mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Opony letnie 2009 - TEST (205/55 R16)

Opony letnie 2009 - TEST (205/55 R16)

Podobnie jak w prezentowanym wczoraj rankingu najlepszych opon letnich na sezon 2009 w rozmiarze 185/60 R14, także w przypadku nieco większych pneumatyków 205/55 R16 przetestowanych przez automobilklub ADAC potwierdziła się dewiza, że droższe mogą więcej. Oto szczegóły porównania.

Opony letnie 2009 - TEST (205/55 R16)
Opony, które są bezpieczne na suchej jak i na mokrej nawierzchni, a przy tym bez większych problemów przeszły wyczerpujący test ADAC, również i w tym roku pochodzą od marek będących w tym biznesie od ładnych kilkudziesięciu lat. Zwycięzcą porównania został produkt z Francji - Michelin Primacy, który otrzymał największą ilość małych punktów oraz główną notę "szczególnie godna polecenia". Z podobnym rezultatem jak Michelin, spośród 17 biorących udział w zestawieniu, testy ADAC zakończyło jeszcze 5 modeli opon. Jak pokazały wyniki, francuski pneumatyk ma niemal dwukrotnie dłuższą żywotność w porównaniu z oponami z drugiego końca tabeli. Na dodatek do zatrzymania samochodu z tempa 100 km/h na mokrej nawierzchni potrzebuje tylko 77 metrów. Definitywny przegrany testu, model Syron Race 1 w tych samych warunkach potrzebuje na to o 10 metrów więcej.

Jeszcze lepiej od Michelin Primacy na mokrej drodze z przyczepnością rozprawiają się Goodyear OptiGrip (ogólna nota "szczególnie godna polecenia") i Maloya Futura Sport W (7. w rankingu z ostateczną oceną "polecana"). We właściwych ramach, choć z pewnymi zastrzeżeniami, ADAC uznało jeszcze modele Dunlop SP Sport Fastresponse oraz Semperit Speed-Life (obie z oceną "polecane"). Klasę niżej reprezentują z kolei Hankook Ventus Prime K105 i Matador Ultra Sport Hectorra 2. Na mokrej nawierzchni całkowicie zawiodły opony Avon ZV 5, które cechują się marginalną przyczepnością. Tym samym tylko niespełna połowa opon zdała egzamin w tej kategorii z zadowalającym rezultatem.

W przypadku jazdy po suchej nawierzchni jest już zdecydowanie lepiej. Niemal wszyscy kandydaci w tej próbie prezentowali wysoki poziom. Największym zaufaniem można obdarzyć "kapcie" Continental PremiumContact 2 i Bridgestone Turanza ER300, zaś nieco mniejszym gumy Maloya, Syron i Mabor Sport-Jet 2 (te ostatnie pracują zaś najciszej).

Wszystkie testowane opony (z wyjątkiem produktu marki Goodyear z indeksem V) posiadały indeks prędkości W, który zezwala do jazdy z prędkościami do 270 km/h. Podczas prób ADAC pneumatyki muszą dać z siebie nieco więcej i przez jedną minutę wytrzymać opory pojawiające się przy prędkości 280 km/h. Wśród pięciu, uszkodzenia pojawiły się jeszcze przed rozpędzeniem się samochodu do dopuszczalnej prędkości 270 km/h. Próbę z udziałem tych opon powtórzono, jednak zarówno Kumho Ecsta HM KH31 (miejsce 11.) jak i Avon ZV 5 (15.) ponownie zawiodły.

Z kolei najniższym wpływem na zużycie paliwa może pochwalić się opona marki Goodyear. Tuż za nią plasuje się zwycięzca ogólnego zestawienia w rankingu ADAC, Michelin Primacy. Na drugim końcu stawki znalazła się opona Fulda Carat Exellero, która może zwiększyć średnie spalanie pojazdu nawet 0,4 l. na każde 100 km.

A jaka opona zostawia najwięcej gumy na asfalcie? Prym w tej kategorii wiedzie Matador Ultra Sport Hectorra 2, która nieznacznie wyprzedziła Kumho, Avon, Mabor i Uniroyal. Na jednym komplecie opon najdłużej można pojeździć wyposażając auto w opony Michelin Primacy. Goodyear OptiGrip  zaprzeczył natomiast tezie, że opony które mają doskonałą przyczepność na mokrej nawierzchni, mają automatycznie krótszą żywotność. Zarówno w jednej jak i drugiej kategorii ta opona zajęła czołowe lokaty.


Podobne wiadomości:

Michelin Pilot Sport 4 S - nowa opona o ultra wysokich osiągach

Michelin Pilot Sport 4 S - nowa opona o ultra...

Motogazeta Menu 2017-01-23

Innowacyjne sterowanie gestami od Continentala

Innowacyjne sterowanie gestami od...

Technika 2016-05-18

Komentuj:

~radex 2009-04-02

Test był obiecany już znacznie wcześniej. Ale lepiej późno niż wcale ;)

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Pierwszy, elektryczny autobus do poboru krwi
Pierwszy, elektryczny autobus do poboru krwi
Solaris przygotowuje pierwsze takie zamówienie na świecie. Dwa elektryczne autobusy posłużą jako mobilne punkty poboru krwi i już niebawem trafią do polskiego odbiorcy.
Sky is the limit – Nowa Mazda CX-5 nie zna granic Sky is the limit – Nowa Mazda CX-5 nie zna granic