mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Nowy 13-litrowy silnik do autobusów Volvo

Nowy 13-litrowy silnik do autobusów Volvo

Volvo Buses wprowadza 13-litrową jednostkę napędową do wyposażenia autobusów Volvo 9700 i Volvo 9900. Nowy silnik nie tylko rozwija większą moc, ale także zużywa mniej paliwa od swojego poprzednika.

Nowy 13-litrowy silnik do autobusów Volvo
W związku z wejściem w życie w Europie nowej, bardziej rygorystycznej normy emisji spalin Euro V, Volvo Buses zastępuje dotychczasowy silnik 12-litrowy, stosowany w autobusach turystycznych Volvo 9700 i Volvo 9900 oraz podwoziach autobusowych Volvo B13R, nową, 13-litrową jednostką napędową, Volvo D13C.

Jest to jeden z najpopularniejszych na świecie silników wysokoprężnych o dużej pojemności skokowej, od kilku lat oferowany przez Volvo Trucks. Volvo D13C okazał się być solidnym
i wyjątkowo niezawodnym silnikiem. Kilkuletnia obecność tej jednostki napędowej na rynku oznacza, że mechanicy są dobrze przygotowani do jej obsługi technicznej.

Nowe źródło napędu w ofercie Volvo Buses to sześciocylindrowy, rzędowy silnik wysokoprężny, z turbosprężarką i chłodnicą powietrza doładowującego. Posiada jednoczęściową głowicę cylindrów z górnym wałkiem rozrządu, czterema zaworami na cylinder i elektronicznie sterowanymi pompowtryskiwaczami.

Silnik jest dostępny w wersjach o mocy maksymalnej 420 lub 460 KM i udostępnia większy od swojego poprzednika maksymalny moment obrotowy, odpowiednio: 2100 Nm przy 1100-1400 obr/min i 2300 Nm przy 1050-1400 obr/min.

Mimo zwiększenia pojemności skokowej, inżynierom udało się zredukować masę silnika o około 80 kg, w porównaniu do jednostki 12-litrowej. Mniejszy ciężar w połączeniu z wyższym momentem obrotowym sprzyjają osiąganiu większych prędkości średnich, zapewniając tym samym większą opłacalność eksploatacji pojazdu.

Nowy silnik współpracuje z popularną skrzynią biegów I-Shift o odpowiednio dostosowanej strategii zmiany biegów. Rezultatem jest możliwość jazdy z niższą prędkością obrotową silnika, co ma bezpośredni, pozytywny wpływ na zużycie paliwa.

Niskie zużycie paliwa jest dla naszych klientów jednym z decydujących czynników.  To był główny powód, dla którego Volvo Buses wybrało technologię oczyszczania spalin w procesie selektywnej redukcji katalitycznej SCR dla silników Volvo zgodnych z normą Euro IV.

Decyzja ta okazała się trafna i umożliwiła Volvo Buses znaczne polepszenie ekonomiki paliwowej. Autobusy wyposażone w 12-litrowy silnik Volvo i skrzynię biegów I-Shift należą obecnie do najoszczędniejszych pojazdów na rynku. Wprowadzając nowoczesny silnik 13-litrowy, Volvo Buses poszło o krok dalej pod względem redukcji zużycia paliwa. Wyniki przeprowadzonych przez Volvo testów eksploatacyjnych wskazują na dodatkową oszczędność rzędu 5 procent.

Detmar Kampmann, Prezes Volvo Polska Centrum Przemysłowe, powiedział: „Wysokie osiągi jednostki napędowej nowej generacji przyczyniają się do obniżenia zużycia paliwa i emisji spalin, co czyni autobus Volvo bardziej przyjaznym dla środowiska. W nowej konstrukcji silnika Volvo D13C zwrócono szczególną uwagę na trwałość i niezawodność. Silnik ten, w połączeniu ze skrzynią biegów Volvo I-Shift i tylną osią napędową o starannie dobranym przełożeniu, gwarantuje też doskonałe właściwości jezdne. Natomiast redukcja hałasu w dużym stopniu przyczynia się do zwiększenia komfortu pasażerów”.

Silnik reaguje błyskawicznie, zarówno przy wysokich, jak i niskich prędkościach obrotowych.
W rezultacie zapewnia większe przyspieszenie i lepsze właściwości jezdne przy mniejszej liczbie koniecznych zmian biegów. Większy moment obrotowy pozwala Volvo Buses stosować niższe („szybsze”) przełożenia przekładni głównej w celu obniżenia zakresu roboczych prędkości obrotowych silnika, co z kolei powoduje zmniejszenie poziomu hałasu i zużycia oleju napędowego.

Władysław Smyk, Dyrektor ds. Sprzedaży Volvo Polska Autobusy, powiedział: „Wiodący na rynku układ napędowy Volvo z nowym 13-litrowym silnikiem i nowoczesną skrzynią biegów I-Shift został zastosowany w autobusach turystycznych Volvo 9900 i Volvo 9700, cieszących się dużym uznaniem wśród naszych klientów. Zastosowanie nowego rozwiązania, w którym położono nacisk na niskie zużycie paliwa, zwiększa opłacalność użytkowania pojazdu, a tym samym w jeszcze większym stopniu spełnia oczekiwania naszych klientów”.

Nowy 13-litrowy silnik jest zamontowany pionowo. Wiele wysiłku podczas projektowania zabudowy silnika włożono w zapewnienie łatwego dostępu serwisowego, z myślą o dalszym ograniczeniu kosztów eksploatacji. 

Podobne wiadomości:

Hybrydy zastąpią Diesle?

Hybrydy zastąpią Diesle?

Technika 2016-06-06

Wrocławskie Volvo dostarczy 276 autobusów do Szwecji

Wrocławskie Volvo dostarczy 276 autobusów do...

Ciężarówki i Autobusy 2015-05-26

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
ŁATWIEJ NIŻ KIEDYKOLWIEK
ŁATWIEJ NIŻ KIEDYKOLWIEK
Zastanawiałeś się kiedyś co zrobić, aby zakup nowego samochodu był mniej odczuwalny dla rodzinnego budżetu? Sprawdź nowego Citroëna C3 Aircross, który dostępny jest w nowoczesnej formie finansowania Citroën SimplyDrive.