mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Nowy Fuso Canter

Nowy Fuso Canter

Na rynku pojawia się Fuso Canter najnowszej generacji - całkowicie zmodernizowany zarówno technicznie, jak i pod względem wyglądu zewnętrznego. W wewnętrznej terminologii producenta, ten światowy przebój Daimler Trucks został opatrzony symbolem TF. Pozycja lidera w segmencie lekkich samochodów ciężarowych, zostanie dodatkowo wzmocniona dzięki wprowadzeniu pierwszej w tym segmencie dwusprzęgłowej przekładni Duonic.

Nowy Fuso Canter

Przekładnia dwusprzęgłowa Duonic jest jedną z wyjątkowych innowacji technicznych nowego Fuso Canter. Model ten jest pierwszym na świecie samochodem ciężarowym, w którym zastosowano tego typu rozwiązanie. Przekładnia ta, zwana także przekładnią DSG, już dawno została doceniona w samochodach osobowych. Oprócz niskiego zużycia paliwa, sprzyja ona również mniejszemu zużyciu podzespołów, zwiększa wygodę pracy kierowcy oraz łączy komfort obsługi automatycznej skrzyni biegów z efektywnością skrzyni mechanicznej. Pomiary porównawcze wykazały, że przekładnia dwusprzęgłowa Duonic pracuje tak oszczędnie jak ręczna skrzynia biegów Cantera. Obsługiwanie jej przez niewprawnych kierowców prowadzi wręcz do znacznego ograniczenia zużycia paliwa. Dodatkowym atutem jest możliwość włączenia trybu jazdy Eco, aktywowanego przyciskiem na desce rozdzielczej.

Skrzynia biegów Cantera współpracuje ze sprawdzonym, czterocylindrowym silnikiem Diesla, spełniającym normę emisji spalin Euro 5. Jednostka o pojemności skokowej 3,0 l jest dostępna w trzech wersjach mocy: 96 kW (130 KM), 110 kW (150 KM) lub 129 kW (175 KM) i momentem obrotowym odpowiednio: 300, 370, 430 Nm. Nowoczesny silnik o długim skoku tłoków, oznaczony wewnętrznym symbolem 4P10, jest przykładem zastosowania najnowocześniejszych rozwiązań technicznych. Należą do nich: zastosowanie dwóch wałków rozrządu umieszczonych w głowicy i napędzanych łańcuchem, cztery zawory na cylinder, turbosprężarka o zmiennej geometrii (VGT), system bezpośredniego wtrysku paliwa common-rail i piezowtryskiwacze.
Tak jak dotychczas, silniki Cantera są oferowane w dwóch wersjach systemów oczyszczania spalin. System wykorzystujący układ recyrkulacji spalin (EGR) i filtr cząstek stałych (DPF) jest stosowany w silnikach modeli o masie całkowitej 3,5 t i 6,0 t oraz w silnikach niższych mocy w modelach o masie całkowitej 7,5 t. Najmocniejsze silniki pojazdów 7,5-tonowych, dysponują dodatkowo systemem selektywnej redukcji katalitycznej SCR, wykorzystującym czynnik redukcyjny AdBlue
Nowy Canter jest obecnie dostępny z funkcją start/stop - zarówno w wersji z przekładnią dwusprzęgłową Duonic, jak i ze skrzynią mechaniczną.

Poza lepszym silnikiem, nowy Canter oferuje także znacznie wyższy poziom bezpieczeństwa i komfortu jazdy. W wersji 3,5-tonowej, Canter posiada niezależne zawieszenie na sprężynach śrubowych, co zapewnia łatwiejsze prowadzenie i wyższy komfort jazdy. Wszystkie wersje Cantera są wyposażone w hamulce tarczowe na obu osiach. Do dwóch najcięższych odmian, można obecnie zamontować systemem elektronicznej stabilizacji toru jazdy (ESP). System ESP łączy w sobie zalety i funkcje wielu układów. Są to przede wszystkim system zapobiegający poślizgowi kół napędowych ASR, hydrauliczny asystent hamowania, hydrauliczny wzmacniacz siły hamowania na wypadek nieszczelności próżniowego wzmacniacza siły hamowania oraz system ograniczania momentu obrotowego silnika, zapobiegający poślizgowi i blokowaniu kół podczas zmiany biegów w warunkach niskiej przyczepności. Nowy Canter może być również wyposażany w poduszki powietrzne kierowcy i pasażera.

Po modernizacji, oferta nowego Fuso Cantera została znacznie rozszerzona. Poszczególne wersje o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 t, 6,0 t (nowość) i 7,5 t zaspokajają potrzeby wszystkich segmentów lekkich samochodów ciężarowych. Oprócz klas masy całkowitej, zmienione zostały również dopuszczalne obciążenia osi i układ ramy Cantera. Dzięki temu ładowność wzrosła o 85 kg dla wersji 3,5-tonowej i o 95 kg przy wariantach 7,5-tonowych. Na uwagę zasługuje również wzrost - do 6 ton - dopuszczalnego obciążenia tylnej osi w wersji Canter 7C o masie całkowitej 7,5 t – jest to najlepszy wynik na rynku pojazdów tej klasy. Canter 7C jest więc rekordzistą pod względem nośności i ładowności. Zależnie od rozstawu osi, nośność podwozia z kabiną kierowcy wynosi ponad 5,0 t – przy dużym rozstawie, stanowi to rekord w tej klasie pojazdów.

Do szczególnych atutów Cantera z ramą podłużnicową zaliczyć trzeba tradycyjnie liczne możliwości zabudowy. Wprowadzenie nowego modelu jeszcze bardziej je rozszerzyło. Całkowicie przeprojektowane zostały również rozstawy osi. Obecnie do dyspozycji pozostaje sześć wariantów rozstawu osi, od 2500 mm przez 2800 mm, 3400 mm, 3850 mm i 4300 mm aż po największy, wynoszący 4750 mm. Jest on odpowiedni do zabudów o długości powyżej 7 m.

Nowy Canter dostępny jest w wersji z przetwornikiem napięcia. Umożliwia on połączenie 12-woltowego układu elektrycznego pojazdu z układem 24-woltowym, jaki często bywa stosowany w zabudowach ciężarówek średniej wielkości. Ponadto, dla zapewnienia właściwego zasilania, Fuso oferuje nowego Cantera z różnymi, dostosowanymi do konkretnych potrzeb prądnicami. Nowością jest także przycisk na desce rozdzielczej do włączania światła w zabudowie.


Podobne wiadomości:

Zakaz wyprzedzania dla ciężarówek na A2

Zakaz wyprzedzania dla ciężarówek na A2

Polskie drogi 2015-06-25

IKEA testuje paliwo LNG

IKEA testuje paliwo LNG

Ciężarówki i Autobusy 2015-06-09

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport