mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Opony letnie 2009 - TEST (185/60 R14)

Opony letnie 2009 - TEST (185/60 R14)

Niemiecki automobilklub ADAC przeprowadził wnikliwe testy nowości oponiarskich na sezon letni 2009. Wniosek. W przypadku pneumatyków kopiowanie z reguły się nie udaje. O ile łatwo jest odwzorować profil i bieżnik opony z wyższej półki cenowej, o tyle dobrze strzeżoną receptę na właściwą mieszankę z której opona jest wykonana, już nie.

Opony letnie 2009 - TEST (185/60 R14)
Dlatego opony renomowanych marek nadal będą miały sporą przewagę nad tanimi produktami pochodzącymi głównie z Chin. Lepszej przyczepności, większej wytrzymałości ale także niskich oporów toczenia wpływających na zmniejszone zużycie paliwa nie można kupić w promocyjnej cenie. To potwierdzone wnioski, jakie opublikował ADAC w swoim raporcie z testów 18 opon letnich w rozmiarze 185/60 R14 - a więc gum często spotykanych w starszych autach klasy B i C. Tylko siedem z nich uzyskało ocenę "szczególnie godnych polecenia".

Na suchej nawierzchni najlepsze wyniki zdołały osiągnąć opony Continental Premium Contact2, Bridgestone Turanza ER300 i Dunlop SP Sport Fastresponse. Wszystkie trzy górują nad konkurencją zwłaszcza jeśli chodzi o krótką drogę hamowania. Mimo wszystko, pozostałym kandydatom również nie poszło źle - 2/3 testowanych produktów zdało egzamin z jazdy po suchej nawierzchni bez większych wpadek. Trzy opony wykazały drobne mankamenty i to w trzech różnych kryteriach - stabilność podczas jazdy, przyczepność i hamowanie. Z pierwszym czynnikiem słabo poradziła sobie chińska opona o nazwie S1032 firmy Wanli. ADAC stwierdziło tutaj niebezpieczne uślizgi tylnej osi, jednak to modelowi Vredestein Hi-Trac udało się uzyskać najgorszy wynik próby. Produkt Vredesteina uzyskał do tego tylko "wystarczające" noty podczas hamowania. Jako "niegodną polecenia" ADAC uznało oponę Maloya Futura Primato - nota bene marka ta należy do firmy Vredestein.

Z dużo trudniejszymi, deszczowymi warunkami najlepiej poradzi sobie natomiast Fulda Carat Progresso, która w ogólnym zestawieniu uznana została, trochę niespodziewanie, za zwycięzcę wśród opon o testowanym rozmiarze. Tuż za niemieckim produktem uplasował się pneumatyk Uniroyal Rain Expert. Ekspert od deszczu, jak wskazuje sama nazwa opony, wykazał świetną odporność na aquaplaning. Trzecie miejsce zajął model Michelin Energy Saver, który uzyskał zdecydowanie lepszą ocenę w porównaniu z rokiem ubiegłym.

O ile francuskie kapcie zdołały umocnić się w ciągu ostatniego sezonu, o tyle wysokiej jakości z poprzedniego roku (przynajmniej w rozmiarze 185/60 R14) nie utrzymały: Hankook Optimo K415 i Yokohama C.Drive. Obie japońskie propozycje muszą teraz zadowolić się oceną "dopuszczalną". Niemal identyczne noty otrzymały także Pneumant PN550 i produkowana na Tajwanie Maxxis MA-V1 SUPRASA. Zarówno jedna jak i druga spisała się słabo podczas pomiaru bocznych przeciążeń na mokrej nawierzchni.

Także Kenda Komet SPT-1 (cena ok. 52 Euro) i wspomniana wcześniej Wanli S1032 (45 Euro) w połączeniu z deszczem, nie wróżą nic dobrego. Ich droga hamowania na mokrym jest dwukrotnie dłuższa od innej przeciętnej opony w rankingu ADAC.

Jeśli wyposażymy samochód w opony Michelin Energy Saver, będą one miały najmniejszy wpływ na zużycie paliwa. O kilkadziesiąt groszy więcej zapłacimy za paliwo na stacji benzynowej jeśli felgi otaczać będzie Firestone TZ 300, która została sklasyfikowana na szarym końcu stawki w tej kategorii (w ogólnym zestawieniu znalazła się na miejscu 9.). Różnice w zużyciu paliwa pomiędzy zwycięzcą, a przegranym były jednak marginalne. Cała stawka zamknęła się w różnicach mniejszych niż 0,2 l. na 100 km.

Najdłuższą żywotnością ponownie może pochwalić się francuski Michelin, choć  w porównaniu z rokiem ubiegłym opona tej firmy teraz zanotowała wynik tylko o 30% lepszy od ogólnej przeciętnej żywotności wszystkich pneumatyków. W roku 2008 było to aż 50%. Słabsza wytrzymałość to wizytówka modeli Firestone i Yokohama.

Podsumowując, w przypadku opon letnich o rozmiarze 185/60 R14 (dedykowana między innymi dla: Skoda Fabia, Fiat Punto, Renault Megane, VW Golf II, Ford Fusion, Lancia Ypsilon, Seat Ibiza - starsze generacje), według raportu ADAC najlepiej spisały się kolejno: Fulda Carat Progresso, Michelin Energy Saver, Continental PremiumContact 2, Bridgestone Turanza ER300, Kumho Solus KH17, Uniroyal Rain Expert, Semperit Comfort Life, które otrzymały notę "szczególnie godne polecenia" lub też jeden z trzech modeli opon uznanych za "polecane": Goodyear DuraGrip, Firestone TZ300 a i Dunlop SP Sport Fastresponse.

Już jutro, dzięki uprzejmości ADAC, przedstawimy wyniki testu opon letnich o rozmiarze 205/55 R16, dedykowanych między innymi dla: Audi A4, BMW Serii 3, Forda Mondeo, Hondy Civic, Kii c'eed, Mercedesa Klasy C, Opla Vectra, Peugeota 406, Renault Megane, Skody Octavia, Toyoty Corolli czy Volkswagena Golfa.


Podobne wiadomości:

Innowacyjne sterowanie gestami od Continentala

Innowacyjne sterowanie gestami od...

Technika 2016-05-18

Test opon letnich 2016 w auto motor i sport

Test opon letnich 2016 w auto motor i sport

Aktualności 2016-04-05

Komentuj:

~Uniroyalki najlepsze 2010-05-31

Ja kupiłem na 4tires.pl i jestem zadowolony. Zwłaszcza ze teraz tyle pada więc są jak najbardziej na czasie.

~XYZ 2009-03-25

Rzeczywiście opony Vredestein są bardzo słabe, jeździłem VW polo z tymi oponami, przy 60KM silniku nie można było za bardzo gazu wciskać na 1 biegu i to bez "strzału" ze sprzęgła. Normalna jazda bez szaleństw, a opony się ślizgały. Najlepsze chyba Continental albo Uniroyal

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport