mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Optifuel Lab, samochód - laboratorium Renault Trucks

Optifuel Lab, samochód - laboratorium Renault Trucks

Dziś producenci zapominają powoli o wyścigu na moc silników. Kryzys sprzyja rozwiązaniom nowoczesnym i przede wszystkim służącym oszczędzaniu energii. Konstruując Optifuel Lab, samochód – laboratorium, Renault Trucks udowadnia, że możliwe jest znacznie zmniejszenie zużycia paliwa. Optifuel Lab wykazał zmniejszenie zużycia paliwa o 13%.

Optifuel Lab, samochód - laboratorium Renault Trucks
Dzięki kompleksowemu podejściu do zagadnienia oraz zaawansowanym, globalnym rozwiązaniom aerodynamicznym, obejmującym ciągnik i naczepę Optifuel Lab może się poszczycić o 13 % mniejszym spalaniem, czyli o 4,5 l/100 km oraz mniejszą emisją (o 120 g CO2 / km). Istotny jest fakt, że dziś jeszcze futurystyczne rozwiązania w dziedzinie ograniczania zużycia paliwa, mogą zostać zastosowane w samochodach sprzedawanych w bliskiej lub dalszej przyszłości.

Renault Trucks jest nadal przekonane, że wysokoprężny silnik spalinowy będzie w dalszym ciągu dominującym rodzajem napędu na rynku przewozów długodystansowych. Dlatego też, w 2007 roku firma Renault Trucks uruchomiła program badawczy Optifuel Lab, którego głównym celem jest ograniczenie zużycia paliwa i emisji zanieczyszczeń zestawu drogowego (ciągnika z naczepą). Pierwszy etap badań udowodnił, że możliwe jest uzyskanie znacznego obniżenia spalania poprzez zmianę rozwiązań aerodynamicznych stosowanych w konstrukcji zestawu, optymalizację konstrukcji układu napędowego i opon, a także wprowadzenie specjalnych systemów wspomagających kierowcę w prowadzeniu samochodu. Jednym z ciekawszych rozwiązań jest  zmodyfikowany ogranicznik prędkości ASL (Adaptive Speed Limiter). Dzięki sprzężeniu z systemem GPS, urządzenie to potrafi analizować położenie samochodu, ukształtowania drogi (podjazdy lub zjazdy z wzniesienia), rozpoznawać wymagane przepisami ograniczenia prędkości i ustalać w ten sposób automatycznie prędkość, z jaką powinien poruszać się samochód. Przykładowo, system ten potrafi łagodnie zmniejszyć prędkość samochodu przy zbliżaniu się do punktu poboru opłat za autostradę.

Dziś, po przejechaniu 4500 kilometrów jazd testowych oraz po wykonaniu pomiarów w czasie jazdy na torze drogowym na odcinku 2500 kilometrów, autorzy projektu uzyskali zmniejszenie zużycia paliwa o 13%, czyli o 4,5 l/100 km, co przełożyło się jednocześnie na ograniczenie emisji CO2 o 120 g / km, i to w rzeczywistych warunkach użytkowania, w porównaniu do analogicznego samochodu z aktualnej oferty pojazdów (Premium Route DXi 11 450 KM). Optifuel Lab pozostaje jednak pojazdem testowym, który nie jest przeznaczony do wprowadzenia na rynek. To cenne narzędzie badawcze do sprawdzania skuteczności różnych rozwiązań prowadzących do zmniejszenia spalania. Przede wszystkim niektóre zastosowanych rozwiązań, mimo ewidentnych korzyści z nich płynących, nie są zgodne z normami ruchu drogowego. Przykładem mogą być, spojlery wyprowadzone poza obrys naczepy. Jednocześnie Renault Trucks ma nadzieję, że prowadzone badania i ich wyniki przyczynią się do podjęcia przez pozostałych producentów samochodów ciężarowych debaty nad istniejącymi przepisami, a także zachęcą administrację do zmiany stanowiska. Najważniejsze jest to, iż tymi badaniami Renault Trucks dowodzi, że niektóre rozwiązania mogą być zastosowane bezpośrednio w samochodach produkowanych seryjnie. Wymaga to jednak także zaangażowania administracji państwowej.

Uruchamiając program badawczy, postawiono sobie za cel uzyskanie ograniczenia zużycia paliwa i emisji zanieczyszczeń na poziomie zbliżonym do 10 %. Tymczasem uzyskano zmniejszenie spalania o 13% w porównaniu do Renault Premium Route Euro 5 Incentive – modelu który obecnie jest liderem rynkowym pod względem spalania.

Jak twierdzą przedstawiciele koncernu, tak dobre wyniki programu stały się istotnym bodźcem do dalszych prac badawczych. Pozwolą one Renault Trucks na potwierdzenie skuteczności niektórych rozwiązań prowadzących do obniżenia zużycia paliwa i na wprowadzenie ich w niedalekiej przyszłości do seryjnie produkowanych samochodów.
Zobacz koniecznie: Wszystko o Renault
Tematy w artykule: Renault paliwa ciężarowe

Podobne wiadomości:

Renault wzywa auta do serwisu

Renault wzywa auta do serwisu

Aktualności 2016-11-15

Tanie auto elektryczne od Renault-Nissan

Tanie auto elektryczne od Renault-Nissan

Aktualności 2016-11-08

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport