mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Opony przyszłości?

Opony przyszłości?

Podczas zakończonych niedawno targów motoryzacyjnych w Detroit, francuska firma Michelin zaprezentowała wynalazek na miarę Segway'a. Równie niespodziewany i być może równie trudny do wprowadzenia do powszechnego użytku.

Opony przyszłości?

Szprychy te w nie zamkniętej konstrukcji nie tylko nie wymagają napełniania powietrzem, ale i umożliwiają jego swobodny przepływ. Do tak skonstruowanego stelażu koła, który spełnia główną rolę w absorpcji wstrząsów, przyczepiony jest tradycyjny bieżnik.

Producent zapewnia, że w zależności od wymagań modelu, dla którego byłoby stosowane takie koło, istnieje możliwość indywidualnego dopasowania budowy, a co za tym idzie charakterystyki prowadzenia pojazdu. Jednocześnie, wspólną cechą dla wszystkich kół, niezależnie od pojazdu byłoby połączenie poprzecznej sztywności dużej felgi z niską oponą w aucie sportowym oraz mniejszego koła i pełniejszej opony dających komfort w limuzynach. Daje to lepsze wyniki w zakresie komfortu, prędkości i ładowności.

Jak powiedział Terry Gettys (szef Amerykańskiego Centrum Badań i Rozwoju Michelin), "Większe rewolucje w motoryzacji zdarzają się raz na sto lat. Z nastaniem nowego wieku, TWEEL udowodnił swój potencjał by zmienić oblicze transportu. Umożliwia nam (nowa technologia), osiągnięcia nie możliwe z dzisiejszymi, tradycyjnymi, pneumatycznymi oponami."

Co warto podkreślić, TWEEL służy już nie tylko do prowadzenia pojazdów Dana Kamena (iBOT i Segway Concept Centaur), producent testuje już to rozwiązanie w autach produkcyjnych i innym sprzęcie użytkowym oraz wojskowym. Odpowiada to strategii firmy, która zamierza najpierw wprowadzić nowe rozwiązanie do wolnych, lekkich pojazdów wymagających dużego profilu opony, a dopiero później wdrożyć je z udoskonaleniami do szybkich i cięższych samochodów.

Wtedy to doświadczyć mamy o 5% lepszej sztywności skrętnej - czyli reakcji na ruchy kierownicą - i mniejszego ciężaru - co wpływa z kolei na masę nieresorowaną i dłuższą żywotność zawieszenia. TWEEL ma również służyć na całe życie auta, jedynie z koniecznymi wymianami bieżnika.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Ubezpiecznie OC będzie zależne od mandatów
Ubezpiecznie OC będzie zależne od mandatów
Polska Izba Ubezpieczeń przygotowała raport, który proponuje rozwiązania zmniejszające liczbę wypadków drogowych w Polsce. Chodzi o możliwość taryfikacji ubezpieczenia OC w oparciu o mandaty i punkty karne.
Sky is the limit – Nowa Mazda CX-5 nie zna granic Sky is the limit – Nowa Mazda CX-5 nie zna granic