mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Nowy Dakar, nowe wyzwania

Nowy Dakar, nowe wyzwania

Największe wyzwanie motosportu, Rajd Dakar zostanie rozegrany na zupełnie nowym terenie. Po 29 latach spędzonych w Afryce, odcinki specjalne tego klasyka, po raz pierwszy w historii przebiegać będą po kontynencie południowo-amerykańskim. Przed nowymi wymaganiami trasy muszą jednak stanąć nie tylko sami zawodnicy, ale także samochody.

Nowy Dakar, nowe wyzwania
Z ciepła w zimne
Stworzenie niezawodnego samochodu terenowego, który byłby w stanie przetrwać trudy takiej imprezy jak Rajd Dakar, jest zajęciem wymagającym sporej wiedzy inżynieryjnej. Wraz z zakończeniem rozgrywania imprezy na pustynnych terenach Sahary, diametralnie zmieni się także klimat, w którym rajdowe samochody będą się poruszać. Wysokie temperatury, jakie panowały na afrykańskich piaskach, tym razem zastąpione zostaną w głównej mierze... zimową aurą.


Z tego też powodu, większość liczących się od lat w czołówce Dakaru zespołów, przygotowuje swoje samochody przy uwzględnieniu podobnych warunków klimatycznych, jakie mogą napotkać na terenach Argentyny i Chile, na których rozgrywana będzie przyszłoroczna, przełomowa edycja rajdu. Skrupulatnie do tego tematu podchodzi na przykład fabryczny team Volkswagena, który zamierza do walki wystawić nową generację swoich Race-Touaregów. Jeszcze na kilka dni przed przetransportowaniem swojej floty terenowych pojazdów do Argentyny, Niemcy wytrwale testowali samochody w specjalistycznej komorze klimatycznej. Dzięki niej udało się odwzorować niskie ciśnienie i niskie temperatury oraz odpowiednią wilgotność powietrza, charakterystyczne dla nowego Dakaru, w jego newralgicznym punkcie. Mowa tutaj o górskich etapach w Andach, poprowadzonych na wysokościach dochodzących do 4 700 m n.p.m.

Wagę tych testów podkreśla Dyrektor ds. sportów motorowych w Volkswagenie, Kris Nissen: -"W takich warunkach moc silników spada nawet o 20%, dlatego tak istotne w przypadku aut sportowych jest odpowiednie zmodyfikowanie elektroniki silników. Testy przeprowadzone w komorze dały całemu zespołowi wiele cennych danych."

Faworyci wybierają Diesle
Diametralnie inny klimat to nie jedyna nowość jubileuszowego, 30. wydania Rajdu Dakar. Kolejna dotyczy zmiana rodzaju jednostek napędowych przez faworytów imprezy. Teraz wszystkie topowe zespoły, wśród których co roku widzi się pretendentów do tytułu, postanowiły wyposażyć swoje auta w silniki wysokoprężne. Do Volkswagena i BMW (obie marki startowały na silnikach Diesla) dołączył najbardziej utytułowany zespół w historii tego czempionatu, Mitsubishi. Japończycy zamontują w nowiutkich modelach Racing Lancer trzylitrowe Turbodiesle V6.

Kto może zatem zagrozić wielkiej trójce w Dieslach? Eksperci wskazują na prywatną drużynę Jean-Louis Schlessera startującą na konstrukcjach Buggy. Choć jej właściciel i dwukrotny zwycięzca Dakaru nie weźmie udziału w nadchodzącej edycji, mówi się, że nowy teren (często przebiegający po wąskich drogach) będzie faworyzował lekkie pojazdy napędzane na tylną oś. Buggy w przeciwieństwie do Mitsubishi, VW i BMW nie odesłał jednak na emeryturę jednostek benzynowych.

Rajdowe doświadczenie wskazane
Niewykluczone, że tym razem pierwsze miejsce powędruje do kierowcy z typowo rajdową przeszłością. Zaplanowane odcinki specjalne w wielu przypadkach posiadają charakterystyczną konfigurację, znaną z rajdów szutrowych. W porównaniu z kontynentem afrykańskim będzie mniej otwartych terenów znanych z zawodów cross-country. Zależność tą widzi także rajdowy Mistrz Świata, Carlos Sainz. -"Część off-roadowa będzie tym razem uboższa, za to częściej będziemy jechać po typowo drogowych odcinkach" - mówi Hiszpan. "Być może będzie to jakaś przewaga dla kierowców takich jak ja, którzy mieli okazję startować w rajdach" - dodaje Sainz, który w Dakarze 2009 ponownie zasiądzie za sterami VW Touarega.

W siłę rajdowego doświadczenia wierzy także najbardziej znany polski "Dakarowiec", Krzysztof Hołowczyc: -"Na Dakarze każdy chce wygrać, my również. Jestem jednak realistą i wynik w pierwszej dziesiątce również będzie dla nas satysfakcjonujący. Zdaję sobie sprawę, że samochody z silnikiem diesla będą miały przewagę, a jest ich sporo. Naszymi atutami są jednak technika i jakość jazdy." A tych, byłemu Mistrzowi Europy w rajdach samochodowych nie można odmówić.
Tematy w artykule: Rajd Dakar Dakar Series

Podobne wiadomości:

Adam Małysz w lepszej rajdówce!

Adam Małysz w lepszej rajdówce!

Aktualności 2015-03-16

Renault Duster Team zaatakuje pierwszą 10. Dakaru

Renault Duster Team zaatakuje pierwszą 10....

Aktualności 2014-12-22

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport