mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Pierwsza europejska homologacja dla modelu DAF XF105

Pierwsza europejska homologacja dla modelu DAF XF105

Od końca kwietnia b.r. krajowe władze homologacyjne mają prawo wystawiania europejskich homologacji typu pojazdu również dla pojazdów ciężarowych. Producenci ciężarówek nie będą musieli, więc już wnioskować o homologację typu pojazdu, osobno w każdym z dwudziestu siedmiu krajów Unii Europejskiej.

Pierwsza europejska homologacja dla modelu DAF XF105

Holenderski urząd homologacyjny RDW jako pierwszy wystawił europejską homologację typu dla pojazdu ciężarowego - w zakładach DAF w Eindhoven dla modelu DAF XF105 ‘Edition 2009’.

Zanim producent ciężarówki zarejestruje nowy typ pojazdu w krajach członkowskich Unii Europejskiej, musi uzyskać oficjalną homologację typu pojazdu. W celu sprawdzenia, czy pojazd spełnia liczne wymogi prawne, egzemplarz próbny danego typu przechodzi testy i sprawdziany obejmujące ponad czterdzieści różnych kryteriów, takich jak emisja spalin, hamulce, światła i lusterka. W przeszłości homologację należało uzyskać w każdym z krajów członkowskich Unii Europejskiej. Od 29 kwietnia b.r. homologacja wystawiona w jednym z krajów Unii jest ważna na całym jej terenie.

Możliwość uzyskania homologacji europejskiej oznacza dla producentów zwiększenie wydajności i obniżenie kosztów. Co więcej, wymagania homologacyjne są obecnie praktycznie ujednolicone we wszystkich krajach Unii. Wymagania krajowe, takie jak szwedzki test kabiny, utraciły ważność.

Holenderski urząd homologacyjny RDW wcześnie zaczął oferować możliwość uzyskania homologacji krajowej identycznej z nowymi standardami europejskimi. Dzięki temu, stał się pierwszą jednostką wydającą europejskie homologacje dla ciężarówek, zaś pierwsza wystawiona przez niego homologacja dotyczy wiodącego modelu DAF XF105 Edition 2009, posiadającego między innymi zoptymalizowany układ napędowy (z ulepszonym silnikiem PACCAR MX o pojemności 12.9 l i nowym reduktorem) oraz nowe opcje takie jak inteligentny układ kontroli prędkości (ACC) oraz ostrzeżenie przed zderzeniem czołowym (FCWS).

Dzięki zastosowaniu technologii radarowej, system ACC automatycznie dostosowuje prędkość ciężarówki, gdy „widzi", że maleje ustalona uprzednio odległość między ciężarówką, wyposażona w ten układ, a pojazdem z przodu. System ACC redukuje prędkość, a gdy jest on wyłączony układ FCWC „wchodzi do akcji” i informuje kierowcę, że należy podjąć działania zapobiegające zderzeniu.

Firma DAF Trucks Polska w ramach programu całkowitej odpowiedzialności za pojazd, w dalszym ciągu pozostaje właścicielem homologacji na pojazdy skompletowane (podwozia z zabudowami). Ta funkcjonująca już wiele lat akcja daje wymierne efekty. Klient kupujący zabudowane podwozie w autoryzowanej sieci ma 100% pewności, że pojazd nie tylko posiada wyposażenie zgodne z prawem obowiązującym w Polsce i UE, ale również sposób wykonania zabudowy i jej montażu jest zgodny z zasadami sztuki i ostrymi wymogami technicznymi firmy DAF.


Podobne wiadomości:

DAF CF z trzema osiami

DAF CF z trzema osiami

Ciężarówki i Autobusy 2015-07-16

Ciągnik siodłowy o superniskim podwoziu

Ciągnik siodłowy o superniskim podwoziu

Ciężarówki i Autobusy 2015-04-21

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport