mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Pierwsze unijne pieniądze na drogach Małopolski

Pierwsze unijne pieniądze na drogach Małopolski

Projekt remontu drogi nr 4 na odcinku Kraków - Targowisko jest pierwszym kontraktem na drogach małopolski współfinansowanym przez Unię Europejską. Wartość robót budowlano - montażowych to ponad 17,79 mln euro, z czego 75% zostanie dofinansowane z europejskiego funduszu ISPA.

Pierwsze unijne pieniądze na drogach Małopolski

Warunkiem współfinansowania projektów z funduszu ISPA jest położenie nacisku na trzy aspekty: wzmocnienie nawierzchni, poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz zabezpieczenie ekologiczne inwestycji. Inwestycja przygotowana przez GDDKiA O/Kraków spełniła wszystkie wymagania. Starania o uzyskanie środków europejskich na wzmocnienie nawierzchni drogi krajowej nr 4 na odcinku pomiędzy Krakowem a Tarnowem rozpoczęto jesienią 2000 r. Pracownikom krakowskiego Oddziału GDDKiA (wówczas GDDP) udało się przygotować wniosek, który został przez władze funduszu ISPA w Brukseli oceniony jako najlepszy z polskich wniosków. Był to ogromny sukces małopolskich drogowców, których praca zaowocowała uzyskaniem 46 mln euro. Zadanie podzielono na dwa etapy I/ Kraków - Targowisko i II/ Targowisko - Tarnów. Termin zakończenia I etapu inwestycji wyznaczono na 30 września 2005 roku.

Inwestorem zadania jest GDDKiA, a wykonawcą I etapu - Joint Venture PRInż S.A. - Holding, w skład którego wchodzą Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych S.A. - Holding z Katowic, Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów S.A. z Tarnowa oraz Krakowskie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych S.A. Wartość kontraktu (prace budowlano-montażowe) to ponad 17,79 mln euro, w tym udział ISPA to 75% czyli ponad 13,34 mln euro. Całość kosztów realizacji I etapu Kraków - Targowisko, tzn. budowa wraz z wykupami, odszkodowaniami, dokumentacją, nadzorem to koszt około 100 mln złotych.

Zakres inwestycji obejmuje wzmocnienie nawierzchni drogi krajowej nr 4 na odcinku Kraków - Targowisko (21,5 km) do obciążenia 115 kN/oś oraz dobudowę drugiej (południowej) jezdni na odcinku 1,5 km pomiędzy Krakowem a Wieliczką. Droga będzie miała klasę GP (główna przyspieszona) - na drodze tej klasy prędkość projektowa wynosi 80 km/h.

Na odcinku jednojezdniowym jezdnia będzie miała szerokość 7 m ( 2 X 3,5 m), obustronne pobocza utwardzone o szerokości 2 m oraz pobocza gruntowe o szerokości 0,75 m i 1,25 m. Na skrzyżowaniach pojawią się pasy dla lewoskrętów o szerokości 3,5 m. Na wzniesieniach zostaną dobudowane pasy wolnego ruchu o szerokości 3 m. Zarówno zakręty, jak i wzniesienia zostaną złagodzone, co znacznie poprawi komfort i bezpieczeństwo jazdy. Przy drodze powstaną chodniki dla pieszych.

Początek odcinka dwujezdniowego dostosowano do trasy na węźle Wielickim, gdzie będzie się zaczynać. Pomiędzy 7-metrowymi jezdniami będzie znajdować się pas dzielący o szerokości 3 m obramowany krawężnikiem ulicznym ze słupami oświetleniowymi i kanalizacją. Obok drogi dwujezdniowej po obydwu jej stronach przewidziano budowę dróg zbiorczych o szerokości 3,5 - 5 m przeznaczonych do obsługi ruchu lokalnego mieszkańców.

W zakres inwestycji wchodzi również przebudowa 19 skrzyżowań, w tym 3 z sygnalizacją świetlną, 3 skanalizowanych (z wyspami i pasami dla lewoskrętów) i 6 skanalizowanych z sygnalizacją świetlną. Dzięki przebudowie skrzyżowań i budowie sygnalizacji świetlnych łatwiejsza i - przede wszystkim - bezpieczniejsza stanie się komunikacja z drogami lokalnymi. W ramach inwestycji wymagana jest też modernizacja lub całkowita przebudowa 20 istniejących obiektów mostowych: mostów, wiaduktów, przepustów.

Negatywne skutki projektu dla środowiska zostaną wyeliminowane za pośrednictwem urządzeń oczyszczających, zamontowane zostaną również ekrany akustyczne - łącznie 4.268 m.

Już teraz w związku z realizacją kontraktu ISPA droga jest zawężona na odcinkach prowadzenia robót jak też obowiązuje ograniczenie prędkości do 40 km/h oraz zakaz wyprzedzania. Podczas wykonywania prac bitumicznych, na krótkich odcinkach wprowadzany jest ruch wahadłowy.

 

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Rusza pierwszy wirtualny garaż dla kierowców
Rusza pierwszy wirtualny garaż dla kierowców
Kilka dni temu uruchomiono pierwszy wirtualny garaż dla posiadaczy motocykli i samochodów. Serwis iMoto skupia w jednym miejscu wszystkie informacje i usługi związanie z utrzymaniem i serwisowaniem pojazdu, a także zapewnia przydatne porady i rozrywkę fanom motoryzacji w bardzo przystępny sposób.