mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Peugeot 204 - rewolucyjny 50-latek

Peugeot 204 - rewolucyjny 50-latek

Dokładnie 50 lat temu Peugeot zaprezentował swoje pierwsze auto z napędem przednich kół. W kilka lat model 204 stał się najpopularniejszym autem Francji i wyznaczył trendy projektowania małych aut na lata.

Peugeot 204 - rewolucyjny 50-latek
23 kwietnia w Paryżu Peugeot 204 objawił się francuskim klientom - ludziom, którzy niebawem zaczęli go kupować w ilościach hurtowych. Jeśli nie kojarzycie tego modelu to jednak nie jest oznaka skrajnej motoryzacyjnej ignorancji - aż 72% z ponad 1,5 miliona wyprodukowanych 204 zostało sprzedanych na rodzimym rynku. Kompaktowy Peugeot projektu Battisty Pininfariny został tam doceniony szczególnie za obszerną kabinę oraz wyjątkowo niskie koszty eksploatacji.
 

Funkcjonalne wnętrze było przede wszystkim zasługą zamontowania silnika poprzecznie z przodu. Pod nim zmieszczono jeszcze skrzynię biegów, przekazującą napęd na przednie koła - 204 był pierwszym Peugeotem z takim rozwiązaniem i jednym z niewielu aut w swojej klasie w ogóle, korzystającym z przedniego napędu. Główny konkurent - Renault 8 - miał jeszcze motor umieszczony z tyłu. Poza nowoczesnym układem napędowym należy jeszcze przytoczyć wyjątkowo duży rozstaw osi - 2595mm to o 2cm więcej niż w Skodzie Octavii II. Nic dziwnego, że 204 stał się ulubionym wozem francuskich rodzin - od 1969 do 1971 roku był najchętniej kupowanym samochodem Francji. Szeroka paleta wersji nadwoziowych obejmowała poza najpopularniejszym sedanem także kombi, 3-drzwiowego hatchbacka, wersję dostawczą oraz kabriolet.
 
 
Z kolei wyjątkowo tanią jazdę gwarantował m.in. niezwykły w tamtych czasach silnik Diesla - motor o pojemności niespełna 1,3 litra i mocy 45KM był najprawdopodobniej najmniejszym "ropniakiem" w latach 60-tych. Konkurenci jeszcze długo nie odważyli się na taki krok, a Peugeot od tej pory już w każdym swoim maluchu instalował silniki wysokoprężne, zyskując w ten sposób bardzo wielu klientów. Szczególnie często diesel napędzał wersje dostawcze i kombi, gwarantując tanią eksploatację firmowego auta wielu Francuzów. Innym ważnym elementem konstrukcji 204 były przednie hamulce tarczowe - w latach 60-tych nawet duża limuzyna Peugeot 404 hamowała "bębnami", a leciutkie 204 (ok. 850kg) zatrzymywało się znacznie sprawniej niż konkurencja.
 
Sprytnie zaprojektowana "dwusetka" była produkowana ponad 10 lat. 4-metrowe autko z małymi, ekonomicznymi silnikami wyznaczyło w Peugeocie trendy projektowania miejskich i rodzinnych samochodów, których efektem są dzisiejsze modele 208, 301 i 308. Dzisiaj 204 jest rzadkim, 50-letnim klasykiem, ale dzięki swojej nowoczesnej konstrukcji nie odstaje za bardzo od nowoczesnych aut - wciąż można nim jeździć na co dzień.
Zobacz koniecznie: Wszystko o Peugeot
Tematy w artykule: Peugeot

Podobne wiadomości:

Peugeot 3008 - znamy ceny w Polsce

Peugeot 3008 - znamy ceny w Polsce

Aktualności 2016-10-11

Peugeot 5008 - z minivana w crossovera

Peugeot 5008 - z minivana w crossovera

Premiery 2016-09-07

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport