mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > PIM - III spotkanie poddostawców członków Izby

PIM - III spotkanie poddostawców członków Izby

W dniach 28 i 29 marca br. w Bielsku-Białej odbyło się pierwsze w tym roku spotkanie członków Polskiej Izby Motoryzacyjnej oraz firm związanych z sektorem poddostawców motoryzacyjnych.

PIM - III spotkanie poddostawców członków Izby

Toolmet

Pierwszy dzień rozpoczął się od zwiedzania firmy Toolmet (członek PIM), z siedzibą w Czechowicach-Dziedzicach Gości powitał p. prezes Ireneusz Klimaszewski a firmę przedstawił p. Tomasz Marek.

Spółka działa w obecnej formie od 1991 r. i jej podstawową działalnością jest projektowanie, produkcja i serwisowanie: form wtryskowych do tworzyw sztucznych, form odlewniczych oraz wykrojników i tłoczników.  Maksymalny wymiary wykonywanych form i wykrojników wynoszą 600x600 mm. Firma zatrudnia obecnie ponad 90 osób.

Toolmet współpracuje m.in. z branżą motoryzacyjną i jej klientami są np. Valeo, Eaton, Denso, Intier Automotive. Funkcjonowanie na wymagającym rynku jakim jest sektor motoryzacyjny wymaga stałego śledzenia zmian na rynki oraz ciągłego rozwoju. Toolmet w ostatni czasie zainwestował m.in. w  nowoczesne oprzyrządowanie a obecnie prowadzi rozmowy z  potencjalnymi inwestorami strategicznymi.

conTeyor Poland

Kolejnym punktem programu była wizyta w zakładzie con Teyor Poland (członek PIM), zlokalizowanym także w Czechowicach-Dziedzicach.  Gości powitała p. prezes Barbara Szela-Karpel oraz przedstawiciel belgijskiej centrali p. Jos van Bree.

Oddział  con Teyor Poland należy do belgijskiej grupy ConTeyor Multibag, która zatrudnia w Belgii, Polsce, USA i Meksyku blisko 400 osób a obroty w 2005 r. wyniosły 43 mln euro.  ConTeyor Poland istnieje od 1997 r.  i jest jedynym zakładem produkcyjnym w Europie tej firmy. Con Teyor Poland jest nowoczesnym zakładem produkującym wkłady tekstylne. 

Główną zaletą wkładów tekstylnych jest większa elastyczność przy dostosowaniu wkładu do pojemnika, możliwość gęstszego opakowania oraz łatwość transportu - szczególnie w przypadku pustych pojemników. Wszystko to daje umożliwia zoptymalizowanie procesów logistycznych i umożliwia ograniczenie kosztów, tak ważnych w przemyśle motoryzacyjnym.

Poza prezentacją uczestnicy mogli obserwować proces powstawania wkładów tekstylnych oraz produktów finalnych jaki są różnego rodzaju pojemniki i kontenery.
Con Teyor Poland zatrudnia obecnie około 120 osób, z których większość stanowią kobiety. Duże zainteresowanie pojemnikami sprawia, że zakład ciągle się rozwija. W najbliższym czasie Con Teyor Poland będzie prawdopodobnie "zmuszony" do kolejnej rozbudowy.

W wyniku współpracy z polskimi producentami kontenerów i pojemników, każdy klient Con Teyora otrzymuje produkt, który spełnia wszelkie wymagania co do rodzaju i specyfiki wytwarzanego i dostarczanego produktu. Obecnie firma może poszczycić się współpracą z takimi koncernami jak: Opel, VW, PSA, Renault, BMW, Porsche, Fiat, Faurecia, Johnson Controls, Lear i wielu innymi.

Konferencja członków PIM

Po odwiedzinach w firm, uczestnicy wzięli udział w oficjalnym spotkaniu członków Izby. Dyrektor Biura Izby p. Rafał Orłowski, przedstawił  wyniki sektora motoryzacyjnego w 2005 r.  oraz działania Izby w zeszłym i obecnym roku (m.in. spotkania członków w Legnicy i Baranowie Sandomierskim, misja poddostawców do Skoda Auto, II edycja konferencji AutoEvent). Pod nieobecność p. Bruno Jonczyka i Janusza Sobonia, którzy na poprzednim spotkaniu zostali wybrani na przewodniczących "dywizji poddostawców", dyrektor biura przypomniał, że doświadczenia i działania Izby w ostatnim roku wskazują, że rola PIM jako organizacji, która stara się reprezentować polski przemysł motoryzacyjny oraz ułatwiać współpracę kooperacyjną wzrasta z miesiąca na miesiąc.

Następnie głos zabrał Dan Mancuso z Export Development Canada (EDC), przedstawiając sytuację kanadyjskiego przemysłu motoryzacyjnego, możliwości współpracy z firmami kanadyjskimi oraz ofertę finansowania poddostawców przez EDC. Polski oddział EDS współpracuje od kilku miesięcy PIM i jednym z pierwszych efektów tej współpracy jest misja polskich firm do Kanady w maju br.

Prezes Targów Lipskich w Polsce p. Magdalena Dziemidek przestawiła nadchodzące targi Z 2006 (20-22 czerwca) zachęcając do udziału w nich oraz imprezach towarzyszących (giełda kooperacji oraz 10. Międzynarodowy Kongres Przemysłu Motoryzacji).

Spotkanie zamknął Prezes Izby Roman Kantorski, relacjonując spotkanie w Ministerstwie Gospodarki z Sekretarzem Stanu Pawła Poncyliusza z przedstawicielami sektora motoryzacyjnego w celu poznania stanowiska zainteresowanych stron i wypracowania przez MG stanowiska na Dezyderat nr 2 Komisji Gospodarki skierowanego do Prezesa Rady Ministrów i dotyczącego zmiany dotychczasowego stanowiska polskiego rządu w sprawie tzw. klauzuli napraw (przepisów zmieniających dyrektywę 98/71/EC odnoszących się do prawnej ochrony wzorców przemysłowych i uwolnienia rynku widocznych zamiennych części samochodowych). W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele Związku Pracodawców Motoryzacji (ZPM), Związku Motoryzacyjnego SOIS, Polskiej Izby Motoryzacji (PIM), Polskiego Związku Pracodawców Prywatnych Przemysłu Motoryzacyjnego i Ciągnikowego, Związku Rzemiosła Polskiego - Ogólnopolskiej Komisji Rzemiosł Motoryzacyjnych, NSZZ "Solidarność" Regionu Mazowsze oraz Koalicji na rzecz Wolnego Rynku Samochodowych Części Zamiennych.

Cooper Standard Automotive Polska

Drugi dzień rozpoczął się od odwiedzin w Cooper Standard Automotive Polska. Ten bielski zakład należy do koncernu Cooper Standard, który posiada 74 zakłady w 13 krajach i zatrudnia ponad 20 tys. osób na całym świecie.

Cooper Standard Automotive Polska specjalizuje się w produkcji uszczelnień do karoserii samochodowych na bazie gumy i tworzyw sztucznych. Zakład rozpoczął działalność w 1998 r, zatrudniając tylko 6 osób. Na koniec 2005 r. zatrudnienie wyniosło ponad 550 osób a wartość sprzedaży wyniosła blisko 59 mln USD.

Cooper Standard Automotive Polska należy do najlepszych nie tylko w Polsce ale i w Europie. Świadczą o tym wyróżnienia i nagrody przyznawane zakładowi w ostatnich latach, np. Volvo Car Award of Excellence (2004), Ford Q1 2003 Award. W Polsce fabryka również otrzymała wyróżnienia - m.in. w latach 2004 i 2005 została uznana za Przedsiębiorstwo Fair Play.

Systemy uszczelnień Cooper Standard Automotive Polska w samochodach takich koncernów jak: Ford, Volvo, Opel, Saab, VW, Renault, Fiat, Jaguar czy Toyota. Fabryka dbając o system jakości posiada certyfikaty ISO/TS 16949:2002 oraz ISO 14001.

Zobacz galerię: Cooper Standard Automotive z Bielska Białej


Fiat GM Powertrain Polska

Ostatnim punktem dwudniowego spotkania była wizyta w Fiat GM Powertrain Polska. Gości powitał prezes p. Tadeusz Świerczek. Fiat GM Powertrain Polska jest producentem europejskiego "przeboju" silnika wysokoprężnego 1.3 SDE.  Jak przystało na przebój, produkt z Bielska-Białej został uznany za "Silnik roku 2005" w kategorii 1-1,4 litra w konkursie International Engine of the Year.  Firma doceniana jest również w naszym kraju. Tylko w tym roku Fiat GM Powertrain Polska uznany został Firmą Roku 2005 w kategorii Największy Eksporter oraz Perłą Polskiej Gospodarki.
Produkt bielskiej fabryki jest najwyższej jakości. W ciągu 20 miesięcy od uruchomienia produkcji (marzec 2004-listopad 2005 r.) na 1 milion wyprodukowanych silników tylko niespełna 50 sztuk zostało zwróconych przez odbiorców.

W ostatnich dniach została ogłoszona decyzja o zwiększeniu produkcji silników w Bielsku-Białej. Inwestycje związane z tym projektem pochłoną 81 mln EUR. Produkcja silników zwiększy się z obecnych 650 tys. rocznie do 740 tys. w 2007 r. Planowane jest dalszy wzrost do 800 tys. w 2008 r.

Przeczytaj także:

Fiat GM - będą inwestycje (2006-03-20)

Główny klientem fabryki są zakłady Fiata, które odbierają obecnie 62% produkcji. Silniki z Bielska-Białej trafiają również do fabryk GM (34%) i Suzuki (4%). Dzięki rosnącemu popytowi na produkt rośnie również zatrudnienie, które przekracza obecnie 1350 osób. 
Po zakończeniu zwiedzania Fiat GM Powertrain Poland, spotkanie członków PIM i firm zaprzyjaźnionych zostało oficjalnie zakończone.

Zobacz galerię: Turbo napęd Fiat-GM
 
Polska Izba Motoryzacji składa podziękowania p. prezesowi Ireneuszowi Klimaszewskiemu (Toolmet), p. prezes Barbarze Szeli-Karpel (conTeyor Poland), p. prezesowi Piotrowi Gąsce i p. dyrektorowi Grzegorzowi Pyrzyńskiemu (Cooper Standard Automotive Polska) oraz p. prezesowi Tadeuszowi Świerczkowi i p. dyrektorowi Markowi Ramczewskiemu (Fiat-GM Powertrain Polska) za pomoc oraz umożliwienie zwiedzenia swoich zakładów. Redakcja mojeauto.pl przyłącza się do podziękowań.

Zobacz galerię: III spotkanie członków PIM i firm zaprzyjaźnionych - Bielsko Biała

Przeczytaj także:

Biuro Zakupów PSA Citroen Peugeot dla Europy Centralnej (2006-03-21)

Wyniki polskiego przemysłu - raport (2005-11-14)

Jaka będzie produkcja aut w Polsce? (2005-12-22)

Tematy w artykule: przemysl motoryzacyjny wydarzenia

Podobne wiadomości:

Cooper Standard Automotive - uszczelnienia z ziemi bielskiej

Cooper Standard Automotive - uszczelnienia z...

Aktualności 2006-04-11

Komentuj:

~tola 2008-04-24

piepszycie do konca roku 150 osob a zaledwie pracuje 30 bajki obiecujecie az sie czytac nie chce

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport