mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Opony zimowe - wymóg i zdrowy rozsądek

Opony zimowe - wymóg i zdrowy rozsądek

Wyjeżdżając za granicę kierowcy powinni pamiętać, że zasady dotyczące wyposażenia autobusów i ciężarówek w opony zimowe nie są jednakowe w całej Europie.

Opony zimowe - wymóg i zdrowy rozsądek
Obowiązek stosowania ogumienia dostosowanego do warunków zimowych lub łańcuchów wprowadziły Litwa, Łotwa, Estonia, Finlandia, Słowenia, Austria, Rumunia, Słowacja oraz Czechy. Natomiast Niemcy, Szwecja i Norwegia wymagają dopasowania rodzaju opon do warunków pogodowych (śnieg, lód lub szron na drodze). We Włoszech obowiązek zmiany opon dotyczy wybranych odcinków dróg. W Szwajcarii opony z homologacją M+S (błoto i śnieg) nie są ustawowo wymagane. Zaleca się jednak ich montaż, ponieważ jeśli dojdzie do kolizji, kierowca autokaru wyposażonego w opony standardowe może być uznany za współwinnego, co wiąże się z poważnymi konsekwencjami.

Najbardziej restrykcyjne przepisy obwiązują w Austrii. Jeżeli przewoźnicy spełnią wymagania obwiązujące w tym kraju mogą być pewni, że będą one uznane w większości państw europejskich. Wszystkie autokary poruszające się od 1 listopada do 15 kwietnia po austriackich drogach muszą być wyposażone w opony typu M+S, na co najmniej jednej osi napędowej. Przy czym wymagane jest, aby pojazdy użytkowe miały ten sam typ opony na obu osiach. Głębokość bieżnika w oponach radialnych nie może być mniejsza niż 5 mm, a diagonalnych 6 mm. Wjeżdżając do Austrii należy również pamiętać o zabraniu łańcuchów śnieżnych na co najmniej dwa koła na osi napędowej. Ich stosowanie obowiązuje na oznaczonych odcinkach dróg. Za nieprzestrzeganie powyższych przepisów grozi mandat w wysokości od 35 do 5000 euro lub zakaz wjazdu na teren kraju.

Wychodząc na przeciw potrzebom przewoźników Continental, wprowadził całoroczne opony autobusowe HSW 2 COACH, które spełniają wszystkie wymogi prawne regulujące jazdę w warunkach zimowych. Dzięki zastosowaniu odpowiedniej rzeźby bieżnika opona doskonale sprawdza się na wszystkich osiach pojazdu zarówno w trudnych, zimowych warunkach, jak i w ciepłych miesiącach roku. Jego  warstwowa struktura i odpowiedni dobór mieszanki gumowej pozwala początkowo eksploatować oponę zimą, a następnie w miarę zużycia, opona odsłania rzeźbę bieżnika dostosowaną do eksploatacji wiosną i latem.  Ogumienie gwarantuje optymalny kontakt z nawierzchnią podczas jazdy w zmiennych warunkach pogodowych oraz o dziesięć procent lepszą trakcję na śniegu w stosunku do opon regionalnych. Zamknięta, żebrowana struktura bieżnika  zapewnia cichą jazdę przy większych prędkościach, co dodatkowo zwiększa komfort jazdy pasażerów i kierowcy.

- Większość przepisów regulujących poruszanie się autokarów w warunkach zimowych nakłada obowiązek montowania opon typu M+S na osie napędowe. Continental zaleca jednak, aby kierowcy autokarów stosowali ogumienie zimowe zarówno na osi napędowej, jak i kierującej. Testy dowiodły, że pojazd wyposażony w oponę HSW 2 COACH (Heavy Steer Winter) na przedniej i tylnej osi poruszał się dwukrotnie szybciej od takiego samego autokaru posiadającego tylko jeden komplet opon przystosowanych do warunków zimowych na osi napędowej - powiedział Jacek Młodawski doradca techniczny Continental Opony Polska.

Rekomendowanym  ogumieniem, które spełnia wszystkie wymogi prawne regulujące jazdę w warunkach zimowych jest również  opona Continental HD HYBRID. Hybrydowa konstrukcja bieżnika kwalifikuje ten model do zastosowania na  dalekich trasach oraz przy najróżniejszych zadaniach związanych z transportem lokalnym i dystrybucyjnym. Struktura bieżnika gwarantuje niezmiennie wysoki poziom trakcji również w warunkach zimowych, a także optymalne prowadzenie na mokrej nawierzchni. Ponadto, kształt zorientowany na minimalny opór toczenia stawia HD HYBRID w czołówce pod względem redukcji kosztów w swojej klasie.

- Podczas jazdy w warunkach zimowych kierowcy powinni pamiętać o prostych zasadach, które zdecydowanie zwiększą ich bezpieczeństwo i komfort jazdy. Przede wszystkim środek ciężkości pojazdu powinien być przesunięty maksymalnie w stronę osi napędowej. Dociśnięcie tej części ciężarówki czterokrotnie zwiększa siłę napędową oraz skraca drogę hamowania – powiedział Grzegorz Jeziak, Szef Sprzedaży opon ciężarowych Continental Opony Polska.

Podobne wiadomości:

Autobusy szkolne są w tragicznym stanie

Autobusy szkolne są w tragicznym stanie

Aktualności 2016-11-25

ITD ostro kontroluje autobusy i gimbusy

ITD ostro kontroluje autobusy i gimbusy

Aktualności 2016-10-11

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport