mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Nowy Szlak Jedwabny

Nowy Szlak Jedwabny

Konwój ciężarówek z darami, jadący "Nowym Szlakiem Jedwabnym" dociera do celu zgodnie z planem

Nowy Szlak Jedwabny

Założeniem przedsięwzięcia było po pierwsze dostarczenie materiałów pilnie potrzebnych dla celów odbudowy Afganistanu, a po drugie podkreślenie istoty faktu, że trasa TRACECA stanowi opłacalną alternatywę dla transportu towarów w regiony Azji Środkowej. Projekt umożliwiał jednocześnie sprawdzenie w praktyce nowoczesnych technologii stosowanych w produkcji samochodów ciężarowych w najcięższych warunkach codziennej jazdy.

DaimlerChrysler zdecydował się na transport pomocy trasą TRACECA, znaną także jako “Nowy Szlak Jedwabny”. Po oficjalnym rozpoczęciu przedsięwzięcia w siedzibie UE w Brukseli i faktycznym wyjeździe ze Stuttgartu w dniu 7 września 2003 roku konwój przejechał przez Austrię, Węgry, Serbię, Bułgarię, Gruzję, Azerbejdżan, Turkmenistan i Uzbekistan, zanim przez “Most Przyjaźni” dotarł do Afganistanu. W dokach afgańskiego miasta Hajraton, na brzegach rzeki Amu-Daria, materiały wyładowano a następnie załadowano na miejscowe pojazdy dla celów dalszego transportu.
TRACECA jest projektem transportowym finansowanym przez Unię Europejską i zmierzającym do ożywienia “Korytarza transportowego Europa – Kaukaz – Azja” — legendarnej starożytnej trasy, znanej jako “Jedwabny Szlak”. Projekt unijny, w który obecnie zaangażowane jest 13 krajów Europy Wschodniej i Azji, polega na promowaniu najkrótszego połączenia lądowego między Europą a Azją. Państwa uczestniczące w przedsięwzięciu wiążą z nim ogromne nadzieje, ponieważ swobodna wymiana towarów między poszczególnymi krajami zapewni wszystkim dobrą koniunkturę gospodarczą. Głównym celem państw – uczestników TRACECA - jest likwidacja barier granicznych oraz wprowadzenie zauważalnych usprawnień w ramach korytarza transportowego, pozwalających na konkurowanie z innymi trasami transportowymi Wschód – Zachód.

Koncepcja TRACECA oraz przeprowadzony przez konwój Mercedes-Benz udany test szlaku handlowego mogą okazać się niezmiernie istotne dla przyszłości europejskiego sektora transportu. Władze krajów tranzytowych podjęły wszelkie starania, aby dla potrzeb konwoju z pomocą przekształcić wizję “Nowego Szlaku Jedwabnego” w rzeczywistość. Czas oczekiwania na przejściach granicznych był krótki, a formalności celne nigdy nie trwały dłużej niż było to absolutnie konieczne. Po uiszczeniu urzędowych opłat nikt nie domagał się dodatkowych pieniędzy czy “bakszyszu”. Rządy krajów TRACECA przedstawiły teraz wytyczne dla swej administracji — warunki, jakie napotkał konwój Mercedes-Benz, muszą jak najszybciej stać się codziennością. Przyszły Sekretarz Generalny TRACECA zasugerował, że etapem przejściowym do osiągnięcia celu dla organizacji TRACECA mogłoby być oferowanie usług konfiguracji konwojów, mających umożliwić średnim i małym przedsiębiorstwom transportowym czerpanie takich samych korzyści z projektu już w najbliższej przyszłości. Z kolei, jeśli chodzi o czas trwania podróży, osiągnięcie konwoju Mercedes-Benz pewnie długo nie zostanie pobite: tempo, w jakim władze lokalne załatwiały formalności celne oraz eskorta przyznana konwojowi we wszystkich krajach, przez które przejeżdżano — elementy z pewnością niestanowiące części “standardowego pakietu usług transportowych TRACECA” — prawdopodobnie uczyniły z 24 pojazdów Mercedes-Benz najszybszy konwój samochodów ciężarowych w historii.

Wnioski, jakie nasuwają się po realizacji pionierskiego przejazdu testowego przez DaimlerChrysler, wskazują, że lądowy transport towarów samochodami ciężarowymi “Nowym Szlakiem Jedwabnym” rzeczywiście ma sens. Stanowi on elastyczną i tańszą alternatywę dla innych opcji takich jak na przykład transport samolotowy.

Inicjatywa zmierzająca do sprawdzenia przez konwój trasy TRACECA stanowi kolejny dowód zaangażowania Grupy DaimlerChrysler w rozwój społeczny i kulturowy Afganistanu oraz, oczywiście, całego regionu. Konwój z pomocą dostarczył 200 ton materiałów od niemieckich organizacji rządowych AGEF gGmbH (stowarzyszenie ekspertów ds. migracji i rozwoju współpracy) i THW (organizacja ds. usuwania skutków klęsk) do Afganistanu, w którym pomoc taka jest pilnie potrzebna w celu zapewnienia dostaw wody pitnej, przywrócenia pracy sieci elektrycznej oraz odbudowy szpitali i szkół. Przed wyruszeniem samochodów ciężarowych na trasę, władze wszystkich zaangażowanych państw prowadziły intensywne rozmowy w celu zapewnienia sukcesu przedsięwzięcia, a następnie działały w duchu pełnej współpracy — stanowiącej pozytywny międzynarodowy skutek projektu.

Konwój z pomocą, złożony z pojazdów ciężarowych Mercedes-Benz Actros, pierwsze wyróżnienie otrzymał, gdy był jeszcze w drodze, kiedy to gruziński “Instytut Badań nad Szlakiem Jedwabnym” przyznał firmie DaimlerChrysler AG “Świadectwo doskonałości Nr 1”. Nagroda została wręczona Dr Klausowi Maierowi, Szefowi Działu Samochodów Ciężarowych Mercedes-Benz, przez Prezydenta Eduarda Szewardnadze w Tbilisi 16 września 2003 roku. Przedstawiając wyróżnienie, prezydent Gruzji złożył hołd niezwykłym i stanowczym wysiłkom, jakie spółka podejmuje, pomagając ożywić i odbudować legendarną drogę handlową zwaną “Jedwabnym Szlakiem”.
Konwój samochodów ciężarowych do transportu dalekobieżnego oraz towarzyszących im pojazdów składał się z czternastu samochodów Mercedes-Benz Actros — z których dwanaście było zupełnie nowych — oraz pięciu samochodów dostawczych Mercedes-Benz Sprinter, modelu Unimog oraz pięciu samochodów w konfiguracji 4x4. Pod koniec podróży odczyt zegara modelu Mercedes-Benz Actros 3341 6x6, żeby podać przykład choć jednego z pojazdów, wskazywał 6,047 kilometrów przejechanych od punktu załadunku materiałów w Niemczech. Prawie połowa podróży odbywała się po nawierzchniach drogowych, które wg standardów zachodnioeuropejskich przypominały bardziej plac budowy, w warunkach ciągłych wibracji i silnych wstrząsów. Górskie odcinki z zapierającą dech w piersiach scenerią, 1000 km piasku i osypisk na Pustyni Karakum, po których nastąpiły kolejne górskie przełęcze - wszystko to przerosło najśmielsze wyobrażenia uczestników podróży. Fakt podróżowania wzdłuż prawdziwego Jedwabnego Szlaku pozostawał nieprzerwanie w świadomości wszystkich, którzy zdecydowali się na udział w przedsięwzięciu.
Przegląd wykonany przez zespół serwisowy po dotarciu do celu w Hajraton, w Afganistanie, przyniósł dla nowego modelu Mercedes-Benz Actros bardzo pozytywne wyniki i stanowił znakomite potwierdzenia jego niezawodności: wszelkie części zamienne okazały się zupełnie niepotrzebne. Jedynymi elementami, które nie zawsze wytrzymywały całe dnie jazdy po kiepskich drogach, były żarówki. Uszkodzona została także opona, kiedy jeden z samochodów ciężarowych podczas manewrowania wjechał na metalową część wystającą z ziemi. To wszystko. Tak naprawdę stanowiące ogromne wyzwanie dzienne odcinki wymagające 12 – 14 godzin za kierownicą nie wymagały poświęcenia czasu na naprawy. Zużycie paliwa było również zaskakujące: komputery pokładowe nowych pojazdów ciężarowych Actros wskazały wartość nieznacznie poniżej 32 litrów na 100 km, nawet w najcięższych warunkach.
Test drogowy pojazdów towarzyszących — Mercedes-Benz Unimog i samochodów dostawczych Mercedes-Benz Sprinter, z których większość wyposażona była w skrzynię biegów typu Sprintshift oraz pojazdów w konfiguracji 4x4 — wypadł także imponująco. Nie korzystano z żadnych świadczeń serwisowych ani części zamiennych.
Podróż stanowiła także wyzwanie dla osób siedzących za kierownicami pojazdów konwoju. Samochody ciężarowe prowadzili kierowcy DaimlerChrysler oraz w sumie 35 dziennikarzy specjalistów, z których część spędzała za "kółkiem" cały dzień a inni przejmowali je na poszczególnych odcinkach trasy. Przedsięwzięcie wymagało ciągłej koncentracji, nie tylko ze względu na warunki drogowe, ale także z uwagi na dzieci stojące na poboczu drogi i machające do przejeżdżających pojazdów oraz na przechodzące przez trasę konwoju zwierzęta takie jak muły i wielbłądy.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport