mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Pierwszy milion 1,3 SDE!

Pierwszy milion 1,3 SDE!

14 listopada br. z taśm montażowych FIAT-GM Powertrain Polska zjechał pierwszy milionowy silnik 1.3 SDE, który zostanie zainstalowany w Fiacie Punto Grande 75KM. Jest to kolejny etap w historii zakładu, tym razem związany z jubileuszem odnotowanym w produkcji.

Pierwszy milion 1,3 SDE!

1.3 SDE czyli - "mały, lekki, inteligentny i bardzo wydajny w zużyciu" - tak podsumował swoją ocenę jeden z jurorów przyznający jednostce 1.3 SDE produkcji GM Powertrain Polska tytuł silnika roku 2005.

1.3 SDE jest jednostką napędową o pojemności skokowej 1248 cm z ułożonymi w rzędzie 4 cylindrami o średnicy wynoszącej zaledwie 69,9 mm i skoku 82 mm. Przypadające na jeden cylinder cztery zawory napędzane są bezpośrednio przez dwa, umieszczone w pokrywie głowicy, wałki rozrządu. Maksymalna moc wynosi 51kW przy 4000 obrotów/min (70 KM), a moment obrotowy 180Nm osiągnięty jest już przy 1750 obr/min.

Produkowany w Bielsku-Białej 1.3 diesel common rail wykorzystuje technologię "Multijet" rozwiniętą w Centro Ricerche Fiat (Centrum Badań Fiata). "Multijet" stosuje elektroniczną kontrolę  podziału wtrysku głównego na mniejsze wtryski wielokrotne, które mają bezpośredni wpływ na bardziej jednorodne spalanie, lepszą wydajność oraz zmniejszenie emisji spalin. Mniejszy ciężar to kolejny punkt na korzyść tego zespołu napędowego o mocy 70 KM i 170 Nm.

Ponadto jest on niewielkich rozmiarów, co pozwala montować go do szerokiej gamy samochodów. Jego konstrukcja jest odpowiednia dla samochodów z segmentu B ("supermini"), a także z segmentu A (samochody miejskie). Znajdziemy go między innymi pod maskami Fiatów Panda i Punto, Lancii Y oraz Opli/Vauxhalli Tigra i Corsa.

Zobacz: Bielski Fiat-GM zwiększa moce

Droga do miliona:

1 grudnia 2000 roku w Sądzie Rejonowym w Bielsku-Białej została zarejestrowana nowa spółka FIAT-GM Powertrain Polska, która została utworzona na terenie Katowickiej SSE na bazie byłego Zakładu Mechaniki Fiat Auto Poland.

Pierwszy okres działalności Spółki w nowej strukturze to produkcja silników 100 GL o poj. 899 ccm oraz skrzyń biegów  C526 dla odbiorców krajowych i zagranicznych, jak Fiat Auto Poland i Fiat Auto Mirafiori. Najważniejszym jednak staje się rozpoczęcie inwestycji pod kątem uruchomienia nowej produkcji małego silnika Diesla.

W tym celu zostaje adaptowana hala 23, wewnątrz której lokalizuje się przyszłą produkcję. Pełną parą ruszają prace budowlane. Dostosowywana jest cała infrastruktura pod kątem nowych potrzeb. Głęboko pod ziemią budowane są od podstaw tunele technologiczne. Setki osób i dziesiątki firm budowlanych zatrudnionych zostaje przy tej największej od lat, na terenie Podbeskidzia, inwestycji.

7 lutego 2002 roku w przyszłej hali produkcyjnej są instalowane pierwsze maszyny i urządzenia przeznaczone do produkcji silnika wysokoprężnego. Warto odnotować, że znaczna część środków finansowych, spośród blisko 370 milionów euro przewidzianych na całą inwestycję, została przeznaczona na zakup bardzo kosztownych maszyn.

9 grudnia 2002 roku rozpoczyna się w zakładzie produkcja (faza "pilota") innowacyjnego silnika wysokoprężnego. W tym też dniu świat dowiaduje się o podstawowych parametrach nowego silnika oraz o jego zastosowaniu. Równocześnie trwają próby na hamowniach i testowych samochodach.

26 marca 2003 roku następuje oficjalne uruchomienie produkcji tego najnowszego, o kluczowym znaczeniu produktu, który otwiera nowy rozdział w fascynującej historii rozwoju technologii silników wysokoprężnych. Silnik z numerem jeden trafia do Fiata Punto.

19 września 2003 - 50.000 SDE - Opel Corsa
17 listopada 2003 - 100.000 SDE - Fiat Punto
24 lutego 2004 - 200.000 SDE - Lancia
18 maja 2004 - 300.000 SDE - Lancia
31 sierpnia 2004 - 400.000 SDE - Opel Corsa
19 listopada 2004 - 500.000 SDE - Fiat Punto
8 lutego 2005 - 600.000 SDE - Opel Agila
16 kwietnia 2005 - 700.000 SDE - Opel Corsa
21 czerwca 2005 - 800.000 SDE - Fiat Idea
13 września 2005 - 900.000 SDE - Fiat Idea

Przeczytaj także:

Turbo napęd FIAT-GM (2005-07-13)

Współne projekty Fiata i Forda w Tychach! (2005-11-09)

 


Podobne wiadomości:

Bielski Fiat-GM zwiększa moce

Bielski Fiat-GM zwiększa moce

Aktualności 2005-11-15

Wspólne projekty Fiata i Forda w Tychach!

Wspólne projekty Fiata i Forda w Tychach!

Aktualności 2005-11-09

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport