mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Pierwsza rajdowa hybryda

Pierwsza rajdowa hybryda

Ekologiczna fala coraz odważniej wdziera się do szeroko rozumianego moto-sportu. Już w przyszłym sezonie bolidy Formuły 1 wyposażone w hybrydowy system KERS będą w stanie odzyskiwać energię podczas hamowania. Także w najwyżej rajdowej lidze WRC wiele wskazuje na to, że uda się wprowadzić ekologiczne poprawki do regulaminu Rajdowych Mistrzostw Świata.

Pierwsza rajdowa hybryda
Odpowiedzą na tezę jest model C4 WRC Hymotion4, który własnie prezentowany jest na salonie samochodowym w Paryżu przez Citroena. To pierwszy samochód rajdowej klasy WRC wyposażony w napęd hybrydowy. Póki co koncepcyjny ale jak pokazują pierwsze zdjęcia i głosi oficjalny komunikat francuskiego producenta byłby w stanie rywalizować na najsłynniejszych rajdowych trasach globu już teraz.




Konstrukcja jednostki napędowej hybrydowej rajdówki w zupełności nie odbiega od standardów jakie spotkać można w cywilnych konstrukcjach. Silnik benzynowy, w przypadku Citroena C4 WRC Hymotion4 to dwulitrowy, turbodoładowany motor został pogodzony z jego elektrycznym odpowiednikiem. Tutaj jednak kończą się wszelkie podobieństwa, bowiem zarówno motor elektryczny jak i benzynowy dostosowane zostały do wymagań rajdowych załączników.

Łącznie oba agregaty wytwarzają 320 koni mechanicznych. Działanie systemu jest identyczne jak w przypadku wspomnianego wcześniej systemu KERS - generator korzysta z mocy gromadzonej łącznie w 990 bateriach litowo-jonowych, która trafia do nich podczas odzyskiwania energii w trakcie każdego hamowania.

Tak skumulowana energia daje bardzo ciekawe możliwości. Kierowca przy pomocy naciśnięcia guzika może wybrać jeden z trybów zarządzania ów energią. Albo zdecyduje się na dodatkowy zastrzyk mocy podczas pokonywania odcinka specjalnego, który co jakiś czas przez kilka sekund doda mu 300 Nm momentu obrotowego lub też zdecyduje się na funkcję oszczędzania paliwa na trasie dojazdowej pomiędzy próbami sportowymi. Ta druga opcja pozwala przy dłuższej jeździe ograniczyć konsumpcję paliwa nawet o 30% co w przypadku rajdowego Citroena oznacza przejechanie dodatkowych 40 kilometrów.

W C4 WRC Hymotion4 można korzystać także z każdego silnika z osobna. Można całkowicie odłączyć wspomaganie jednostki elektrycznej lub przez krótki dystans korzystać tylko z jej energii. W przypadku tego drugiego wariantu zmniejsza się emisja spalin i poprzez odłączenie benzynowego agregatu niweluje się hałas. Za działanie całego systemu i przełączenie między trybami odpowiedzialna jest specjalna jednostka sterująca, która została zamontowana przy baku paliwa.

Ze względu na charakter prezentowanego w Paryżu Citreona C4 WRC Hymotion4 nie powinna dziwić nikogo jego zmienione barwy rajdowego zespołu Citroen-Total. Aby nadać konceptowi ekologiczno-rajdowy wygląd rajdówka została w dwóch motywach. Ten po stronie kierowcy przypomina tradycyjny motyw znany z odcinków specjalnych, zaś ten po stronie pilota w zielono-białych odcieniach odnosi się do czystej, hybrydowej technologii.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Citroen C4
Citroen C4
Cena podstawowa już od: 49 990 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr. suv-5dr. van-5dr.
Tematy w artykule: Paryż C4 C4 C4 wrc

Podobne wiadomości:

Paryż Motor Show 2016 - najciekawsze premiery

Paryż Motor Show 2016 - najciekawsze premiery

Premiery 2016-10-03

Nissan Micra - oto pierwsza zapowiedź przed Paryżem

Nissan Micra - oto pierwsza zapowiedź przed...

Aktualności 2016-09-23

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport