mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Oszczędzamy na oponach

Oszczędzamy na oponach

Przeważająca liczba starszych aut na naszych drogach nie jest dziełem przypadku. Niestety, ale nasze społeczeństwo do najbogatszych nie należy. Potwierdzają to również dane z rynku oponiarskiego - prawie połowę kupowanych opon stanowią modele z segmentu budżetowego, czyli najtańsze.

Oszczędzamy na oponach
Porównanie Polski do krajów zachodniej Europy pod kątem nabywanych opon wypada bardzo blado. W naszym kraju prawie połowa opon sprzedawanych jako nowe pochodzi z najniższej półki cenowej, podczas gdy na Zachodzie tylko 15 proc. kierowców sięga po najtańsze ogumienie. Odwrotnie prezentuje się natomiast segment najdroższych modeli opon, czyli klasa premium. Podczas gdy w Polsce zaledwie 15 proc. właścicieli aut decyduje się na opony z najwyższej klasy cenowej, w Europie Zachodniej aż 50 proc. osób nie ma problemów, by wyłożyć więcej pieniędzy na ten element wyposażenia samochodu.

Nabycie tańszych opon może być jednak tylko pozorną oszczędnością. Jak przekonuje Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego, dopłacenie do opon premium i tak jest tańsze niż koszt likwidacji każdej stłuczki. A różnice w długościach hamowania między tymi oponami są znaczne. Przykładowo w drodze hamowania między najlepszą i najgorszą kategorią jest różnica 18 metrów, to są cztery długości samochodu

Poza tym, jak już polski kierowca oponę kupi, to wykorzystuje ją do granic dopuszczanych przez prawo, co też oznacza dość wątpliwe oszczędności.

– Limitem, do którego warto się odnieść, jest 3-4 mm. Jeśli bieżnik jest mniejszy, to powinniśmy pomyśleć o wymianie kompletu opon. Radzenie sobie z jazdą w deszczu, po kałużach, z aquaplaningiem, czyli płynięciem samochodu na takiej poduszce wodnej, przy małym bieżniku jest tragiczne. Od tego naprawdę zależy nasze życie i zdrowie – zwraca uwagę Piotr Sarnecki.

Radzi, by przy wyborze nowych opon zwracać uwagę nie tylko na ich odpowiedni rozmiar, lecz także indeks nośności, indeks prędkości i homologację europejską. Etykiety energetyczne pozwalają już na pierwszy rzut oka porównać różne modele pod kątem efektywności paliwowej, hamowania na mokrej nawierzchni czy głośności zewnętrznej. Wybór warto również skonsultować z fachowcem.
Tematy w artykule: opony tanie opony

Podobne wiadomości:

Test opon letnich 2016 w auto motor i sport

Test opon letnich 2016 w auto motor i sport

Aktualności 2016-04-05

Goodyear przedstawia oponę dla samochodów autonomicznych

Goodyear przedstawia oponę dla samochodów...

Technika 2016-03-15

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport