mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Nowy regulamin F1 - tylko kosmetyka

Nowy regulamin F1 - tylko kosmetyka

W regulaminie technicznym i sportowym Formuły 1 na sezon 2011, wbrew poprzednich lat, zaszło niewiele istotnych zmian, które mogłyby zdecydować o całkowitym przemeblowaniu stawki w trakcie mistrzostw. FIA uznała, że sezon 2010 był na tyle emocjonujący, że wprowadzanie większych reform jest po prostu niepotrzebne. Warto jednak przyjrzeć się nowym poprawkom, by wiedzieć co i jak.

Nowy regulamin F1 - tylko kosmetyka
W opublikowanym kilka dni temu przez FIA regulaminie technicznym i sportowym Mistrzostw Świata Formuły 1, znaleźć można więcej uzupełnień istniejących już artykułów i paragrafów, niż istotnych nowości. FIA dokładnie prześledziła każdy wyścig, notując i eliminując błędy i przewinienia jakich dopuścili się kierowcy i zespoły w tegorocznych mistrzostwach.



Pod lupę wzięto chociażby incydent z Grand Prix Węgier pomiędzy Rubensem Barrichello (Williams-Cosworth) i Michaelem Schumacherem (Mercedes GP). Większość kibiców z pewnością dobrze pamięta agresywne i niebezpieczne spychanie na betonową bandę bolidu Barrichello przez Schumachera podczas próby wyprzedzania. Do tej pory pomiędzy kierowcami istniała dżentelmeńska umowa, w myśl której atakowany kierowca może tylko raz zmienić linię jazdy broniąc w ten sposób swojej pozycji. Teraz ustna umowa została spisana w formie artykułu 23.2, a za ewentualne jej złamanie będą grozić zawodnikowi poważne konsekwencje karne. Obok kary wolnego przejazdu przez aleję serwisową, 10-sekundowej kary "Stop & Go", przełożenia kary na kolejny wyścig, sędziowie będą mogli teraz także nałożyć karę czasową, upomnieć, zdyskwalifikować w wynikach końcowych wyścigu lub zawiesić starty kierowcy w kolejnych wyścigach.

Ukarani mogą być teraz również kierowcy, którzy odnieśli korzyści na wyjeździe poza obręb toru. Ustalono, że biała linia stanowi jeszcze część toru, ale krawężniki już nie. W myśl tego przepisu kierowca znajduje się poza torem, jeżeli jego bolid całym swoim obrysem przekroczy białą linię. Zawodnik może oczywiście wrócić na tor w sposób niezagrażający innym kierowcom i nie zyskując przewagi nad rywalami.

Doprecyzowany również proces dublowania. Kierowca dublowany ma obowiązek przepuścić szybszego kierowcę już przy pierwszej okazji. Jeżeli tego nie zrobi zostanie poinformowany o tym niebieską flagą. W razie jej zignorowania incydent trafi pod rozpatrzenie ZSS.

FIA przyglądała się także problemowi klasyfikacji zawodników w sytuacji kiedy nie zdążą oni wymienić opon, a wyścig zostanie przerwany. W myśl nowej zasady, jeśli wyścig zostanie przerwany a dany kierowca nie pojawi się do tego czasu wizyty w boksie by założyć drugą mieszankę opon, wówczas do jego czasu końcowego zostanie doliczone 30 sekund - czyli mniej więcej średnia czasu potrzebna na odbycie wizyty w serwisie. Z kolei jeśli w regularnie zakończonym wyścigu zawodnik nie użyje dwóch mieszanek, zostanie bezapelacyjnie wykluczony z wyników.

Kategorycznie zabronione zostało także wyprzedzanie w alei serwisowej. Cytując zapis: Samochód, który podjeżdża do wyjazdu z alei serwisowej przed rozpoczęciem/wznowieniem sesji treningowej, ale też pojazd, który zatrzymuje się tam w okresie neutralizacji, ma obowiązek ustawienia się w kolejce na szybkiej linii i musi wyjechać w takiej kolejności, chyba że stojący przed nim samochód przesadnie wolno ruszy z miejsca."

Więcej wolnego otrzymają osoby związane z obsługą bolidu. W tym sezonie zespoły nagminnie zlecały swoim mechanikom przeprowadzanie prac na bolidami w nocy. W przyszłorocznym regulaminie sportowym wprowadzono jednak zapis eliminujący taki proceder. Szeroko pojęty personel zespołu, który w jakikolwiek sposób związany jest z obsługą samochodu, nie będzie mógł przebywać na torze od północy do 6:00 rano w dniu, w którym treningi rozpoczynają sie się o godz. 10:00 oraz od 1:00 do 7:00, jeżeli treningi zaplanowano na godz. 11:00. W sezonie każdemu z zespołów przysługują jednak cztery wyjątki od tego przepisu - do wykorzystania np. w momencie dużej awarii samochodu.

Od sezonu 2011 żywotność skrzyń biegów została zwiększona z czterech do pięciu wyścigów. Pierwsza, nieplanowana wymiana przekładni w sezonie, nie będzie karana.

Zgodnie z oczekiwaniami w nadchodzącym sezonie powróci reguła 107%. Jeśli dany kierowca w pierwszej sesji kwalifikacyjnej pojedzie na tyle wolno, że jego strata wynosi 107% czasu najszybszego zawodnika, wówczas nie zostanie on dopuszczony do wyścigu. W niektórych, nieprzewidzianych sytuacjach sędziowie będą mogli jednak dopuścić warunkowo takiego kierowcę do startu.

Największymi zmianami w regulaminie technicznym jest naturalnie możliwość ponownego stosowania systemu odzyskiwania energii kinetycznej z hamowania - czyli tzw. systemu KERS. Nie będzie jednak obligatoryjny dla wszystkich zespołów. Do gry wchodzi nowy dostawca opon, firma Pirelli, która będzie zaopatrzać Formułę 1 w swoje produkty przez najbliższe trzy sezony. W 2011 roku minimalna waga bolidu będzie mogła wynosić 640 kilogramów - ten poziom dotyczy całego weekendu.
Tematy w artykule: przepisy F1 FIA Formula 1

Podobne wiadomości:

Maria Teresa de Filippis - nie żyje pierwsza kobieta w F1

Maria Teresa de Filippis - nie żyje pierwsza...

Aktualności 2016-01-13

FIA i Luc Besson w wspólnej kampanii

FIA i Luc Besson w wspólnej kampanii

Aktualności 2015-10-08

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport