mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Panda ma już 30 lat

Panda ma już 30 lat

Zakończony już salon samochodowy w Genewie był okazją dla Fiata dla uczczenia 30. rocznicy urodzin jednego z najważniejszych modeli w swojej palecie - Fiata Pandy. Po raz pierwszy auto zostało zaprezentowane szerokiej publiczności w 1980 roku właśnie podczas genewskiej wystawy.

Panda ma już 30 lat
Pierwsza generacja Pandy, zaprojektowana przez Giorgetto Giugiaro, szybko zyskała wielką popularność jako tanie ale solidne miejskie auto. Chwalono ją za niską cenę, nieskomplikowaną budowę, a przy okazji dość wysokie walory użytkowe. Doskonale sprawowała się zarówno w ruchu miejskim (w wielkich aglomeracjach miejskich), jak i w małych miasteczkach czy nawet na obszarach wiejskich. Doceniali ją nie tylko włoscy kierowcy, ale również szybko przyjęła się w innych europejskich krajach.

Panda wyróżniała się w swoim segmencie kilkoma cechami. Była na przykład pierwszym kompaktowym samochodem (o długości poniżej 4 metrów) produkowanym w dużej ilości, który został wyposażony w jednostkę wysokoprężną (1986). Także w ramach tej kategorii był to pierwszy samochód, w którym zastosowano integralny napęd (1983), a także, który oferował gamę silników przyjaznych środowisku i ekonomicznych pod kątem zużycie paliwa (w roku 1990 rozpoczęto sprzedaż Pandy Elettra, jednego z pierwszych samochodów z napędem elektrycznym).

Fiat Panda pierwszej generacji produkowany był do 2003 roku, jednak mniej więcej od połowy ubiegłego dziesięciolecia był dostępny w sprzedaży tylko na rynku włoskim.

Jako następca uznanego bestsellera, nowy Fiat Panda zadebiutował we wrześniu 2003 roku. Choć zmieniono całkowicie jego sylwetkę, to pozostawiono wszystkie te cechy, którymi Panda podbiła serca kierowców całej Europy. W ten sposób narodził się samochód, który w ciągu 6 lat stał się bezdyskusyjnym liderem segmentu.

Od rozpoczęcia sprzedaży do dzisiaj zostało wyprodukowanych ponad 1,5 miliona sztuk, a rok 2009 zamknął się rekordową sprzedażą w liczbie 300.000 sztuk (w 2003 roku sprzedano nieco ponad 70 tys. sztuk Pandy). Co ważne, Fiat Panda jest obecnie produkowany wyłącznie w zakładach Fiata w Tychach. W sumie po 30 latach obecności rynkowej Fiat Panda ma już na koncie 6 mln zarejestrowanych egzemplarzy, będąc najliczniejszym samochodem w kategorii aut miejskich.

Handlowemu sukcesowi nowego Fiata Panda towarzyszyło zdobycie wielu międzynarodowych nagród, w tym najbardziej prestiżowej na rynku europejskim "Car of The Year 2004", która po raz pierwszy została przyznana samochodowi z tego segmentu.

Ponadto, w roku 2004, dwa samochody Panda 4x4 były bohaterami pełnego ryzyka testu drive, rozpoczętego w Katmandu (Nepal) i zakończonego w wysuniętej bazie Everestu: po raz pierwszy mały samochód "off-road" dotarł do tej bazy położonej na wysokości 5.200 metrów.

Dzisiaj gama Pandy dysponuje silnikami tradycyjnymi na benzynę i olej napędowy, o mocy od 54 do 100 KM lub zasilane paliwami alternatywnymi (metan i GPL), które mogą współpracować z mechanicznymi lub sekwencyjnymi zrobotyzowanymi (Dualogic) skrzyniami biegów. Oprócz wersji z napędem przednim lub integralnym, który może być wyposażony w elektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego (Electronic Locking Differential) w połączeniu z ESP (Electronic Stability Program).

I jeszcze ciekawostka. Podczas, gdy 30 lat temu, we Włoszech, urzędnik średniego szczebla potrzebował 9 miesięcznych pensji, aby sobie pozwolić na kupno Pandy (3,7 mln lirów), dzisiaj wystarczy sześć pensji na ten sam zakup.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Fiat Panda
Fiat Panda
Cena podstawowa już od: 34 600 PLN brutto
Rodzaj samochodu: dostawczy osobowy
Zobacz koniecznie: Wszystko o Fiat Panda Wszystko o Fiat
Tematy w artykule: Fiat Fiat Panda historia

Podobne wiadomości:

Fiat Tipo hatchback i kombi - polskie ceny

Fiat Tipo hatchback i kombi - polskie ceny

Aktualności 2016-11-23

Fiat Mobi Drive - kompakt nie dla Europy

Fiat Mobi Drive - kompakt nie dla Europy

Aktualności 2016-11-10

Komentuj:

~Fiat 134 2010-03-22

Fiat Panda był zaprojektowany dla PRL na zlecenie E.Gierka niestety kryzys spowodował , że Włosi wdrożyli produkcję u siebie ..stąd taka dziwna płaska szyba przednia mająca podobno obniżać koszty produkcji. Tym samochodem władza ludowa chciała się zrehabilitować za wciśniętego nam 126 ( ciekawe kto na tym "maluchu " zarobił ówcześnie )

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport