mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Opony letnie 2009 - TEST (205/55 R16)

Opony letnie 2009 - TEST (205/55 R16)

Podobnie jak w prezentowanym wczoraj rankingu najlepszych opon letnich na sezon 2009 w rozmiarze 185/60 R14, także w przypadku nieco większych pneumatyków 205/55 R16 przetestowanych przez automobilklub ADAC potwierdziła się dewiza, że droższe mogą więcej. Oto szczegóły porównania.

Opony letnie 2009 - TEST (205/55 R16)
Opony, które są bezpieczne na suchej jak i na mokrej nawierzchni, a przy tym bez większych problemów przeszły wyczerpujący test ADAC, również i w tym roku pochodzą od marek będących w tym biznesie od ładnych kilkudziesięciu lat. Zwycięzcą porównania został produkt z Francji - Michelin Primacy, który otrzymał największą ilość małych punktów oraz główną notę "szczególnie godna polecenia". Z podobnym rezultatem jak Michelin, spośród 17 biorących udział w zestawieniu, testy ADAC zakończyło jeszcze 5 modeli opon. Jak pokazały wyniki, francuski pneumatyk ma niemal dwukrotnie dłuższą żywotność w porównaniu z oponami z drugiego końca tabeli. Na dodatek do zatrzymania samochodu z tempa 100 km/h na mokrej nawierzchni potrzebuje tylko 77 metrów. Definitywny przegrany testu, model Syron Race 1 w tych samych warunkach potrzebuje na to o 10 metrów więcej.

Jeszcze lepiej od Michelin Primacy na mokrej drodze z przyczepnością rozprawiają się Goodyear OptiGrip (ogólna nota "szczególnie godna polecenia") i Maloya Futura Sport W (7. w rankingu z ostateczną oceną "polecana"). We właściwych ramach, choć z pewnymi zastrzeżeniami, ADAC uznało jeszcze modele Dunlop SP Sport Fastresponse oraz Semperit Speed-Life (obie z oceną "polecane"). Klasę niżej reprezentują z kolei Hankook Ventus Prime K105 i Matador Ultra Sport Hectorra 2. Na mokrej nawierzchni całkowicie zawiodły opony Avon ZV 5, które cechują się marginalną przyczepnością. Tym samym tylko niespełna połowa opon zdała egzamin w tej kategorii z zadowalającym rezultatem.

W przypadku jazdy po suchej nawierzchni jest już zdecydowanie lepiej. Niemal wszyscy kandydaci w tej próbie prezentowali wysoki poziom. Największym zaufaniem można obdarzyć "kapcie" Continental PremiumContact 2 i Bridgestone Turanza ER300, zaś nieco mniejszym gumy Maloya, Syron i Mabor Sport-Jet 2 (te ostatnie pracują zaś najciszej).

Wszystkie testowane opony (z wyjątkiem produktu marki Goodyear z indeksem V) posiadały indeks prędkości W, który zezwala do jazdy z prędkościami do 270 km/h. Podczas prób ADAC pneumatyki muszą dać z siebie nieco więcej i przez jedną minutę wytrzymać opory pojawiające się przy prędkości 280 km/h. Wśród pięciu, uszkodzenia pojawiły się jeszcze przed rozpędzeniem się samochodu do dopuszczalnej prędkości 270 km/h. Próbę z udziałem tych opon powtórzono, jednak zarówno Kumho Ecsta HM KH31 (miejsce 11.) jak i Avon ZV 5 (15.) ponownie zawiodły.

Z kolei najniższym wpływem na zużycie paliwa może pochwalić się opona marki Goodyear. Tuż za nią plasuje się zwycięzca ogólnego zestawienia w rankingu ADAC, Michelin Primacy. Na drugim końcu stawki znalazła się opona Fulda Carat Exellero, która może zwiększyć średnie spalanie pojazdu nawet 0,4 l. na każde 100 km.

A jaka opona zostawia najwięcej gumy na asfalcie? Prym w tej kategorii wiedzie Matador Ultra Sport Hectorra 2, która nieznacznie wyprzedziła Kumho, Avon, Mabor i Uniroyal. Na jednym komplecie opon najdłużej można pojeździć wyposażając auto w opony Michelin Primacy. Goodyear OptiGrip  zaprzeczył natomiast tezie, że opony które mają doskonałą przyczepność na mokrej nawierzchni, mają automatycznie krótszą żywotność. Zarówno w jednej jak i drugiej kategorii ta opona zajęła czołowe lokaty.


Podobne wiadomości:

Innowacyjne sterowanie gestami od Continentala

Innowacyjne sterowanie gestami od...

Technika 2016-05-18

Test opon letnich 2016 w auto motor i sport

Test opon letnich 2016 w auto motor i sport

Aktualności 2016-04-05

Komentuj:

~radex 2009-04-02

Test był obiecany już znacznie wcześniej. Ale lepiej późno niż wcale ;)

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Nowe silniki i skrzynia biegów z polskich fabryk Toyoty
Nowe silniki i skrzynia biegów z polskich fabryk Toyoty
Pod koniec 2018 r. w Wałbrzychu Toyota Motor Manufacturing Poland rozpocznie produkcję nowych przekładni do hybrydowych modeli Toyoty. Z kolei w 2017 i 2019 roku będą montowane nowe silniki w fabyrce w Jelczu-Laskowicach.