mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Paliwa gorszej jakości, LPG lepszej

Paliwa gorszej jakości, LPG lepszej

Ponad 5 proc. próbek paliw ciekłych skontrolowanych przez Inspekcję Handlową w pierwszych ośmiu miesiącach tego roku nie spełniało norm jakościowych – w ubiegłym roku nieprawidłowości stwierdzono w blisko 3 proc. Poprawiły się za to wyniki kontroli jakości gazu LPG.

Paliwa gorszej jakości, LPG lepszej
Paliwo, które nie spełnia norm jakości może przyczynić się do wzrostu zużycia paliwa, pogorszenia stanu technicznego silnika, a w konsekwencji jego awarii. W rezultacie użytkownik auta narażony jest na ponoszenie kosztów napraw i remontów silników oraz dyskomfort jazdy. Inspekcja Handlowa kontrolują niemal wszystkie dostępne na rynku rodzaje paliw: olej napędowy, benzynę, gaz LPG, biopaliwa oraz lekki olej opałowy na każdym etapie dystrybucji. W okresie od stycznia do sierpnia 2012 r. zbadano paliwa na 839 stacjach i w 46 hurtowniach.

Stacje wybrane losowo

Wyniki kontroli przeprowadzonych losowo w okresie do stycznia do sierpnia 2012 roku pokazują, że jakość paliw ciekłych na stacjach benzynowych pogorszyła się. Norm nie spełniało 5,18 proc. przebadanych próbek (w całym 2011 roku było to 2,99 proc.).

W ramach losowej kontroli jakości gazu LPG skontrolowano 234 stacje i 11 rozlewni. Nieprawidłowości stwierdzono w przypadku 1,23 proc. sprawdzonych próbek(w całym roku 2011 było to 2,35 proc.).

Stacje, na które napłynęły skargi

Inspekcja Handlowa przeprowadziła również kontrole stacji, na które napłynęły skargi kierowców, wytypowane przez organy ścigania oraz te, na których w poprzednich latach stwierdzono nieprawidłowości. Z pobranych 554 próbek oleju napędowego i benzyny, zakwestionowanych zostało 11,9 proc.

Kwestionowane parametry

Z doświadczeń UOKiK wynika, że liczba kwestionowanych próbek paliwa wzrasta, gdy następują zmiany w obowiązujących przepisach. Zmiana taka miała miejsce także w tym roku, kiedy pojawiło się dodatkowe wymaganie dla oleju napędowego zawierającego powyżej 2 proc. estru metylowego kwasów tłuszczowych (FAME). Oprócz podawania wartości odporności na utlenianie w gramach na metr sześcienny (maksymalna dopuszczalna wartość wynosi 25 g/m3), należy podawać również wartość tego parametru w godzinach (minimalna wartość wynosi 20 h). Odporność na utlenianie – podawana w godzinach – była w tym roku najczęściej kwestionowanym parametrem w próbkach paliw ciekłych. Utlenianie objawia się mętnieniem paliwa i powstawaniem osadów żywicznych w zbiorniku i systemie zasilania.

W przypadku benzyny najczęściej kwestionowano niedotrzymanie wymagań RON – badawczej liczby oktanowej. Zbyt niska liczba oktanowa może być powodem występowania w silniku spalania stukowego, co oznacza nieprawidłowy przebieg spalania, powodujący głośną i nierównomierną pracę silnika oraz większe zużycie paliwa.

W przypadku gazu LPG najczęstsze naruszenia dotyczyły parametru badanie działania korodującego gazu LPG na miedź. Korozja powoduje m.in. uszkodzenie elementów silnika i szybsze zużywanie jego elementów.

Gdzie po pomoc?

Jeżeli paliwo uszkodziło silnik narażając konsumenta na koszty naprawy, powinniśmy złożyć reklamację u właściciela stacji, okazując dowód zakupu. Gdy nie zgodzi się on z naszym żądaniem, możemy dochodzić swoich praw na drodze sądowej, korzystając z bezpłatnej pomocy rzeczników konsumentów. O stacji, która sprzedaje paliwo złej jakości, można także poinformować Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Jeżeli podczas tankowania do pełna dystrybutor na stacji paliw wskazał ilość paliwa o kilka litrów większą niż mieści się w baku pojazdu, zwróćmy się do Głównego Urzędu Miar. Inspektorzy Urzędu Miar mogą skontrolować wskazaną stację i sprawdzić, czy rzeczywiście licznik w dystrybutorze wskazuje nieprawidłową ilość tankowanego paliwa.

Podobne wiadomości:

S8 Łódź - Wieluń - działa pierwsza stacja benzynowa

S8 Łódź - Wieluń - działa pierwsza stacja...

Polskie drogi 2016-12-06

Sprawdzono jakość paliwa w 2015 roku - wyniki kontroli

Sprawdzono jakość paliwa w 2015 roku - wyniki...

Aktualności 2016-04-13

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Rusza pierwszy wirtualny garaż dla kierowców
Rusza pierwszy wirtualny garaż dla kierowców
Kilka dni temu uruchomiono pierwszy wirtualny garaż dla posiadaczy motocykli i samochodów. Serwis iMoto skupia w jednym miejscu wszystkie informacje i usługi związanie z utrzymaniem i serwisowaniem pojazdu, a także zapewnia przydatne porady i rozrywkę fanom motoryzacji w bardzo przystępny sposób.