mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Pewniak Focus

Pewniak Focus

Po chwilowej detronizacji przez Dacię Logan, która zdobyła tytuł lutego, Ford Focus ponownie okazał się najbardziej popularnym samochodem w rankingu Top Ten mojeauto.pl. I co więcej, w marcu jego przewaga nad kolejnymi modelami (Skoda Fabia i Dacia Logan) była wręcz przygniatająca.

Pewniak Focus

TABELA 1 – TOP TEN mojeauto.pl – najczęściej oglądane modele w marcu 2005

Miejsce

Zmiana

Modele samochodów

Punkty*

1

+ 1

Ford Focus

27634

2

+ 4

Skoda Fabia

15281

3

- 2

Dacia Logan

15130

4

bez zmian

Toyota Corola

14976

5

+ 2

Skoda Octavia Nowa

13250

6

- 1

Fiat Panda

11501

7

+ 4

Toyota Yaris

11305

8

- 5

Chevrolet Aveo

10688

9

+ 4

Peugeot 307

9833

10

- 2

Chevrolet Lacetti

8449

* liczba punktów przyznana na podstawie analiz oglądalności stron poszczególnych wersji samochodów w serwisie Auta Nowe

Pozostałe modele z czołówki, aby skutecznie rywalizować o klienta w tych trudnych dla polskiej motoryzacji czasach, zmuszone są wprowadzać promocje, głównie cenowe. Spory wzrost na liście zanotowały dwa modele czeskiej Skody – Fabia oraz nowa generacja Octavii. Ten pierwszy model z rocznika 2004, sprzedawany jest od początku tego roku z upustem do 8 tys. zł. Jego większy brat, Octavia II, oferowany jest z ceną o 4 tys. niższą. Dodatkowo w marcu pojawiła się wersja kombi nowej Octavii – jak do tej pory na naszym rynku w tej wersji nadwozia można było nabyć tylko „starą” Octavię.

Również czteromiejscowy awans na liście zanotowały Toyota Yaris oraz Peugeot 307 (pierwszy raz w czołowej dziesiątce od października). I to także najprawdopodobniej zasługa ciekawej akcji promocyjnej obu koncernów. Toyotę Yaris z 2004 roku można wciąż nabyć z autoalarmem i klimatyzacją w promocyjnej cenie, co daje korzyści klientowi nawet do 8 tys. zł. Peugeot 307 (także z 2004 r.) oferowany jest taniej nawet o 18 tys. zł, a ponadto można przedłużyć do 4 lat gwarancję na ten model.

W marcu na polskim rynku pojawiło się kilka ciekawych nowości. Oprócz wspomnianej już wyżej nowej Octavii Combi, można było nabyć także dwa nowe terenowe Nissany – Pathfinder oraz Murano, nową BMW serii 3, Fiata Ideę czy Mitsubishi Colt CZ3. Ogłoszony też został cennik najnowszego Volkswagena Passata (najtańsza wersja 1,6 Trendline kosztować będzie 79.900 zł), który jednak fizycznie jest do nabycia w salonach od kwietnia. Co ciekawe, nowy Passat już znajduje się w kręgu zainteresowania internautów – w marcu znalazł się na 22. pozycji w rankingu popularności. Z pozostałych nowości dosyć wysoko znalazły się również BMW serii 3 – 24. miejsce oraz Fiat Idea – 28. miejsce. No i nie można zapomnieć o piątej lokacie nowej Skody Octavii, do której na pewno przyczyniła się nowa wersja kombi.


TABELA 2 – TOP TEN mojeauto.pl – najczęściej oglądane marki w marcu 2005

* liczba punktów przyznana na podstawie analiz oglądalności stron poszczególnych wersji samochodów w serwisie Auta Nowe

Zdecydowane zwycięstwo Focusa wśród modeli, przełożyło się także na pierwsze miejsce Forda w rankingu najbardziej popularnych marek w marcu. I choć może marka ta nie ma aż tak atrakcyjnych promocji, jak konkurencja, to jednak wyraźny lider (Focus) oraz ciekawa gama modelowa zapewniły ponownie pierwsze miejsce w rankingu marek.

Bezpośrednio za plecami Forda w marcu było dosyć spokojnie, natomiast spore przetasowania miały miejsce w dolnej części czołowej dziesiątki. Dopiero pierwszy raz w tym roku awansował do niej Renault (czwarty w rankingu w ubiegłym roku), ponownie pojawił się BMW, a dość wysoko znalazł się Mercedes.

Marzec to był kolejny miesiąc, w którym producenci oraz importerzy, zmuszeni sytuacją rynkową, utrzymali spore upusty cenowe głównie na auta z 2004 roku. BMW Polska wprowadził jednak obniżkę cenową na wszystkie modele, także z tego roku, która wynikała z mocnego kursu złotego. Wszystkie modele BMW oraz Mini, poza nowym BMW serii 3, potaniały średnio o 6%.

 TABELA 3 – TOP TEN mojeauto.pl – najczęściej oglądane auta dla firm w marcu 2005

* liczba punktów przyznana na podstawie analiz oglądalności stron poszczególnych wersji samochodów w serwisie Auta Nowe

Po miesięcznej nieobecności w czołówce, powróciły do niej dwa modele dostawcze. I to od razu na dwie pierwsze pozycje. Mercedes Vito wyraźnie wyprzedził Forda Transita, a razem zdetronizowały po trzymiesięcznym liderowaniu Volkswagena Transportera.

Ciekawostką jest obecność w pierwszej dziesiątce aż trzech przedstawicieli segmentów (terenowy oraz SUV), które specjalizują się w jeździe po nierównościach – Toyota RAV4, Porsche Cayenne oraz Kia Sportage. Jak widać przepisy podatkowe wciąż umożliwiają klasyfikowanie tego typu modeli, jako „ciężarowe”, co polscy podatnicy skrzętnie wykorzystują. Szczególnie może dziwić obecność Porsche Cayenne, którego ceny zaczynają się od ponad 300 tys. zł.

Wydaje się jednak, że wkrótce już nie będzie takiej możliwości. Prawie po roku obowiązywania Sejm zdecydował się na zmiany w ustawie o podatku od towarów i usług, dotyczące możliwości odliczania podatku VAT od nabycia samochodów. Do tej pory obowiązuje specjalna formuła (tzw. wzór Lisaka), która uzależnia to prawo od dopuszczalnej ładowności oraz liczby miejsc w modelu. Nowelizacja ustawy wprowadza specjalną definicję „pojazdu ciężarowego”. Oprócz typowych aut ciężarowych oraz dostawczych, a także pojazdów specjalistycznych, podatek VAT będzie można odliczać w całości od aut, które mają dwa lub więcej rzędy siedzeń, ale wówczas, jeśli przestrzeń bagażowa będzie przekraczać 50% długości pojazdu. W pozostałych przypadkach będzie można odliczyć 60% podatku VAT (do tej pory 50%), ale nie więcej niż 6 tys. zł (5 tys. zł).

Nowelizacja spotkała się z ostrym sprzeciwem branży motoryzacyjnej w naszym kraju, która uważa, iż proponowane zmiany pogorszą jeszcze bardziej sprzedaż aut nowych, gdyż ograniczą liczbę modeli, od których można odliczać pełny VAT. A to przecież nabywcy instytucjonalni są obecnie największą siłą nabywczą na polskim rynku nowych samochodów. Również zwykli użytkownicy niezbyt korzystnie oceniają wprowadzane zmiany. 35% internautów w naszej sondzie opowiedziało się, iż proponowane zmiany są niekorzystne, 39% głosowało, iż wprowadzą tylko zamieszanie, a jedynie 19% było za ich wprowadzeniem, uważając, że są korzystne dla przedsiębiorców.

Powyższe zmiany są jednak na dobrej drodze do wejścia w życie – zostały przegłosowane w Sejmie i Senacie. Po podpisaniu przez prezydenta wejdą w życie 1 września br.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport