mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Perspektywy polskiej motoryzacji

Perspektywy polskiej motoryzacji

Strategie działania dla polskiego przemysłu samochodowego, metody napędzania popytu i zwiększania konkurencyjności, były głównym tematem panelu „Motoryzacja” podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

Perspektywy polskiej motoryzacji
Podczas panelu przedstawiciele sektora motoryzacyjnego podkreślali potrzebę wprowadzenia rozwiązań, które uelastycznią system zatrudnienia i pomogą utrzymać miejsca pracy dla wykwalifikowanej kadry. Zwracali również uwagę na problem obciążeń z tytułu kosztów zakupu energii, które firmy muszą ponosić także podczas przestojów produkcji.

Zdaniem Leszka Waliszewskiego, prezesa zarządu FA Krosno SA, najlepszym sposobem radzenia sobie z kryzysem jest redukcja kosztów produkcji. „Nie ma innego sposobu na przetrwanie niż dostosowanie kosztów i cen do sytuacji na rynku. Pomoc państwa powinna dotyczyć przede wszystkim restrukturyzacji zakładów” – powiedział.

Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, zwracał uwagę, że branży nie chodzi o pomoc w postaci dopłat, które od razu zostaną skonsumowane. „Administracja rządowa powinna traktować dopłaty do nowych samochodów jako formę inwestycji. Od każdego zakupionego samochodu do kasy państwa trafi 5-6 tys. zł. Tego typu pomoc należy postrzegać jako przedsięwzięcie biznesowe” – argumentował.

Resort gospodarki propozycje rozwiązań dla branży motoryzacyjnej zawarł w dokumencie „Działania Ministerstwa Gospodarki na rzecz stabilności i rozwoju”. Dotyczą one m.in. wsparcia starań sektora o dostęp do poręczeń i gwarancji kredytowych oraz wprowadzenia proekologicznego pakietu wspierającego popyt na nowe samochody. Według wiceminister Henclewskiej, najwięcej dla uzdrowienia sytuacji na rynku motoryzacyjnym może zrobić jednak sama branża. „Wsparcie w postaci środków publicznych powinno być uruchamiane dopiero wówczas, gdy działania sektora nie przyniosą oczekiwanych rezultatów” – dodała wiceminister.

W debacie udział wzięli m.in.: Enrico Bologna – Bremo Poland Sp. z o.o., Cezary Droszcz – Polski Związek Motorowy, Wojciech Drzewiecki – Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, Antonio Francavilla – General Motors Manufacturing Poland, Leszek Lerch – Ernst & Young, Mirosław Michna – KPMG, Solange Olszewska – Solaris Bus & Coach, Piotr Wojaczek – Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna.

Podobne wiadomości:

Czy autonomiczne samochody podniosą podatki?

Czy autonomiczne samochody podniosą podatki?

Aktualności 2015-07-16

Kryzys na Wschodzie wpływa na branżę motoryzacyjną w Polsce

Kryzys na Wschodzie wpływa na branżę...

Aktualności 2015-05-27

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport