mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Od zegarmistrza po samochód elektryczny - historia marki Chevrolet

Od zegarmistrza po samochód elektryczny - historia marki Chevrolet

Jedna z ikon amerykańskiej motoryzacji, marka Chevrolet, obchodzi w tym roku swój okrągły jubileusz. Z tej okazji przez najbliższy tydzien przypomnimy historię producenta samochodów, przedstawimy relacje z jazd najbardziej wyróżniającymi się obecnie modelami tej marki, a na koniec mamy dla Was specjalny konkurs!

Od zegarmistrza po samochód elektryczny - historia marki Chevrolet

Nazwa Chevrolet wzięła się od nazwiska Louisa Chevroleta. Był to syn szwajcarskiego zegarmistrza, który przyszedł na świat w szwajcarskim mieście La Chaux-de-Fonds, w kantonie Neuchatel. Opisując w wielkim skrócie życiorys twórcy można było stwierdzić, iż był to człowiek wszechstronnie utalentowany. Był nie tylko mechanikiem oraz konstruktorem, ale także kierowcą rajdowym.

Louis swoją przygodę ze światem czterech kółek zaczął najpierw od konstruowania dwukołowych… rowerów. Jego talent inżynieryjny zafascynował słynnego magnata nieruchomości Vanderbilta, który przypadkiem odwiedził mały zakład Chevroleta w Szwajcarii. Namówił go do odwiedzenia Stanów Zjednoczonych oferując jednocześnie pomoc w rozwoju kariery kierowcy rajdowego, kolejnej życiowej pasji Louisa.

W 1911 roku, kilka lat po emigracji za wielki ocean, Louis Chevrolet wraz z Williamem C. Durantem dał podwaliny jednej z największych marek motoryzacyjnych na świecie. Rok 1911, a dokładniej 3 listopada można datować jako początek działalności Chevrolet Motor Car Company. Firma została założona w późniejszej motoryzacyjnej kolebce Ameryki czyli Detroit.

Pierwszym samochodem wyprodukowanym przez markę Chevrolet był model Classic Six. Jego cena wynosiła w tamtych czasach 2.150 dolarów. Trzy lata po rozpoczęciu działalności firma zaczęła powszechnie zaznaczać swą działalność przy pomocy charakterystycznego krzyża z wpisaną nazwą marki. Wybór logo nie był przypadkowy. Nawiązywał on bowiem do flagi Szwajcarii.

W 1914 roku do produkcji wszedł Model H, który tak naprawdę był kołem zamachowym motoryzacyjnej kariery marki Chevrolet. Samochód został wyposażony w bardzo wydajny jak na owe czasy czterocylindrowy silnik, który okazał się bardzo solidną konstrukcją. Ta jednostka napędzała samochody Chevroleta przez następne 14 lat.

 

Rok później, czyli w 1914 roku Chevrolet postanowił konkurować z firmą Henryego Forda. Model 490, był konkurencją dla Forda T. Co ciekawe tańszą o… 5 dolarów. Jego nazwa symbolizowała bowiem cenę. W międzyczasie wizja twórców marki trochę się rozeszła i Durant sprzedał swe udziały w Chevrolecie, aby w 1917 roku wchłonąć go do konglomeratu, który przejął czyli General Motors.

Kilka lat po pierwszej Wojnie Światowej Chevrolet zapewnił sobie na amerykańskim rynku status lidera. Pozostał nim przez kolejne 40 lat. Ważnym etapem rozwoju firmy był rok 1918, kiedy to ukazała się na rynku pierwsza lekka ciężarówka firmy Chevrolet. Firma postanowiła dać klientom możliwość ingerencji w ostateczny wygląd dostawczych egzemplarzy, skupiając się jedynie na dostarczaniu na linie montażowe podwozi z silnikami i kabin. Nabywcy z kolei mogli przystosować przestrzeń załadunkową do własnych potrzeb poprzez wybór różnych form zabudowy.

Ekspansja koncernu General Motors w Europie doprowadziło w dwudziestoleciu międzywojennym do powstania pierwszego oddziału marki Chevrolet na Starym Kontynencie. Miało to miejsce w 1923 r. w Kopenhadze. Kolejnymi krajami w Europie do których zawitała marka to kraje skandynawskie, bałtyckie, Niemcy, Austria, Rosja, Węgry, Czechosłowacja, a także Polska. W 1928 r. w Warszawie została uruchomiona pierwsza montownia samochodów GM. Jej uroczyste otwarcie miało miejsce 10 września 1928 i data ta może zostać oficjalnie uznana za początek działalności koncernu GMC w Polsce. Wraz z montownią pojawiły się też pierwsze samochody osobowe. Okres zimnej wojny spowodował wycofanie się Chevroleta z Polski.

W 1929 roku pod maską Chevroleta pojawił się po raz pierwszy sześciocylindrowy silnik w układzie widlastym. Liczba cylindrów reklamowana była jako „sześć za cenę czterech”. Pięć lat później przednie niezależne zawieszenie pojawiło się w samochodach Chevroleta po raz pierwszy.

Protoplastą samochodów sportowo-rekreacyjnych, czyli SUV można z pewnością nazwać model Suburban, który pojawił się w 1935 roku. Oferował on trzy rzędy siedzeń oraz dużą przestrzeń ładunkową, przy zachowaniu właściwości jezdnych auta osobowego. Jako ciekawostkę można podać fakt, że auto o tej nazwie produkowane jest nadal. Daje to 76 lat historii tego modelu. Jest to z pewnością najdłużej produkowany model w historii motoryzacji.

W czasie Drugiej Wojny Światowej Chevrolet zaprzestał produkcji samochodów cywilnych przestawiając produkcję na samochody militarne.

W 1953 roku nastąpił spory przełom w historii marki. W tym czasie Chevrolet skonstruował swój największy hit, model Corvette. Pierwsza generacja tego modelu, oznaczona symbolem C1 pojawiła się na rynku w 1953 r., która została oparta na nadwoziu roadstera, bowiem pojazd dysponował tylko dwoma miejscami. Do napędu tego modelu posłużyła rzędowa jednostka R6 o pojemności 3860 ccm i mocy 150 KM. Corvette było ucieleśnieniem charakteru marki, od lat przecież funkcjonującej z sukcesami w sportach motorowych ale także marzeń jej założycieli. Zaledwie trzy lata po debiucie wersji C1, pojawiła się delikatnie przestylizowana seria, która jako jeden z pierwszych pojazdów na świecie posiadała twardy dach, tzw. „hard top”. Pod maskę samochodu zawędrowały także pierwsze, równie legendarne jak sam model, bulgoczące silniki V8. Te pod maską Corvette dysponowały mocą 265 KM.

Najwięcej splendoru w okresie zimnej wojny dała amerykańskiej marce druga generacja samochodu, która zadebiutowała 10 lat później. Corvette Sting Ray, bo tak brzmiała pełna nazwa pojazdu, była nie tylko szybka, ale także prestiżowa. Do napędu posłużył silnik 327 V8 o mocy 365 KM. W roku 1966 zastosowano silnik 427 z serii zwanej big-block, o mocach 425-435 KM.

Dla fanów amerykańskich muscle-car rok 1967 na pewno kojarzy się z jednym. Zadebiutował wtedy Chevrolet Camaro, który właśnie w tym roku przeżywa swoją reinkarnację.

W roku 1986 po raz pierwszy w modelu Corvette pojawia się system ABS, zapobiegający blokowaniu się kół. Cztery lata później Corvette ZR-1 bije rekord średniej prędkości podczas 24-godzinnego przejazdu. Już wtedy samochód ten osiąga status ikony.

Choć od kilku lat Corvette zostało przez koncern General Motors wydzielone bezpośrednio ze struktur Chevroleta, to nadal jest w świadomości klientów powiązanym modelem z tą amerykańską marką.
Historia zatoczyła koło po prawie osiemdziesięciu latach. Chevrolet jest ponowie montowany w Warszawie. W 2004 r. po wykupieniu przez amerykańską firmę upadającej, koreańskiej marki Daewoo, będącej w posiadaniu zakładów FSO na warszawskim Żeraniu wznowiono produkcję modeli Chevrolet – dawnych modeli Daewoo.

W 2008 roku Chevrolet odnosi spory sukces na rynku europejskim. Pada rekord w postaci 510.800 sprzedanych egzemplarzy. Dwa lata później firma odnotowuje w swoich kartach kolejny rekord w postaci udziału 2,53 procent w rynku.

Rok 2011, czyli w setną rocznicę powstania firmy na rynek trafia kolejny kamień milowy – Chevrolet Volt. Jak sugeruje nazwa jest to samochód elektryczny. Otwiera on drugą setkę lat działalności firmy na świecie…

Z okazji setnych urodzin marki Chevrolet na stronach mojeauto.pl przez ten tydzień prezentowane będą specjalne materiały dotyczące amerykańskiej marki. Przeczytacie między innymi relacje z jazd testowych najnowszymi modelami oraz różne ciekawostki. Na koniec opublikujemy konkurs dla naszych czytelników. Odwiedzajcie zatem często nasze strony!

Zobacz koniecznie: Wszystko o Chevrolet
Tematy w artykule: Chevrolet historia

Podobne wiadomości:

Chevrolet Corvette Shooting Brake - w sam raz na zakupy

Chevrolet Corvette Shooting Brake - w sam raz...

Aktualności 2016-04-06

Nowy Chevrolet Camaro ZL1

Nowy Chevrolet Camaro ZL1

Premiery 2016-03-16

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport