mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Nowy Focus WRC: Kandydat na mistrza?

Nowy Focus WRC: Kandydat na mistrza?

Na targach samochodowych w Bolonii, Ford zaprezentuje najnowszą wersję rajdowego Focusa WRC, oznaczonego symbolem '06. Czy nowa broń "błękitnego owalu" przywiezie Fordowi upragniony tytuł mistrzów świata w klasyfikacji producentów?

Nowy Focus WRC: Kandydat na mistrza?

Wiele przemawia za tym, że tak. Może jeszcze nie w nadchodzącym sezonie, ponieważ z reguły świeżo debiutujące na wymagających rajdowych odcinkach samochody często borykają się z chorobami wieku dziecięcego – tak było prawie ze wszystkimi nowymi autami klasy WRC, popularnie nazywanych także „wurcami”. Jednak zdecydowanie nowy Ford Focus WRC ’06 jest wymagającym konkurentem dla najlepszych: Citroena, Peuegot czy też Subaru.

Potwierdzają to wyniki z rajdu Australii wieńczącego tegoroczne rozgrywki WRC, gdzie nowy Focus pokazał się z dobrej strony – Roman Kresta był szósty, Toni Gardemeister zaliczył defekt chłodnicy, jednak obaj kierowcy zapisali na swoim koncie po jednym zwycięstwie oesowym.

Warto dodać, że jako jedyne auta w stawce „wurców”, Fordy już wtedy były uboższe o kilka istotnych elementów elektroniki (dyferencjał tylny i przedni) do których muszą dostosować się (zgodnie z nowym regulaminem) pozostałe zespoły, które chcą wziąć udział w nadchodzącym sezonie.

Dowiedz się więcej o seryjnym modelu Ford Focus

Podobnie sprawa ma się także z zastosowaniem drogich elementów wykonanych z tytanu. W myśl nowych przepisów, muszą być wykonane z innych, tańszych materiałów. Dlatego też w porównaniu z konkurentami Focus dysponował np. wałem napędowym wykonanym ze stali. Mimo to nowa broń Forda dotrzymywała tempa lżejszym i bardziej stabilnym rywalom.

Co prawda auto przeszło kilka ważnych zmian stricte technicznych jednak inżynierom Forda udało się poprawić moc przeniesienia napędu. Między innymi przez zamontowanie poprzecznie skrzyni biegów, co zdaniem szefa techników – Christiana Loriaux przyczyniło się zaoszczędzenia miejsca i zmniejszenia tarcia w stosunku do poprzedniego modelu.

Poprawiono również osiągi dwulitrowej jednostki turbo. Według oficjalnych reguł moc auta klasy WRC nie może być większa niż 300 KM. W tym celu wykorzystuje się 34 milimetrowe zwężki, których zadaniem jest ograniczanie wlotu powietrza do turbo. Faktycznie jednak silniki „wurców” osiągają często wyniki w granicach 330 KM. Ze względu na poprawienie momentu obrotowego Loriaux zdecydował się na zamontowanie 5-stopniowej (a nie jak w przypadku poprzedniej wersji 6-stopniowej) skrzyni biegów.

Dodatkowym modyfikacjom zostały poddane elementy aerodynamiczne, wloty powietrza, spojlery, etc. Głównym zadaniem było przeprowadzenie jak tylko najniżej jest to możliwe prądu powietrza w taki sposób, aby samochód był jak najmocniej dociskany do ziemi.

Zobacz galerię zdjęć Forda Focusa ST

Christian Loriaux jest znany w rajdowym środowisku jako specjalista od obniżania środka ciężkości. Nie inaczej było w przypadku nowego Focusa WRC ’06, w którym udało się znacznie ten środek ciężkości obniżyć. Wiadomo, że poza zastosowaniem aluminiowych elementów w silniku wprowadzono kilka pionierskich rozwiązań, które przyczyniły się do poprawniejszego rozmieszczenia wagi auta. W tej kwestii Loriaux nie jest wylewny i silnie broni przed konkurencją swoje pomysły. Widoczne to było już podczas rajdu Australii, kiedy to podczas stref serwisowych Fordy momentalnie zasłaniane były ogromnymi parawanami.

Szefowie fabrycznego zespołu Forda nie ukrywają nadziei na to, że nowy Focus na przestrzeni trzech kolejnych lat wreszcie zatryumfuje w rajdowym serialu WRC i przywiezie upragniony i wyczekiwany od 1979 roku tytuł mistrzów świata w klasyfikacji producentów. Pomóc mają w tym świeżo zatrudnieni kierowcy, Finowie: Marcus Groenholm i Mikko Hirvonen.

Czytaj także:

Rajd Australii: Sensacje i pech 2005-11-14

Focus ST wkrótce w sprzedaży 2005-11-10

Wiele zmian w WRC 2005-10-27


Podobne wiadomości:

Rajd Australii: Sensacje i pech

Rajd Australii: Sensacje i pech

Aktualności 2005-11-14

Wiele zmian w WRC

Wiele zmian w WRC

Aktualności 2005-10-27

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport