mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Opony na lato - nowości 2013

Opony na lato - nowości 2013

Choć zima w tym roku wyjątkowo długo nie odpuszcza, to jednak chyba nikt nie ma wątpliwości, że prędzej czy później dotrze do nas także wiosna, a następnie lato. Dla właścicieli aut oznacza to niebawem konieczność ponownej zmiany ogumienia. A jeśli okaże się, że stary komplet nie nadaje się już do jazdy, czeka nas zakup nowych opon. Przedstawiamy tegoroczne nowości, jakie firmy oponiarskie przygotowały na letni sezon.

Opony na lato - nowości 2013
Na temat konieczności stosowania opon zimowych przy niskich temperaturach, a letnich, gdy jest ciepło, można się oczywiście spierać. Cały czas jest przecież spore grono właścicieli aut, którzy korzystają z tzw. opon całorocznych i na poparcie słuszności swojej tezy przedstawiają szereg całkiem rozsądnych argumentów. Przeprowadzone badania jednak pokazują, że coraz więcej kierowców nad Wisłą decyduje się posiadanie dwóch kompletów ogumienia sezonowego do swojego auta.

W tym roku producenci opon przygotowali kilka nowości, które już trafiły do sprzedaży. Oczywiście cały czas w sprzedaży znajdziemy także modele opon, które swoją premierę rynkową miały znacznie wcześniej. Dziś jednak przedstawiamy tegoroczne nowości sezonu letniego.

Bridgestone Potenza Adrenalin RE002
To sportowa opona klasy premium. Dla zapewnienia kontroli na suchej nawierzchni i przyjemności z prowadzenia, wzór bieżnika wyposażono w duże, sztywne klocki zewnętrzne z trójwymiarowym połączeniem między barkiem a sąsiednim żebrem. Dzięki szerokiej poprzecznej strukturze żeber z rowkowaną krawędzią i falistym blokiem centralnym zwiększono znacząco przyczepność a manewrom drogowym nadano sportowego charakteru.

Opony Adrenalin zapewniają kierowcom bezpieczeństwo na mokrej nawierzchni w europejskich warunkach pogodowych. W tym celu firma Bridgestone zastosowała nową technologię "pulsującego" rowka i deflektora - rozcina on warstwę wody i usuwa ją spod powierzchni opony, zwiększając odporność na aquaplaning.

Opona Bridgestone Potenza Adrenalin RE002 jest już dostępna w sprzedaży w Europie w rozmiarach od 15 do 18 cali, profil 60 do 40.

ContiCrossContact LX 2
Ta letnia opona marki Continental przeznaczona jest do samochodów typu SUV, crossover i z napędem na cztery koła.

Asymetryczny bieżnik sprawdza się zarówno na szosie, jak również w lekkich warunkach terenowych. W jego konstrukcji zastosowano wiele nowoczesnych rozwiązań. Solidny centralny obszar bieżnika wyposażony dodatkowo w blokujące lamele zapewnia przyczepność na mokrej nawierzchni oraz podczas jazdy w terenie. Nowa CrossContact LX 2 jest również o 28% bardziej trwała i o 10% bardziej odporna na uszkodzenia od swojej poprzedniczki CrossContact LX.

Dzięki zastosowaniu czterech szerokich rowków obwodowych wyposażonych w stożkowy profil (rozszerzających się ku powierzchni bieżnika), konstruktorom udało się zwiększyć odporność na aquaplaning i zmniejszyć ryzyko uszkodzenia opon przez blokujące się kamienie. Wszystkie rozmiary posiadają specjalny kołnierz wokół ściany bocznej, który zapobiega uszkodzeniu felgi np. przy podjeżdżaniu do krawężnika.

Opona ContiCrossContact LX 2 dostępna jest w rozmiarach od 15 do 18 cali.

Dunlop Sport BluResponse
Sport BluResponse to letnia opona klasy High Performance do aut osobowych. Opona zapewnia bardzo dobrą przyczepność na mokrej nawierzchni, wysokie przebiegi i wysoką efektywność paliwową.
 
Nowa opona, zaprojektowana w oparciu o 125-letnią historię zwycięstw Dunlopa w niezliczonych wyścigach, wyróżnia się zawartością polimerów w mieszance bieżnika, dotąd stosowanych w ogumieniu do sportów motorowych. Zwiększają one zdolność opony do dostosowywania się do nawierzchni, co przekłada się na poprawę przyczepności na mokrej drodze i lepsze parametry hamowania.

Nowa opona uzyskała europejską klasę BA w zakresie efektywności paliwowej i przyczepności na mokrej nawierzchni, co czyni ją jedną z najwyżej klasyfikowanych opon wśród dostępnych obecnie na rynku.
Zaletą nowej opony Sport BluResponse, przy jeździe po mokrej nawierzchni, są szerokie centralne rowki, które skutecznie odprowadzają wodę, szczególnie przy wysokich prędkościach. Tym samym zapewniają dobrą odporność na aquaplaning. Droga hamowania na mokrej nawierzchni jest krótsza nawet o trzy metry w stosunku do średniego wyniku produktów konkurencyjnych w teście. Nowa opona wykazuje też wyższość w zakresie kierowalności na mokrej drodze, osiągając wynik o 3% lepszy niż średnia dla konkurencji. Solidna przyczepność na mokrej nawierzchni zapewnia oponie Sport BluResponse klasę A w europejskim systemie etykietowania opon.

Dzięki mało podatnej na wytwarzanie ciepła mieszance oraz zoptymalizowanej budowie, Sport BluResponse oferuje również znaczną poprawę oporu toczenia. Dunlop Sport BluResponse osiąga tu wynik o 30% lepszy od opony poprzedniej generacji, co daje jej klasę B. Wynik ten uzupełniają doskonałe osiągi w innych kategoriach jakościowych, takich jak niski poziom hałasu dzięki zamkniętym rowkom barkowym i optymalna dystrybucja ciśnienia, która wydłuża żywotność opony.

Opona oferowana jest w rozmiarach od 14 do 17 cali, dla indeksów prędkości H, V oraz W.

Dunlop Sport Maxx RT
Choć ta opona pojawiła się na rynku w ubiegłym roku, w tym jej oferta została poszerzona o 25 rozmiarów, aby sprostać w ten sposób rosnącemu popytowi na opony o sportowym profilu.

Opona Dunlop Sport Maxx RT zapewnia doskonałą przyczepność na mokrej i suchej nawierzchni, niższe zużycie paliwa i mniejszą emisję CO2, a także krótszą drogę hamowania i lepszą kontrolę nad pojazdem w zakrętach. Testy przeprowadzone przez TÜV SÜD potwierdziły solidne właściwości drogowe tych opon. Sport Maxx RT deklasuje najbliższych konkurentów pod względem parametrów hamowania na mokrej i suchej nawierzchni, osiągając wyniki lepsze o 7%. Ponadto niezależne testy wykazały wyższość Dunlop Sport Maxx RT pod względem oporu toczenia (o 11%) w stosunku
do najważniejszych konkurentów na rynku.

Goodyear EfficientGrip Performance
Nowe opony marki Goodyear, dostosowane do większości modeli klasy kompakt, średniej oraz wyższej, osiągają jedne z najwyższych ocen w europejskim systemie etykietowania wśród ogumienia dostępnego na rynku. EfficientGrip Performance posiadają klasę A w kategorii przyczepności na mokrej nawierzchni i klasę B w kategorii oporu toczenia. Pod względem trzeciego parametru widocznego na etykiecie, czyli hałasu zewnętrznego, nowe opony uzyskują jedne z najniższych poziomów hałasu wśród dostępnych na rynku opon w tym zakresie rozmiarów.

Nowe opony EfficientGrip Performance są oferowane w ponad 60 rozmiarach (od 14 do 18 cali) w krajach Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki.   

Goodyear EfficientGrip Compact
Ta opona przeznaczona jest dla małych oraz miejskich samochodów. Większość rozmiarów EfficientGrip Compact osiąga klasę B w zakresie przyczepności na mokrej nawierzchni i klasę C w zakresie efektywności paliwowej.

Goodyear EfficientGrip Compact osiąga bardzo dobre parametry hamowania na mokrej drodze. Umożliwiają to liczne krawędzie rozpraszające warstwę wody, znajdujące się pod czołem bieżnika, oraz głębokie rowki obwodowe i poprzeczne. Nowa opona Goodyeara wyróżnia się również specjalną konstrukcją, która minimalizuje ryzyko wystąpienia aquaplaningu, a tym samym poprawia jej przyczepność na drodze. Ponadto EfficientGrip Compact ma większą powierzchnię kontaktu z podłożem w czasie hamowania, dzięki czemu więcej krawędzi może "atakować" warstwę wody.

Dzięki wykorzystaniu komponentów nowej generacji, ciężar EfficientGrip Compact jest o 5% mniejszy niż poprzedniego modelu Goodyear DuraGrip. Sztywna konstrukcja bieżnika ogranicza deformacje opony, co również przekłada się na redukcję strat energii.

Opony EfficientGrip Compact dostępne są w 26 rozmiarach na koła o średnicy od 13 do 15 cali.

Hankook Dynapro HP2
Ta opona koreańskiej marki przeznaczona jest dla modeli z segmentu SUV.

Opona Dynapro HP2 stworzona została głównie do zastosowań drogowych, spełnia również rosnące wymagania dotyczące oporów toczenia i hałasu (mniejszy o 4 proc.), dla segmentu pojazdów typu SUV. Szczególny nacisk położono na doskonałą przyczepność na mokrej nawierzchni (poprawa o 8 proc.; na suchej - o 4 proc.) oraz komfort jazdy.

Niezwykle szeroka konstrukcja konturu wraz ze specjalną osnową zapewnia nie tylko lepsze właściwości hamowania, ale zwiększa także komfort jazdy i wydłuża żywotność opony.

Rozmiarówka bieżnika zaprojektowanego dla rynku oryginalnego wyposażenia
oraz rynku części zamiennych, obejmuje głównie rozmiary od 15 do 19 cali,
z których wiele posiada oznaczenie XL, informujące o zwiększonej odporności
na obciążenie.

Nokian Line
Opony Nokian Line należą do segmentu High Performance i zostały zoptymalizowane zwłaszcza pod kątem mokrej nawierzchni i szybko zmieniających się warunków drogowych latem.

Dzięki innowacyjnym lamelkom Cross-Block i falistym rowkom Nokian Line zapewnia doskonałą sterowność, jak również dobrą przyczepność, nawet na śliskich i mokrych nawierzchniach w deszczowych warunkach. Lamelki Cross-Block na centralnym żebrze mają podwójne działanie. W pobliżu barku zewnętrznego łączą się ze sztywniejszym żebrem i nadają oponie stabilność. Elastyczniejsze lamelki Cross na żebrze obok barku wewnętrznego zapewniają miękki kontakt z nawierzchnią, zmniejszając w ten sposób opory toczenia, zużycie paliwa oraz hałas. Kąt i objętość rowków ukośnej lamelki są zoptymalizowane. Na mokrej nawierzchni jest ona podwójnie skuteczna: gromadzi wodę w kontakcie z nawierzchnią i przyspiesza jej usuwanie do głównych rowków.

W celu wyeliminowania aquaplaningu w głównych rowkach poprzecznych barku zewnętrznego również znajdują się oddzielne rowki retencyjne (Swoop Grooves). Te eliptyczne szczeliny zatrzymują więcej wody dzięki zwiększeniu objętości rowków poprzecznych. Ich kształt gwarantuje doskonałą przyczepność twardej opony do mokrej nawierzchni, nawet w przypadku częściowego zużycia. Rowki retencyjne rozszerzają się bliżej dna, co sprawia, że zwiększają swą objętość w miarę zużywania się opony.

Opony Nokian Line są przystosowane do zróżnicowanych wymagań indeksów prędkości T, H, V i W. Pokaźna rodzina produktów obejmuje 45 rozmiarów – od 15 do 17 cali.

Nokian eLine
Nowe opony letnie Nokian eLine plasują się w czołówce w zakresie zużycia paliwa i przyczepności na mokrej nawierzchni – zgodnie z nowym schematem oznakowania otrzymały kategorię A. Te paliwooszczędne i zapewniające bezpieczeństwo na mokrej nawierzchni opony są przeznaczone do mniejszych pojazdów oraz dla kierowców, którzy cenią sobie technologie przyszłości oraz wymagają najwyższej efektywności paliwowej i wysokiej przyczepności.

Unikalny kształt bieżnika i wytrzymała struktura wewnętrzna gwarantują stabilność jazdy. Ponieważ poślizg przy przyspieszaniu jest zminimalizowany, opony mają lepszą przyczepność na mokrej nawierzchni i krótszą drogę hamowania na śliskiej drodze podczas deszczu. Moment bezwładności tych innowacyjnych opon jest znacznie mniejszy, dzięki czemu ogumienie szybko reaguje na ruchy kierownicy.

Opony Nokian eLine dostępne są w rozmiarach 15 i 16 cali dla kategorii prędkości T (190 km/h) i H (210 km/h).

Nokian zLine
Te nowe opony letnie z segmentu Ultra High Performance są następczyniami opon Nokian Z G2 i gwarantują precyzję i komfort sportowej jazdy przy dużych prędkościach.
Opona Nokian zLine jest idealną propozycją w przypadku często zmieniających się warunków drogowych lub dużych zmian temperatury. W warstwie bieżnika zastosowana została nowa mieszanka, w której łańcuchy molekuł łączą się z cząsteczkami krzemionki, tworząc wyjątkowo mocną, a zarazem elastyczną konstrukcję. Nowa mieszanka minimalizuje nagrzewanie się opony, zapewnia jej jak największą żywotność oraz wysoką wytrzymałość konstrukcyjną.

Precyzję prowadzenia zapewnia z kolei innowacyjna rzeźba bieżnika o asymetrycznym profilu. Sztywna powierzchnia wewnętrznego i zewnętrznego barku opony łączy się z blokami umocnionymi przez żebra wzdłużne. Szerokie, masywne żebra usztywniają oponę i zmniejszają ruch bloków profilowych przy kontakcie z powierzchnią drogi, zaś głębokie poprzeczne żłobienia wraz z dodatkowymi rowkami retencyjnymi skutecznie zapobiegają aquaplaningowi.

Nokian zLine posiada nowy wskaźnik wysokości bieżnika. Wskaźnik ten pozwala na łatwiejszą ocenę wysokości profilu bieżnika. Liczby oznaczające głębokość bieżnika oraz symbol kropli wody, wskazujący na zagrożenie aquaplaningiem, są obrócone tak, by ułatwić ich odczytanie przez kierowcę. Symbol kropli wody ostrzegający przed zwiększonym ryzykiem aquaplaningu znika, kiedy grubość bieżnika spadnie do 4 milimetrów.

Opona Nokian zLine obejmuje 31 rozmiarów – od 16 do 20 cali – dla kategorii prędkości W (270 km/h) i Y (300 km/h).

Pirelli P Zero Nero GT
Opona Pirelli P Zero Nero GT została odświeżona, otrzymała nowe surowce (zrównoważono zawartość krzemionki w mieszance) i lepszą powierzchnię styku z podłożem, które to elementy wpływają na poprawę wytrzymałości (żywotność zwiększona o 20 proc.).

Opona Pirelli oferuje lepszą stabilność i przyczepność niż jej poprzedniczka, a dodatkowo udało się zmniejszyć drogę hamowania na suchej nawierzchni.

W ciągu roku opony serii P Zero Nero GT pojawią się w 60 rozmiarach: z tego 11 całkowicie nowych, specjalnie stworzonych z myślą o samochodach z 17-, 18- i 19-calowymi felgami.

Yokohama Advan Sport V105
Ten model japońskiego producenta ogumienia jest flagową oponą, stworzoną z myślą o autach o dużej mocy, sportowych, limuzynach oraz SUV-ach. Powstał w ramach współpracy z koncernem Daimler.

Właściwości Advan Sport V105 w tym struktura i wzór bieżnika oraz mieszanka zostały znacząco ulepszone w stosunku do opony Advan Sport V103. W celu zwiększenia stabilności prowadzenia pojazdu, zastosowano nową technologię "Matrix Body Play Structure" stworzoną dzięki doświadczeniom zdobytym podczas zawodów motorowych. Ulepszeniu uległy również materiały i konstrukcje użyte w procesie wytwarzania opony. Znacząco zmniejszono wagę opon, zachowując przy tym taką samą sztywność, doskonałe właściwości jezdne, co pozwoliło zapewnić większy komfort jazdy.
Zastosowanie specyficznego, asymetrycznego bieżnika zwiększyło ich wydajność zarówno na mokrych, jak i suchych nawierzchniach. Nowa mieszanka zapewnia wyjątkową przyczepność, a system "Mound Profile" dokładnie kontroluje ciśnienie opon, gwarantując większy komfort jazdy na każdym rodzaju nawierzchni. Dodatkowo, asymetryczna budowa bieżnika wspomaga cichą jazdę.

Podobne wiadomości:

Innowacyjne sterowanie gestami od Continentala

Innowacyjne sterowanie gestami od...

Technika 2016-05-18

Test opon letnich 2016 w auto motor i sport

Test opon letnich 2016 w auto motor i sport

Aktualności 2016-04-05

Komentuj:

e-Wycieraczki_pl 2013-04-05

Ja jeszcze nie wymieniałem opon na letnie,patrząc na pogodę nie ma chyba za bardzo sensu::) W tym roku czeka mnie zakup nowych i też jestem przekonany co do jakości Debicy,wspieramy to co nasze,Polskie:)

~szacun 2013-04-03

heheh widzę ze zebrało się całkiem pokaźne grono wielbicieli opon Debicy, ja również takie mam w mojej skodzinie i nie narzekam, co więcej, powoli przyglądam się nowym, bo te juz powoli muszę wycofać z użytku i tez myślę o Dębicy

Hq-Aero-Dynamic_p 2013-04-01

To też zasadne pytanie,jednak moim zdaniem w końcu każdy z nas wymieni opony,już od połowy kwietnia ma być zdecydowanie lepiej. Od kilku sezonów także posiadam Dębice i jestem z nich zadowolony,zarówno z letnich jak i zimowych.

~Marek Ciszewski 2013-03-29

Ciekawe, ale warto zadać sobie pytanie czy w tym roku warto będzie wymieniać opony na letnie. Za moment kiedy to pisze kwiecień, a więc dla osób, które choc trochę orientują się w branży, to już środek sezonu. Większość ekspertów radzi, aby wstrzymać się z wymianą. Ba - meteorolodzy nie widzą wiosny do połowy kwietnia. Obsuwa z sezonem jest już widoczna na sklepach internetowych: Pytanie czy wy już wymieniacie opony?

~ba 2013-03-28

bo polskie to dobre :))a takie oponki jak kormoran to są jeszcze produkowane...? chyba nie, bo dawno nie słyszałem o tej marce, ale z drugiej strony dawno też nie kupowałem opon, więc mogę się mylić

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport