mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Pierwsze w Polsce naczepy kurtynowe z zamknięciem celnym

Pierwsze w Polsce naczepy kurtynowe z zamknięciem celnym

Jeden z największych producentów naczep, przyczep oraz systemów wymiennych w Europie, firma Sommer, zaproponował swoim klientom naczepę kurtynową z zamknięciem celnym.

Pierwsze w Polsce naczepy kurtynowe z zamknięciem celnym

Sommer Polska (jedna ze spółek grupy Sommer Fahrzeugbau GmbH & Co) jest marką bardzo dobrze znaną nie tylko w Polsce, ale także w Europie Zachodniej i Wschodniej, między innymi na Litwie, Łotwie, Rosji , Estonii a także w Słowacji i Czechach. Firma zdobyła zaufanie klientów dzięki indywidualizacji oferty (ponad 60 % produkcji to pojazdy na zamówienie) oraz konstruktywnym rozwiązaniom transportowym, takim jak rozwiązania dla transportu  w systemie wymiennym, zabezpieczenie ładunku typu SALS, czy lekkie naczepy o DMC do 8,5 ton.

Po lekkich naczepach skonstruowanych dla firmy Albatros, które stały się przebojem na rynku polskim, najnowszą propozycją Sommer Polska – zakładu w Zapolu pod Sieradzem, są przyczepy i naczepy z zabudową kurtynową z zamknięciem celnym. To pierwsze tego typu pojazdy w Polsce, spełniające wymogi Załącznika 2 do Konwencji TIR (Regulamin, dotyczący warunków technicznych pojazdów, które mogą być dopuszczone do międzynarodowego przewozu drogowego pod zamknięciem celnym), art. 4 - dotyczący uznania celnego dla zabudów z przesuwnymi opończami bocznymi (tzw. firanami bądź kurtynami).

Procedurę uznania celnego według typu konstrukcji (serie pojazdów drogowych) na wniosek producenta tj. firmy Sommer Polska, przeprowadził Urząd Celny I w Łodzi. Oględzin przedstawionych zestawów pod względem zamknięcia celnego, w grudniu 2003 r. dokonał przedstawiciel Urzędu Celnego. Na tej podstawie stwierdził zgodność wykonania konstrukcji z warunkami zawartymi w Załączniku 2 do Konwencji TIR. W styczniu 2004 roku firma Sommer Polska, jako pierwsza i dotychczas jedyna w naszym kraju, uzyskała pozytywną decyzję oraz uznanie celne na następujące typy pojazdów drogowych:

1. zabudowa kurtynowa na samochodzie ciężarowym, zamocowana na stałe, identyfikowana jako typ PM-CU TIR

2. przyczepa centralnoosiowa z zamocowaną na stałe zabudową kurtynową, identyfikowana jako typ ZP 180 CU TIR

3. naczepa siodłowa z zamocowaną na stałe zabudową kurtynową, identyfikowana jako typ SP-240/S TIR

Certyfikat uznania celnego upoważnia firmę Sommer do sprzedaży powyższych typów produktów od stycznia 2004 r. Dzięki temu przewoźnicy mogą w pełni wykorzystywać zalety zabudów kurtynowych, takie jak pełna dostępność do przestrzeni ładunkowej i szybkie otwarcie oraz zamknięcie zabudowy. Certyfikat uznania celnego otwiera drogę przewoźnikom, którzy przewożą towary wymagające zamknięcia celnego. Dzięki temu zakończą się problem kierowców na granicach podczas transportu towarów wymagających zamknięcia celnego. W razie jakichkolwiek wątpliwości ze strony celników, kierowca będzie mógł okazać uznanie celne.

Trzy pierwsze zestawy kubaturowe z zabudowami kurtynowymi i z zamknięciem celnym zakupiła firma PKS w Gorzowie Wielkopolskim Sp. z o.o. Krzysztof Częstochowski, prezes firmy zdecydował się na takie nowatorskie rozwiązanie, ponieważ, jak mówił, chce być „o krok przed konkurencją”. Mając na uwadze wejście Polski w struktury Unii Europejskiej decydującą rolę w wyborze firm transportowych odgrywać będą pojazdy, jakimi dysponują przewoźnicy.
 
Sommer Polska liczy na spore zainteresowanie tym nowatorskim rozwiązaniem, ze strony przewoźników obsługujących rynki wschodnie oraz przewożących ładunki przez kraje, które od 1 maja 2004 nie wejdą jeszcze w struktury Unii Europejskiej.

Kluczem do sukcesu okazała się opatentowana przez firmę SOMMER aluminiowa rama zewnętrzna z listwami stalowymi umiejscowionej przesuwnie w ramie zewnętrznej. Pierścienie są rozmieszczone w odstępach, co 177 mm (ewentualnie < 200 mm). Uzupełnieniem całości jest górny profil dachu, który również uniemożliwia dostanie się do środka.
 
Linka celna jest przeprowadzona ponad opończą na całej długości zabudowy, przez pierścienie metalowe. Nie ma, więc możliwości otwarcia przestrzeni ładunkowej bez uprzedniego wyjęcia linki a górny profil dachowy uniemożliwia jakikolwiek dostęp do wnętrza od góry.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport