mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Obowiązkowe światła dzienne

Obowiązkowe światła dzienne

W życie weszła unijna dyrektywa, zgodnie z którą wszystkie nowe samochody dostępne w sprzedaży na terenie Unii Europejskiej muszą być wyposażone w automatyczne światła do jazdy dziennej.

Obowiązkowe światła dzienne
Przepis ten ma przyczynić się do zwiększenia bezpieczeństwa na europejskich drogach, które to dla Komisji Europejskiej jest jednym z priorytetów działań. Ponadto światła do jazdy dziennej (Daytime running lights – DRL) zużywają nawet 30 proc. mniej energii niż zwykłe światła mijania, co przekłada się na oszczędność ok. pół litra paliwa na 100 kilometrów. Jeszcze więcej można zaoszczędzić, jeśli światła do jazdy dziennej są wykonane w technologii LED.

Jak przekonuje Komisja Europejska jazda z włączonymi światłami przez całą dobę, a więc także w dzień przy dobrej widoczności, przyczynia się do spadku liczby wypadków na drogach. Choć strumień światła jest słabszy niż przy standarowych światłach mijania, to zapewnia on, że auto jest lepiej widoczne niż w sytuacji bez włączonych świateł. Nawet przy źle ustawionych światłach, nie oślepiają one innych użytkowników dróg. Oczywiście światła do jazdy będą mogły być używane przy dobrej widoczności. W czasie np. padającego deszczu, śniegu czy mgły kierowca będzie musiał załączyć światła mijania.

Nowa dyrektywa (2008/89/WE) z całą pewnością ucieszy kierowców w tych krajach (m.in. w Polsce oraz krajach skandynawskich), w których już teraz istnieje obowiązek całodobowej jazdy z włączonymi światłami. Wciąż przecież można spotkać na drodze zapominalskich kierowców, którzy po uruchomieniu silnika zapomnieli włączyć świateł. I choć przy dobrej widoczności na wiele one nie pomogą, to jednak ich brak może skończyć się dla kierowcy 100-złotowym mandatem. Zgodnie z dyrektywą światła do jazdy dziennej mają załączać się automatycznie wraz z uruchomieniem silnika. Gasną po wyłączeniu silnika, bądź włączeniu świateł mijania.

Obowiązek posiadania w aucie świateł dziennych nie będzie oczywiście dotyczył starszych aut, już jeżdżących po drogach Europy. W tym przypadku Unia nie będzie wprowadzać nakazu montażu takich świateł. Obecne przepisy dotyczą samochodów osobowych oraz dostawczych. W przyszłym, od sierpnia, będą dotyczyć już także ciężarówek i autobusów.

Podobne wiadomości:

Miganie światłami - za to też grozi mandat

Miganie światłami - za to też grozi mandat

Finanse i prawo 2016-03-18

Bardzo zły stan oświetlenia w polskich samochodach

Bardzo zły stan oświetlenia w polskich...

Aktualności 2016-02-11

Komentuj:

~KOLA I KAKAO 2011-04-07

W DOMU SWIECĘ WSZYSTKIMI SWIATŁAMI W DZIEŃ CELEM POPRAWIENIA BEZPIECZEŃSTWA A MIASTO MOJE ŚWIECI LATARNIAMI OD ŚWITU DO NOCY I JEST SUPER

~boob 2011-04-07

OBOWIIZKOWE !!! co za kraj co za bzdurny przepis gdzie ekologia gdzie zdrowy rozsądek a może by tak syrena i kogucik dla każdego. Wypalone światła w dzień Świecą gorzej nocą Reflektory samochodu trzeba by wymieniać co dwa lata ponieważ ilość luksów jest zbyt mała tylne światła też są słabe od ciągłego ich używania to znaczy starzenie się żarówek i kloszy to norma Oświetlenie samochodu powinno być podawane w luksach W pogodny dzień upalny i słoneczny stojąc w korku i świecąc tymi światłami poprawiamy bezpieczeństwo JESTEM ZA ZNIESIENIEM TEGO PRZEPISU !! ZDROWY ROZSĄDEK POPRAWIA BEZPIECZEŃSTWO

~antyświatła 2011-03-03

Jazda w dzień na światłach jest niebezpieczna! Przekonali się już o tym piesi,rowerzyści,i kierowcy w swoich autach po kolizjach związanych z najechaniem na tył samochodu (mniej widoczne światło stopu).Ile jeszcze osób musi zginąć by znieść ten przepis?

~kerowca 2011-02-12

Kolejny artykuł na zamówienie mający usprawiedliwić nakaz jazdy na światłach w dzień. W Polsce na tym punkcie rządzący mają obsesję. Indoktrynacja maksymalna, nawet na okładkach do dowodów rejestracyjnych. Wygląda to tak jak usprawiedliwianie na siłę szkodliwego przepisu.

~Reton 2011-02-11

Nieprawda !!! Europa zachodnia nigdy się na coś takiego nie zgodzi! Tam nikt w dzień nie świeci i nie zamierzają. A światła dzienne wcale nie muszą się włączać wraz z włączeniem silnika. Co więcej, ten nakaz świecenia wcale NIE poprawia bezpieczeństwa, a nawet wszystko na to wskazuje, że wprost przeciwnie. Obecnie mamy już wiele dowodów na to, że skutki tego nakazu są tylko niekorzystne. Dodatkowo, powoduje to większe zatrucie środowiska i większe koszty dla kierowców. W Austrii i Chorwacji już wycofano ten szkodliwy nakaz i sytuacja się poprawiła. Ten szkodliwy nakaz powinien być natychmiast wycofany, jego utrzymywanie jest skandaliczne. Dlaczego piszecie takie rzeczy?

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport