mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Octavia Combi, Golf Variant, a może Leon ST?

Octavia Combi, Golf Variant, a może Leon ST?

Trzy modele kombi różnych marek, ale o tym samym pochodzeniu. Co je różni i dzieli, a co je łączy? Skoda Octavia Combi, Volkswagen Golf Variant oraz Seat Leon ST. Sprawdzamy, czy są jakieś mierzalne przesłanki, które jednoznacznie wskazywałyby na któryś z tych modeli.

Octavia Combi, Golf Variant, a może Leon ST?
W naszych rozważaniach pomijamy dziś to wszystko, co nie jest mierzalne, zależy od indywidualnej oceny każdego z nas. Skupiamy się na tym, co możemy zmierzyć, policzyć, a przede wszystkim porównać.

Co ciekawe, każde kompaktowe kombi grupy Volkswagena może się pochwalić choć jednym największym wymiarem zewnętrznym nadwozia. Skoda Octavia Combi jest zdecydowanie najdłuższa - mierzy 4659 mm i jest o prawie 10 cm dłuższa od Golfa Varianta i o 12,5 cm dłuższa od Leona ST. Czeskie kombi ma w tym gronie również największy rozstaw osi, który wynosi 2686 mm - tym samym jest większy o 53 mm od tego w Golfie i o 66 mm od rozstawu osi Leona ST. Najdłuższe nadwozie niekorzystnie odbija się na zwrotności Octavii, której średnica skręty wynosi najwięcej (11,05 m). A Golfie ten parametr wynosi 10,9, zaś w Leonie 10,2 m.

Volkswagen Golf Variant z kolei przebija stawkę w kategorii wysokość nadwozia. 1481 mm wysokości zapewnia niemieckiemu kombi przewagę 16 i 30 mm odpowiednio nad czeskim i hiszpańskim kombi. Leonowi ST przypadła za to największa szerokość nadwozia, choć 1816 mm to zaledwie o 2 mm więcej niż wynosi szerokość Octavii Combi i o 17 mm więcej niż u Golfa.


Najdłuższe nadwozie Octavii przekłada się na największą ilość miejsca zarówno na tylnej kanapie, jak i w bagażniku. Choć trzeba przyznać uczciwie, że wszystkie trzy kombi imponują sporą przestronnością swoich kabin. Na przednich fotelach nikt nie powinien mieć problemów z ustawieniem dla siebie optymalnej pozycji, z tyłu najbardziej zadowoleni będą podróżujący Octavią. Przewiozą oni zarazem najwięcej bagażu - w normalnej konfiguracji bagażnik Octavii Combi pomieści 610 litrów, w Golfie Variancie zaledwie o 5 l mniej, zaś w Leonie ST - 587 l. Po złożeniu tylnej kanapy Octavia przeistacza się już niemalże w bagażówkę z pojemnością wynoszącą 1740 l, podczas gdy Golf Variant oferuje wówczas już o 120 l mniej. Octavia i Leon idą niemal łeb w łeb pod względem ładowności (645 i 642 kg odpowiednio), zaś Golf trochę tu odstaje (606 kg).

Patrząc na ofertę silnikową trzech kombi, trochę dziwić może fakt, że najubożej prezentuje się lista silników... Golfa Varianta. Bazowym silnikiem benzynowym wszystkich modeli jest silnik 1.2 TSI o mocy 85 KM (86 u Leona) lub 105 KM (110 u Leona), przy czym mocniejszy wariant w Skodzie i Seacie może być zamówiony również z przekładnią DSG. Silnik 1.4 TSI również w dwóch wariantach mocy (122 i 140 KM) oferuje Golf oraz Leon (nieco mocniejsze: 125 i 150 KM), zaś w Octavii dostaniemy wyłącznie jednostkę 140-konną. W Golfie na tym kończy się zakres silników benzynowych, w Octavii i Leonie dostaniemy jeszcze silnik 1.8 TSI o mocy 180 KM, a w Octavii RS dwulitrowy motor o mocy 220 KM.


Ofertę silników wysokoprężnych u wszystkich modeli rozpoczyna silnik 1.6 TDI o mocy 90 oraz 105 KM. Kolejny jest dwulitrowy TDI o mocy 150 KM i znowu na tym się kończy oferta Golfa. Leon i Octavia dostępne są jeszcze z drugą dwulitrową jednostką o mocy 184 KM.

Wszystkie trzy modele dostępne są również w wersji z napędem na 4 koła. Przy czym Golfa z takim napędem dostaniemy wyłącznie ze 150-konnym silnikiem wysokoprężnym. W Leonie ST napęd 4x4 dostaniemy także z silnikiem 1.6 TDI, zaś w Octavii poza 1,6-litrowym dieslem, również z silnikiem 1.8 TSI i 2-litrowym dieslem o mocy 184 KM.

W przypadku Skody Octavii możemy także wybrać wersję uterenowioną Scout - z silnikami 1.8 TSI, 2.0 TDI/150 i 184 KM. U kuzynów takie wersje dopiero się pojawią. Seat Leon będzie się nazywał X-Perience, zaś Volkswagen Golf - Alltrack. Octavia Combi oferowana jest jeszcze w wersji Greenline z silnikiem 1.6 TDI o mocy 110 KM i 5-biegową mechaniczną skrzynią biegów.


Bardzo często, na takim rynku jak polskim, decydujące znaczenie odgrywa jednak cena. Najtańsze kombi z grona trzech porównywanych modeli znajdziemy w salonach Seata - podstawowa wersja Leona ST z silnikiem 1.2 TSI/86KM kosztuje 58.800 zł. Najtańszą Octavię Combi dostaniemy za 64.400 zł, zaś Golfa Varianta nabędziemy już od 66.690 zł. Podobne różnice znajdziemy w cennikach w części z silnikami wysokoprężnymi. Seat Leon ST 1.6 TDI 90 KM kosztuje 67.100 zł. 9 tys. zł więcej wydamy za podstawowy silnik Diesla w salonach Skody, zaś dodatkowe 600 zł będzie kosztować najtańszy wysokoprężny Golf Variant.

Seat Leon ST
Skoda Octavia Combi
Volkswagen Golf Variant
1.2 TSI 86 KM/5MT
1.2 TSI 110 KM/5MT/6MT
1.2 TSI 110 KM/7DSG
1.4 TSI 125 KM/6MT
1.4 TSI 150 KM/6MT
1.4 TSI 150 KM/7DSG
1.8 TSI 180 KM/6MT
1.8 TSI 180 KM/7DSG

1.6 TDI 90 KM/5MT
1.6 TDI 105 KM/5MT
1.6 TDI 105 KM/6MT 4x4
2.0 TDI 150 KM/6MT
2.0 TDI 150 KM/6DSG
2.0 TDI 150 KM/6MT 4x4
2.0 TDI 184 KM/6MT
2.0 TDI 184 KM/6DSG
1.2 TSI 85 KM/5MT
1.2 TSI 105 KM/5MT/6MT
1.2 TSI 105 KM/7DSG
1.4 TSI 140 KM/6MT
1.4 TSI 140 KM/7DSG
1.8 TSI 180 KM/6MT
1.8 TSI 180 KM/7DSG
1.8 TSI 180 KM/6DSG 4x4
2.0 TSI 220 KM/6MT  Octavia RS

1.6 TDI 90 KM/5MT
1.6 TDI 105 KM/5MT
1.6 TDI 105 KM/7DSG
1.6 TDI 105 KM/6MT 4x4
2.0 TDI 150 KM/6MT
2.0 TDI 150 KM/7DSG
2.0 TDI 150 KM/6MT 4x4
2.0 TDI 184 KM/6DSG 4x4 Scout
2.0 TDI 184 KM/6MT Octavia RS

Octavia Greenline
1.6 TDI 110 KM/5MT

Octavia L&K
1.8 TSI 180 KM
2.0 TDI 150 KM
2.0 TDI 184 KM
1.2 TSI 85 KM/5MT
1.2 TSI 105 KM/6MT
1.4 TSI 122 KM/6MT
1.4 TSI 122 KM/7DSG
1.4 TSI 140 KM/6MT
1.4 TSI 140 KM/7DSG

1.6 TDI 90 KM/5MT
1.6 TDI 105 KM/5MT
1.6 TDI 105 KM/7DSG
2.0 TDI 150 KM/6MT
2.0 TDI 150 KM/7DSG
2.0 TDI 150 KM/6MT 4x4

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Skoda Octavia
Skoda Octavia
Cena podstawowa już od: 63 960 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr. kombi-5dr.
Seat Leon
Seat Leon
Cena podstawowa już od: 54 600 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr. kombi-5dr.
Volkswagen Golf
Volkswagen Golf
Cena podstawowa już od: 63 090 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-3dr. kombi-5dr. van-5dr.

Podobne wiadomości:

Skoda Fabia - do wyboru, do koloru

Skoda Fabia - do wyboru, do koloru

Aktualności 2016-12-02

Skoda wyprodukowała milionowy silnik EA211

Skoda wyprodukowała milionowy silnik EA211

Technika 2016-12-01

Komentuj:

~asfdasdf 2014-10-10

[url=http://www.google.pl/]gugl[/url]

~waw 2014-10-10

Przecież to jest jeden i ten sam samochód z kiepskim i silnikami, z dsg co pada po 70 tys.km i naprawa kosztuje połowę wartości tego złomu od vag. Tandetne silniki co potrafią brać litr oleju na 1000km, plastiku gorsze niż w 10 letnim busie, twarde i trzeszczace po 1/2 roku. Kia, czy Hyundai, Noe wspominając o Fiacie 500L boja ten szajs o klasę. Zresztą auta vag sa awaryjne i zajmują 52 miejsce, gdzie grupa FCA - Fiat 7 miejsce i to jest jakość z 1, 10 o której Polacy zapomnieli w natłoku nazistowskich reklam wciskanych na Polski land.

~aramis 2014-10-06

leon i tylko leon, jest najładniejszy z tej trójki, najdynamiczniejszy i generalnie wygląda w miare normalnie, a nie jak te pokraki skody i vw

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport