mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Operator logistyczny w motoryzacji

Operator logistyczny w motoryzacji

Jednym z operatorów logistycznych oferującym pełen zakres usług logistycznych jest Panopa, specjalizująca się w branżach: motoryzacyjnej, stalowej, budowy maszyn i urządzeń oraz organizacji transportu. Spektrum usług obejmuje cały łańcuch dostaw. Panopa wraz ze spółkami własnymi z sukcesem rozwija swoją działalność w Europie Wschodniej od 1998 roku. Największy z 25 oddziałów znajduje się obecnie w Polsce, w Poznaniu.

Operator logistyczny w motoryzacji

Otwarcie zakładu Volkswagena w Poznaniu w roku 1993 zapoczątkowało jego dynamiczny rozwój. Obecnie produkuje się tutaj niektóre modele transporterów nowej generacji "T5" i miejski samochód dostawczy Caddy. W 2005r. z taśm produkcyjnych zjechało ponad 150.000 pojazdów. Panopa jako usługodawca logistyczny jest obecna na miejscu od  2000 roku, stale rozszerzając ofertę - ostatnio w 2004 roku przejęła kompleksowy system dostaw dla Volkswagena i dwunastu kontrahentów, spośród których ośmiu ma swoje siedziby w pobliskim parku dostawców. Usługi dla producentów, jak i dostawców obejmują obecnie: kompleksowe zarządzanie magazynami, sekwencjonowanie, podmontaż, transporty wahadłowe do zakładu VW, zaopatrywanie linii produkcyjnych Volkswagena i dostawców na miejscu, tworzenie koszyków towarów i zarządzanie pustymi pojemnikami.

Panopa użytkuje w Poznaniu łączną powierzchnię magazynową 130.000m2, z czego 35.000m2 przypada na własne centrum logistyczne. Pozostałe powierzchnie magazynowe znajdują się w zakładach Volkswagena i parku dostawców. Każdego dnia do magazynów dociera około 150 ładunków ciężarowych i 20 wagonów kolejowych z materiałami produkcyjnymi i prefabrykatami. W przeliczeniu oznacza to, że Panopa rozładowuje codziennie 6.000 małych i 7.000 dużych pojemników, po czym umieszcza towar w magazynach. Każdego dnia dostarczanych jest około 11.000 różnych artykułów - od standardowych i małych części do dużych komponentów, jak tablice rozdzielcze czy silniki. W ruchu wahadłowym transportuje się około 41.000 części sekwencyjnych do montażu końcowego, co daje łącznie około 600 kursów dziennie. Panopa dostarcza potrzebne części bezpośrednio do punktów montażowych. Podstawę niezawodnej i dokładnej realizacji tak dużego zlecenia stanowi wymyślna koncepcja logistyczna. Generalnie Panopa w odniesieniu do wszystkich rozwiązań logistycznych dopasowanych do indywidualnych wymagań klienta udostępnia własny zespół planistów, składający się z inżynierów i specjalistów z zakresu ekonomiki przedsiębiorstw.

Jednakże działalność Panopy w Polsce nie ogranicza się wyłącznie do przemysłu motoryzacyjnego w Europie Wschodniej. Usługodawca użytkuje w Gliwicach centrum logistyczne stali, z którego tłocznia producenta pojazdów jest zaopatrywana "just in time" w zwoje stali i arkusze blachy. Ponadto Panopa organizuje transporty prefabrykatów w Europie Wschodniej. Poprzez wieloletnią działalność w branży dysponuje również  know-how w zakresie logistyki motoryzacyjnej i organizacji transportu - udokumentowanym licznymi projektami referencyjnymi i certyfikatami wg DIN EN ISO 9001:2000, VDA 6.2 i ISO/TS 16949:2002.

Na świecie utrzymuje się trend przenoszenia zakładów produkcyjnych do Europy Wschodniej, zapoczątkowany przez pierwsze koncerny motoryzacyjne już w latach 90 - tych. W roku 2004 w nowych krajach członkowskich UE wyprodukowano około 1,5 mln pojazdów. Nowe kraje członkowskie UE stały się atrakcyjnym miejscem produkcji z wielu względów. Koszty płac są tu wyraźnie niższe niż w Europie Zachodniej i wynoszą mniej więcej jedną piątą środków finansowych przeznaczanych na płace w Niemczech. Przeniesienie produkcji do Europy Wschodniej jest korzystne w szczególności dla dostawców, wydatki personalne wynoszą tu 25% łącznych kosztów. Do roku 2007 liczba ta przypuszczalnie podwoi się. Wraz z rozwojem sektora motoryzacyjnego przejmowane są coraz bardziej odpowiedzialne zadania i procesy przez usługodawców logistycznych w tej części Europy.


Przeczytaj także:

Rekordowe wyniki poznańskiego Volkswagena (2006-03-20)

Nowy zakład Kirchhoff Automotive (2006-05-24)

 

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
ŁATWIEJ NIŻ KIEDYKOLWIEK
ŁATWIEJ NIŻ KIEDYKOLWIEK
Zastanawiałeś się kiedyś co zrobić, aby zakup nowego samochodu był mniej odczuwalny dla rodzinnego budżetu? Sprawdź nowego Citroëna C3 Aircross, który dostępny jest w nowoczesnej formie finansowania Citroën SimplyDrive.