mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Pierwszy Aveo z Żerania

Pierwszy Aveo z Żerania

10 dni trwało zmontowanie oraz opracowanie dokumentacji technologicznej do pierwszego Chevroleta Aveo z warszawskiej Fabryki Samochodów Osobowych S.A. Seryjna produkcja nowego modelu na Żeraniu, zgodnie z harmonogramem rozpocznie się jesienią br.

Poszczególne elementy samochodu T-250, bo pod takim kryptonimem kryje się Chevrolet Aveo, dotarły do FSO w specjalnych skrzyniach wprost z fabryk koncernu GM DAT. „Złożenie pierwszego, próbnego egzemplarza nowego modelu auta wiąże się  z jednoczesnym przygotowaniem dokumentacji opisującej krok po kroku, w najdrobniejszych szczegółach technologię  jego produkcji” –  Gustaw Lipiński, członek zarządu FSO S.A. ds. produkcji. Montażem pierwszego T-250 zajęła się grupa pracowników fabryki, którzy od 5 do 16 marca br. uczestniczyli w specjalnym szkoleniu zakładach GM DAT w Korei Południowej oraz ekipa koreańskich mistrzów produkcji.

Zadaniem przeszkolonej polskiej ekipy jest teraz przygotowanie ok. 400 innych pracowników FSO do produkcji seryjnej żerańskiego Chevroleta Aveo, która zgodnie z harmonogramem rozpocznie się jesienią br. Do tego czasu powstanie jeszcze ok. 150 egzemplarzy testowych T-250. Jako auta szkoleniowe zostaną one wykorzystane przez fabrykę głównie do celów badawczych. Jednocześnie trwają intensywne prace nad przystosowaniem zakładu FSO do tego, aby mogły one równolegle wytwarzać dwa modele aut: nowego T-250 i znanego od wielu lat, ale cieszącego się niesłabnącą popularnością (zwłaszcza na rynkach wschodnich) Lanosa.

Modernizacji zostanie poddana spawalnia – w największym stopniu oraz tłocznia i lakiernia. Zmiany nie ominą także zakładu montażu. Zostaną tu wprowadzone: nowe systemy (m.in. sterowania produkcją), linie podmontażowe (m.in. ramy przedniego zawieszenia), urządzenia (m.in. do znakowania laserowego tabliczek znamionowych na desce rozdzielczej) oraz narzędzia (np. elektryczne klucze z tzw. rejestracją momentu, czyli podające dokładnie datę i czas, kiedy została nimi dokręcona określona śruba).

„W trakcie próbnego montażu mieliśmy okazję część tych nowych maszyn już przetestować. Niezwykle ważne jest to, że pierwszym złożonym modelem było auto o najbogatszej wersji wyposażenia. Dzięki temu zabiegowi tak naprawdę  przećwiczyliśmy wstępnie montaż  wszystkich wersji Chevroleta Aveo, które będziemy produkować” –Wiesław Olechwierowicz, dyrektor zakładu montażu FSO S.A.

Ubiegły rok był pierwszym od wielu lat, który FSO zamknęła zyskiem, a wyniki produkcji i eksportu podsumowujące pierwsze cztery miesiące tego roku świadczą o tym, iż firma działa już przysłowiową pełną parą i jest gotowa na nowe wyzwanie, jakim będzie wprowadzenie do produkcji nowego modelu auta - Chevroleta Aveo. Podczas gdy w od stycznia do kwietnia ubiegłego roku, w żerańskich zakładach wytworzono dokładnie 21 602 sztuki samochodów marki Lanos i Matiz oraz zespołów montażowych, to w analogicznym okresie tego roku liczba ta wzrosła dwukrotnie, bo aż do 41 922 sztuk!

Podobnie rewelacyjne efekty swoich działań spółka odnotowała w eksporcie. W ciągu czterech pierwszych miesięcy ub. roku FSO sprzedała za granicę, głównie do odbiorców ukraińskich – 20 951 sztuk samochodów oraz zespołów montażowych, a na koniec kwietnia tego roku liczba ta również wzrosła dwukrotnie do 42 076 sztuk!

Przeczytaj także:

Milion aut z polskich fabryk (2007-04-24)

FSO pracuje pełną parą (2007-03-15)

Resort Skarbu przyłączy się do protestu FSO (2007-02-19)

PIM i poddostawcy w warszawskich zakładach grupy FSO (2007-04-11)


 

Komentuj:

~raz2 2007-11-14

ja również posiadam pomarańczowego ,pięknego AVEO-sedana od 10 m-cy. Jak dotąd nie miałem najmniejszego problemu z autkiem. Prezentuje się okazale. Teraz czeka mnie przeglad samochodu. Ciekawe jak tam się chłopaki spiszą?! Mam nadzieję, że będzie ok.

~xeros 2007-07-16

Mam Chevroleta Aveo w wersji sedan od miesiąca (ten jeszcze nie był polskiej produkcji), przejechałem 1tyś. km i jak dotąd jestem bardzo zadowolony z autka - wszystko działa jak należy, mało pali, prowadzi się bardzo dobrze, miękko, wygodnie i cicho. Autko ma co trzeba, miejsca jest w nim sporo i nieźle się prezentuje. Nie zamieniłbym go na Fabię (nawet tę nową) czy Thalię, które rozważałem również przed zakupem Aveo. Ciekawe jakie jego wersje będą produkowane w Polsce i z jakim wyposażeniem.

~maciek 2007-06-22

Mam lanosa 97r. fura konkretna, przebieg- prawie 380tyś, i wymienione tylnie amorki za 400zł. Brak zadnych oznak korozji, ani wyciekow. Fura jest na gazie -pali niecale 10l. tego paliwa. Niestety niedlugo chyba oddam go kuzynowi, a sam kupie Chevroleta - zobaczymy czy cos lepszego tam jest. Pozdrawiam kierowcow lanosów.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport