mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Oj, przydałby się ktoś na przyczepkę!

Oj, przydałby się ktoś na przyczepkę!

Cytat zaczerpnięty z wiersza Juliana Tuwima idealnie pasuje do pory wakacyjnej. Wśród osób wyjeżdżających na urlop znajdą się tacy, którzy czas błogiego relaksu chcą spędzić w przyczepie kempingowej. Zanim rozpoczniemy nasz urlop w „domku na kółkach”, powinniśmy przygotować się do transportu przyczepy.

Oj, przydałby się ktoś na przyczepkę!
Przyczepa? A hak masz zainstalowany?
Zakładamy, że jeśli decydujecie się na podróżowanie z przyczepą, to Wasz samochód jest już wyposażony w hak holowniczy. Jeśli jednak ten aspekt gdzieś Wam umknął, to bez obaw, coś na to poradzimy. Obecnie hak holowniczy możemy kupić i zamontować w praktycznie każdym aucie. Producenci w konstrukcji swoich samochodów najczęściej przewidzieli specjalne miejsce na dodatkowy montaż haka.

Decydując się na zakup haka holowniczego, musimy pamiętać, by zakupić ten z homologacją. Te najczęściej są projektowane pod konkretne modele aut z uwzględnieniem ich danych technicznych. Możemy być pewni, że kupiony hak spełnia parametry uciągu podawane przez producenta naszego samochodu. Często sami możemy zamontować hak holowniczy w aucie bez konieczności wizyty u mechanika, gdyż nawet montaż wszystkich układów elektrycznych nie powinien stanowić problemu. Sam montaż nie wymaga od nas ingerencji w konstrukcję auta.



Pamiętajmy o jednej ważnej rzeczy. Jeśli już zamontujemy hak, to musimy o tym powiadomić wydział komunikacji starostwa powiatowego, który dokonał rejestracji naszego pojazdu. Nie obejdzie się też bez wizyty u diagnosty w celu dokonania dodatkowego badania technicznego. Mamy na to 30 dni i dopiero po odnotowaniu tego w dowodzie rejestracyjnym możemy wyruszyć w podróż.

Sprawdź swoją kategorię
Mamy już hak i przyczepę, więc teoretycznie możemy przygotowywać się do podróży. Zanim zapakujemy wszystkie torby i zaczepimy naszą przyczepę, powinniśmy zapoznać się z przepisami. Te mówią jasno. "Kierowca z kategorią B może podróżować z przyczepą o masie całkowitej przekraczającej 750 kg, jeżeli masa całkowita przyczepy nie przekracza masy pojazdu i jednocześnie masa całkowita samochodu i przyczepy nie przekracza 3,5 tony.” - przypomina Radosław Jaskulski ze Szkoły Auto Skody.

Stan przyczepy - sprawa priorytetowa
Hak jest, uprawnienia są, więc pora dokonać oględzin przyczepy. Rzeczy, na które musimy zwrócić uwagę, to przede wszystkim opony. Muszą mieć odpowiedni stan bieżnika, nie być popękane i pozbawione guzów. Warto zaopatrzyć się w dodatkowe koło zapasowe dedykowane do przyczepy. Zwróćmy również uwagę, czy opony są takie jak zaleca producent i odpowiednie do masy przyczepy. Ważne jest również sprawdzenie stanu układu hamulcowego przyczepy.

Wiadomo, że część bagaży będziemy pakować do środka przyczepy. Tu musimy bardzo dużą uwagę zwrócić na odpowiednie ułożenie bagaż. Chodzi oczywiście o równomierne rozłożenie ich w przyczepie. Najcięższe bagaże starajmy się układać jak najniżej. Pamiętajmy również, by odpowiednio zabezpieczyć je, żeby nie przemieszczały się podczas jazdy. Równomierne rozłożenie bagaży jest bardzo ważne, gdyż wpływa na siłę nacisku dyszla na hak, a nieprawidłowe ich ułożenie sprawi, że przyczepa może wychylać się na boki, a to utrudni nam prowadzenie. Musimy pamiętać, że przepisy kategorycznie zabraniają przewożenia osób w przyczepie kempingowej.

Hak to nie wszystko
Wyposażenie auta w hak to nie wszystko. Przed wyruszeniem w podróż musimy przygotować również nasz samochód. Powinnyśmy zwrócić uwagę na stan opon i układu hamulcowego - obie te rzeczy będą bardziej obciążone podczas ciągnięcia przyczepy. Jeśli bardzo długo nie zaglądaliśmy do bagażnika, gdzie znajduje się koło zapasowe, to poświęćmy kilka minut na sprawdzenie jego stanu i ewentualnie dopompowanie go. Do bagażnika warto zabrać dodatkowe kliny zabezpieczające, które pozwolą czuć się pewniej, gdy będziemy zmuszeni zaparkować auto na stromym podjeździe. Jazdę z przyczepą ułatwi nam zakup dodatkowych lusterek zewnętrznych mocowanych na specjalnych wysięgnikach, pozwolą one na lepsze pokonywanie zakrętów i  wyprzedzanie.



Pasy zapięte? No to jedziemy!
Jazda z przyczepą nie będzie sprawiała problemu, jeśli podejdziemy do niej z głową i zapamiętamy kilka ważnych wskazówek. Po pierwsze, musimy pamiętać, że zakręty należy pokonywać szerzej i z większym zapasem niż podczas codziennej jazdy. Po drugie, musimy ograniczać prędkość tak, by nie doszło do przewrócenia przyczepy. Skręcając powinniśmy obierać większy kąt, by poprzez jego skrócenie nie doszło do ścięcia zakrętu i uderzenia kołem przyczepy o krawężnik.

Po trzecie, przypomnijmy sobie to, czego uczono nas na kursie prawa jazdy. Przepisy pozwalają na jazdę z przyczepą poza terenem zabudowanym z maksymalną prędkością 80 km/h (droga dwujezdniowa, droga ekspresowa jedno- i dwujezdniowa oraz autostrada). Na drodze jednojezdniowej maksymalną prędkość naszego zestawu przepisy ograniczają do 70 km/h.

Po czwarte, musimy unikać gwałtownego przyspieszania i hamowania, gdyż pojawia się wtedy spore ryzyko, że nasza przyczepa zacznie "tańczyć" na drodze i będzie niestabilna. Dodatkowo pamiętajmy, że droga hamowania samochodu z przyczepą wydłuża się nawet o 70%. Przyczepa będzie niestabilna również podczas silnych podmuchów wiatru, co spowoduje jej kołysania. Wtedy najlepiej jest zahamować długo i zdecydowanie, co powinno ją ustabilizować. Pamiętajmy również, że musimy być bardzo przewidujący podczas wyprzedzania. Z przyczepą potrzebujemy na to więcej miejsca i czasu.

Podobne wiadomości:

Zimowy wyjazd na narty - jak się przygotować

Zimowy wyjazd na narty - jak się przygotować

Bezpieczna jazda 2016-02-16

Defensive Driving – poznaj tajniki bezpiecznej jazdy

Defensive Driving – poznaj tajniki...

Bezpieczna jazda 2016-02-09

Komentuj:

~f 2014-07-11

Nie prościej po prostu go złożyć? Nie sugeruj się moją wypowiedzią, to tylko czysta logika.

~mat 2014-07-09

a jak to jest z tym hakiem, można z nim jeździć, jeśli nie ciągniemiy przyczepy? jeśli jest na stałe to raczej tak, choć czy trzeba na niego nałożyć jakiegoś "kondoma". Co natomiast z hakiem demontowalnym/chowanym? Z tego co się orientuję, w niektórych państwach grozi mi za to mandat, jeśli będę sobie jeździć zwystawionym hakiem

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport