mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Pasy zapinaj też z tyłu!

Pasy zapinaj też z tyłu!

Mimo iż jest spore grono osób, które neguje potrzebę używania pasów bezpieczeństwa, to jednak większość kierowców i pasażerów na przednim fotelu stosuje się do tego przepisu. Dużo gorzej jest z tym na tylnej kanapie - tylko ok. 40% zawsze zapina wówczas pasy bezpieczeństwa.

Pasy zapinaj też z tyłu!
Obowiązek zapinania pasów bezpieczeństwa na przednich siedzeniach został wprowadzony w Polsce w 1983 r. i dotyczył wówczas tylko dróg poza obszarem zabudowanym. Osiem lat później obowiązek ten rozszerzono na siedzenia tylne oraz wszystkie drogi. Za jazdę bez pasów grozi mandat w wysokości 100 zł oraz 2 punkty karne. Warto przypomnieć, że jeśli pasażer nie ma zapiętych pasów bezpieczeństwa, mandat płaci zarówno on, jak i kierowca. Pasażer zostaje ukarany za to, że nie użył pasów bezpieczeństwa, natomiast kierowca otrzymuje mandat za przewożenie pasażera niezgodnie z przepisami.

Okazuje się jednak, że wciąż z zapinaniem pasów bezpieczeństwa przez pasażerów siedzących na tylnej kanapie, jest słabo. Aż 23% pasażerów nigdy nie zapina pasów, siedząc z tyłu w samochodzie. Kolejne 24% osób robi to jedynie czasami, a co trzynasty pasażer przypomina sobie o tym obowiązku tylko wówczas, gdy widzi nadjeżdżający samochód policji. Na pytanie postawione w sondzie "Czy zapinasz pasy, jadąc na tylnym siedzeniu" odpowiedzi "zawsze" udzieliło jedynie nieco ponad 40% osób, a 2% w ogóle nie wiedziało, że ma taki obowiązek.

Jak wynika z szacunków, gdyby wszyscy podróżujący samochodami w Europie zapinali pasy bezpieczeństwa, można byłoby uratować ok. 20% ofiar śmiertelnych wypadków. - Pasy należy zapinać zawsze, bez względu na zajmowane w samochodzie miejsce i długość trasy, jaka jest do pokonania. W trakcie wypadku mogą one uratować życie zarówno kierowcy, jak i pasażerom – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault.

Pas jest jednym z podstawowych elementów mających decydujące znaczenie dla bezpieczeństwa. Auta nowej generacji coraz częściej wyposażone są w specjalne napinacze pasów zabezpieczające przed tzw. nurkowaniem, czyli zsuwaniem się ciała z fotela. Podczas zderzenia bardzo ważną rolę spełniają też ograniczniki napięcia, które pozwalają na pewne poluzowanie pasa, tak aby zmniejszyć jego nacisk na klatkę piersiową. Jednak nawet najbardziej zaawansowane systemy nie spełnią swojej funkcji, jeśli pas nie jest prawidłowo zapięty. Pas gwarantuje bezpieczeństwo tylko wtedy, kiedy płasko i dokładnie przylega do ciała oraz nie jest skręcony. Część biodrowa musi opinać ciało na wysokości miednicy, a piersiowa nie może zsuwać się z ramienia, dlatego ważne jest, aby odpowiednio wyregulować wysokość pasa. Im większe napięcie pasa, tym lepiej utrzymuje on kierowcę czy pasażera w fotelu. Jeżeli napięcie jest zbyt małe lub pas w ogóle nie jest zapięty, w przypadku zagrożenia znacznie zmniejsza się też skuteczność działania poduszki powietrznej.

Podobne wiadomości:

Policja podsumowuje długi weekend

Policja podsumowuje długi weekend

Aktualności 2017-08-15

Korytarz życia - wysokie mandaty za niestosowanie

Korytarz życia - wysokie mandaty za...

Aktualności 2017-07-11

Komentuj:

~Janusz 2009-10-12

ja zawsze zapinam a gdy prowadzę każe wszystkim jadącym z tyłu czy z przodu też to robić - w przeciwnym razie staję na poboczu i oświadczam, że dalej nie pojadę, dopóki ta osoba nie zapnie pasy. Juz parę razy miałem takie sytuacje i teraz wszyscy bez szemrania i przypominania w moim aucie zapinają pasy.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Pierwszy, elektryczny autobus do poboru krwi
Pierwszy, elektryczny autobus do poboru krwi
Solaris przygotowuje pierwsze takie zamówienie na świecie. Dwa elektryczne autobusy posłużą jako mobilne punkty poboru krwi i już niebawem trafią do polskiego odbiorcy.
Austria. Czas na oddech Austria. Czas na oddech