mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Opony niemarkowe coraz lepsze

Opony niemarkowe coraz lepsze

W ubiegłym tygodniu, za pośrednictwem niemieckiego automobilklubu ADAC, przybliżyliśmy Wam wyniki testu nowych opon letnich na sezon 2012 dla samochodów klasy SUV. Dziś kontynuujemy ten temat, jednak tym razem skupimy się na wyborze odpowiednich pneumatyków dla szeroko pojętej grupy aut osobowych, do których mogą pasować gumy w popularnym rozmiarze 165/70 R14.

Opony niemarkowe coraz lepsze
Już na samym początku swojego raportu eksperci automobilklubu ADAC zwracają uwagę na coraz wyraźniejszą tendencję w świecie oponiarskim, a dotyczącą producentów o dotychczasowej, niskiej renomie czy rozpoznawalności. Okazuje się, że po kilku latach produkcji przeciętnych opon, niektóre z firm do serca wzięły sobie uwagi wszelakich testów i wreszcie przygotowały produkt na miarę opon serwowanych przez takie globalne marki jak Michelin, Goodyear, Bridgestone, Pirelli czy Continental.

Doskonałym przykładem tzw. firmy "niemarkowej", której udało się dorównać jakością do najlepszych opon w swojej klasie jest w przypadku rozmiaru 165/70 R14 model Apollo Amazer 3G Maxx, który zachwycił testujących doskonałymi właściwościami podczas jazdy na mokrej nawierzchni. Poza najlepszym wynikiem w tej kategorii ta produkowana przez indyjski koncern opona, osiągnęła również bardzo dobre rezultaty w pozostałych kryteriach, m.in.: jazda po suchej nawierzchni, oszczędność paliwa czy żywotność. Dzięki temu eksperci ADAC nie mięli wątpliwości co do końcowej oceny, przyznając Apollo Amazer 3G Maxx wysoką notę "dobry".

Co ciekawe nad modelem marki Apollo, z identyczną oceną lecz lepszymi wynikami w poszczególnych kategoriach, znalazły się zaledwie trzy inne opony, renomowanych firm. Są to kolejno zwycięzca testu Continental ContiEcoContact 5 (doceniona za świetne wyniki na suchej i mokrej nawierzchni oraz niskie opory toczenia wpływające na oszczędność paliwa, a także długą żywotność), Michelin Energy Saver (jeden z topowych rezultatów w jeździe na mokrej i suchej nawierzchni) oraz Pirelli Cinturato P1 (równie dobrze jeżdżącej i na mokrym i na suchym asfalcie). O tym, że wspomniany wcześniej model Apollo Amazer 3G Maxx znalazł się poza podium zdecydowało tylko jedno kryterium, a mianowicie dość spory hałas podczas podróży. Na plus można jednak zdecydowanie zaliczyć niską cenę tej opony. Kiedy orientacyjne ceny za topową trójkę w zestawieniu ADAC wahają się od 45 do nawet 102 Euro, indyjski produkt oferowany jest na europejskim rynku w cenie od 42 do 55 Euro.

W grupie pneumatyków, którym udało się uzyskać notę "dobry" znalazła się jeszcze czeska opona Barum Brillantis 2. Ten model bardzo dobrze jeździ po suchym asfalcie, nieco gorzej po mokrym, ale ostatecznie wyróżnia się całkiem dobrymi właściwościami jeśli chodzi o oszczędność paliwa.

Kolejną grupą opon są te, które w łącznej ocenie uzyskały wynik "zadowalający". Tutaj kierowcy wybierać mogą spośród następujących modeli: Goodyear DuraGrip, Fulda EcoControl, Yokohama BluEarth, Dunlop SP Streetresponse, Hankook Kinergy Eco K425, Kumho Solus KH17, Firestone Multihawk, Semperit Comfort-Life 2 oraz GT-Radial Champiro Eco (najgorszy wynik na suchej nawierzchni w całym zestawieniu). Wszystkie - poza ostatnią wymienioną - wyróżniają się bardzo dobrą trakcją na suchej nawierzchni. W zależności od modelu przeciętnie jest za to w momencie, kiedy spadnie deszcz. Eksperci zauważyli w tej grupie dodatkowo pewną zależność - jeśli dana opona w miarę przyzwoicie radzi sobie z jazdą po mokrym asfalcie, ma jednocześnie pewne problemy z utrzymaniem zadowalającej żywotności i na odwrót. Tak jest w przypadku modeli Yokohama BluEarth, Kumho Solus KH17, a także Semperit Comfort-Life 2.

Na koniec pozostawiliśmy jeszcze smutny akcent w postaci niskobudżetowego modelu o nazwie Infinity Inf-030(2), który jako jedyny nie sprostał wyzwaniom narzuconym przez niemiecki automobilklub i otrzymał notę "wadliwy". Opona ta fatalnie spisała się w niemal każdej kategorii (szczególnie dramatycznie wypadły testy na mokrej nawierzchni oraz pomiar hałasu). Toporny pneumatyk doskonale za to wypadł w trakcie badania żywotności, jednak w tym przypadku nie warto przedkładać rzadszej wymiany opon nad bezpieczeństwo.

Szczegółowe wyniki testu ADAC opon 165/70 R14>>>

Podobne wiadomości:

Test opon letnich 2016 w auto motor i sport

Test opon letnich 2016 w auto motor i sport

Aktualności 2016-04-05

Bentley Continental GT Speed z dodatkową mocą

Bentley Continental GT Speed z dodatkową mocą

Samochody luksusowe 2016-04-04

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport