nadwozie samochodu musi być zdolne do okiełznania mocy silnika. W przypadku modelu León jest to rzecz szczególnie konieczna: w końcu najsilniejsza wersja Leóna osiąga moc 225 KM. Wyposażony w kolumny McPhersona z przodu i nieco usztywnioną belkę skrętną, León zapewnia wyjątkowo dobre prowadzenie pojazdu i trzymanie się drogi.

Zgodnie z przyjętą przez SEAT-a praktyką, oferowana jest również wersja Sport, ze zmodyfikowaną charakterystyką zawieszenia dla tych, którzy oczekują od swojego auta bardziej sportowego zachowania. Pakiet ten obejmuje sztywniejsze amortyzatory, twardsze sprężyny (10%) oraz nadwozie obniżone o 10 mm.

130-konny León 1.9 TDi w wersji Signo oraz Sport jest wyposażony w układ hamulcowy z 288 mm samoczynnie wentylowanymi tarczami z przodu i tarczami (pełnymi) o średnicy 232 mm z tyłu.

Obie wersje wyposażone są standardowo w system ABS oraz system kontroli trakcji i w obu możliwe jest uzyskanie w ramach wyposażenia dodatkowego elektronicznego systemu stabilizującego (ESP), zawierającego również układ awaryjnego wspomagania układu hamulcowego (EBA), który gwarantuje skrócenie drogi hamowania w sytuacjach awaryjnych.

Od zewnątrz wersje te różnią się kołami. Wersja 130-konna TDi Signo jest wyposażona w opony 195/65 na obręczach stalowych 6J x 15, natomiast wersja Sport w opony 205/55 na obręczach ze stopu lekkiego o wymiarach 7J x 16.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport