mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Parlament Europejski bez zdecydowanych kroków w sprawie biopaliw

Parlament Europejski bez zdecydowanych kroków w sprawie biopaliw

Parlament Europejski nie wskazał wyraźnego kierunku, w jakim powinna zmieniać się polityka UE w zakresie promowania i stosowania biopaliw. Ostateczne rozstrzygnięcia, na które czeka zarówno przemysł, jak i organizacje zaniepokojone szeregiem negatywnych skutków dotychczasowych przepisów, zapadną prawdopodobnie już po kolejnych wyborach do PE w 2014.

Parlament Europejski bez zdecydowanych kroków w sprawie biopaliw
PE ograniczył do 6% udział tzw. biopaliw I generacji (których produkcja wymaga gruntów wykorzystywanych wcześniej do uprawy żywności) w ogólnej konsumpcji energii w transporcie w 2020. Jest to kompromis między propozycją Komisji Europejskiej wnoszącą o limit 5%  a członkami parlamentarnych komisji przemysłu oraz rolnictwa, postulującymi 6,5-8%. Ograniczenie dotyczy nie tylko surowców żywnościowych, ale również roślin energetycznych, których uprawa także pociąga za sobą zmianę dotychczasowego sposobu wykorzystywania gruntów.

Podczas głosowania zaakceptowano obowiązek zagwarantowania udziału w transporcie 2,5% energii z biopaliw zaawansowanych. Obowiązku nie obwarowano jednak zapisami umożliwiającymi promowanie tylko tych surowców, które faktycznie pozwalają zmniejszać emisje gazów cieplarnianych, nie oddziałują negatywnie na środowisko przyrodnicze i nie stymulują działań naruszających prawa człowieka w krajach trzecich.

Podjęte przez PE decyzje pokazują wysoki poziom niekonsekwencji wobec problemu pośredniej zmiany użytkowania gruntów (ILUC). Z jednej strony posłowie wydają się go rozumieć, wprowadzając obowiązek uwzględniania związanych z ILUC emisji w ramach dyrektywy o jakości biopaliw od roku 2020. Z drugiej strony ich uwzględnienie zostało całkowicie pominięte w dyrektywie o odnawialnych źródłach energii.
 
Nusa Urbancic, specjalista ds. paliw w organizacji Transport and Environment, podkreśla skutki decyzji europosłów dla wszystkich Europejczyków. - Posłowie pokazali, że brakuje im woli i determinacji w naprawie nieskutecznego prawa biopaliwowego. Najgorsze jest to, że konsekwencją ich decyzji będzie dalsze wydawanie z publicznych środków miliardów euro w ramach dotowania działań powodujących wyższe emisje gazów cieplarnianych, niszczenie cennych siedlisk i łamania praw człowieka w takich krajach jak Indonezja czy Malezja, gdzie lokalne społeczności tracą warunki do życia wskutek przekształcania lasów i terenów podmokłych w plantacje roślin do produkcji biopaliw. Jak dodaje, tylko w roku 2011, gdy udział biopaliw wynosił 4,5% w skali UE, kraje członkowskie wydały na wsparcie tego sektora ok. 6 mlnd euro. Przy 6% będzie to jeszcze wyższa kwota.

Głosowanie w PE nie zamyka procesu zmiany unijnego prawa. Sprawozdawca PE, Corne Lepage, nie otrzymała mandatu do prowadzenia negocjacji z Komisją Europejską i krajami członkowskimi, dlatego teraz Parlament musi czekać na propozycję Rady Europejskiej, która będzie przedmiotem kolejnego parlamentarnego głosowania. Odbędzie się ono prawdopodobnie już po wyborach zaplanowanych na maj 2014.

Podobne wiadomości:

Ekologiczne drogi z... plastiku

Ekologiczne drogi z... plastiku

Aktualności 2015-07-14

Elektryczne auta także mogą szkodzić środowisku

Elektryczne auta także mogą szkodzić...

Aktualności 2015-07-07

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Volvo XC60 - pierwsze teasery
Volvo XC60 - pierwsze teasery
To będzie jedna z najważniejszych premier tego sezonu. Nie tylko globalnie, ale również pod kątem polskiego rynku. Model XC60 jest najpopularniejszym modelem Volvo, mimo że ma już swoje lata. Dlatego przyszedł czas na kolejną odsłonę, a tymczasem producent podgrzewa atmosferę przed premierą.