mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Opona zimowa latem?

Opona zimowa latem?

Prawie 25% polskich kierowców albo nie zmienia opon zimowych na letnie lub – jeśli je zmienia – uważa, że i tak nie ma to wpływu na bezpieczeństwo jazdy. To wyniki najnowszej sondy, którą przeprowadziła Szkoła Jazdy Renault.

Opona zimowa latem?
Na pytanie – „Czy wymieniasz opony z zimowych na letnie?” – odpowiedzi „nie” udzieliło 15% osób.
Z tej grupy 9% twierdzi, że jest to zbyt kosztowne, a 6% – że nie ma to wpływu na bezpieczeństwo jazdy. Są też i tacy, którzy choć wymieniają opony, uważają, że nie ma to wpływu na bezpieczeństwo jazdy – tak odpowiedziało 9% uczestników sondy.

Opony to jedyny element bezpośrednio łączący samochód z nawierzchnią drogi, więc ich stan ma bardzo istotny wpływ na bezpieczeństwo podróżnych – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault. – Wymiana opon zimowych na letnie to jedna z podstawowych czynności jakie powinien wykonać kierowca, przygotowując auto do nowego sezonu – dodaje.

Choć przepisy Prawa o ruchu drogowym nie zakazują jazdy na oponach zimowych latem, należy podkreślić, że takie opony istotnie pogarszają właściwości jezdne samochodu podczas wysokich temperatur. Wynika to z różnic w strukturze, która w oponach zimowych charakteryzuje się m.in. dużymi kostkami bieżnika i licznymi lamelkami: wąskimi, głębokimi rowkami w bieżniku, które mają na celu zwiększenie przyczepności opony. Opony zimowe użytkowane latem mają gorsze wyniki
w testach hamowania – ostrzegają trenerzy Szkoły Jazdy Renault. – Dodatkowo są one wykonane
z bardziej miękkiej mieszanki gumy niż opony letnie, przez co znacznie szybciej się zużywają, są bardziej podatne na uszkodzenia i obniżają precyzję prowadzenia samochodu – dodają.

Wymieniając opony na letnie należy pamiętać, żeby spełniały one określone parametry. Minimalna wysokość bieżnika powinna wynosić 1,6 mm – poniżej tej granicy opony nie nadają się do użytkowania. Opony powinny mieć też odpowiednie ciśnienie, korygowane regularnie, przynajmniej raz w miesiącu, do poziomu zalecanego przez producenta auta.
Tematy w artykule: opony szkola jazdy renault

Podobne wiadomości:

Test opon letnich 2016 w auto motor i sport

Test opon letnich 2016 w auto motor i sport

Aktualności 2016-04-05

Goodyear przedstawia oponę dla samochodów autonomicznych

Goodyear przedstawia oponę dla samochodów...

Technika 2016-03-15

Komentuj:

~~cwaniak 2010-10-11

skoro taki cwany jesteś, że na łysych byś jeździł to co sądzisz o sytuacji gdy jadąc na łysych, opona wybucha? Mi się to ostatnio przydarzyło i uszedłem z życiem! Nie cwaniakuj tak idioto!

~marekbrz 2010-04-22

Jak zwykle bicie piany przez niby fachowców dbających o to aby szedł handel oponami i przekładkami. Dla kogos kto ma pod maską 150 i więcej koni mechanicznych i jeździ 200 km/h a do tego brak u niego rozsądku to musi mieć gumy wysokiej marki i odpowiedznie do warunków. Czyli na słońce inne, na deszcz inne, na śnieg inne i na zabrudzone drogi jeszcze inne. Czyli TIR z oponami jedzie za nim i robią mu przekładki jak na F1. Nonsens. Jeżdżąc 50 - 100 - 130 km/h wpływ opon jest minimalny jak i wysokość bieżnika, ta minimalna wysokość 1,6 mm to działanie wrogie wobec środowiska. Ile opon idzie na śmietnik tylko dlatego, że mają za mało bieżnika, a mając rozsądek i umiejętności można na nich jeździć, szybko gdy jest sucho i odrobinę wolniej gdy jest mokro. Ja na zimę w samochodzie tylkonapędowym własnie takie zjeżdżone letnie opony najbardziej lubię, zabawa jest przednia, a że Policjantom to nie odpowiada to inna sprawa. Jak umie się jeździć to i na slikach można po śniegu i lodzie jeździć. Uczcie i zachęcajcie ludzi do ćwiczeń a nie wyganiajcie chcących poćwiczyć z placów i parkingów. Policja niestety w tym kraju karze za niebezpieczną jazdę gdy ktos ćwiczy na pustym parkingu, zamiast zachęcać tylko gnębi tych którzy chcą coś umieć. marekbrz@tlen.pl

Aldik 2010-04-22

Zimówki zima są niezbędne aby jeździć normalnie czyt. przepisowo, natomiast late mało istotne jakie mamy opony jak jeździmy właśnie wedle tego co mówią znaki, sprawa ma się inaczej gdy juz jeździmy 180-200 i więcej... wtedy stan ogumienia może zadecydowac o naszym życiu...

~nic 2010-04-22

Opony zimowe nadają się na jazdę latem w Polsce jak najbardziej . A to ze względu na tragiczne drogi i dodatkowo brudne od błota nie są myte czy zamiatane . Jeżeli jeździmy do 120 km /h to jak najbardziej , szybciej wyhamujemy na tych zafajdanych drogach. Opony letnie nadają się na drogi czyste i tyle. Musi być zagwarantowany współczynnik tarcia . A te pierdoły co piszą fachowcy to nakręcanie handlu a nie zdrowy rozsądek . Guma o strukturze twardej z odpowiednim bieżnikiem jest taka sama w zimie jak te niby zimowe.

~sdf 2010-04-21

Dodajmy tylko, że wg testów Dekry markowe opony całoroczne sprawdzają się w zimie lepiej niż budżetowe zimówki. Szczególnie na mokrej nawierzchni (posolona droga) droga hamowania jest znacznie krótsza na oponach całorocznych. OK, jak ktoś jeździ po śniegu albo kupuje zimówki z wysokiej półki, to sprawa ma się inaczej, ale do jazdy miejskiej jakieś dębice frigo to jest słaba opcja. Oczywiście opony letnie (nie całoroczne) to jest inna bajka, szczególnie te z wyższym indeksem prędkości.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport