mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Piesi vs kierowcy - nierówny pojedynek na drodze

Piesi vs kierowcy - nierówny pojedynek na drodze

Choć producenci samochodów tworzą coraz bezpieczniejsze konstrukcje, których zadaniem jest również ochrona pieszego w razie najechania na niego, kolizja z udziałem niezmotoryzowanej osoby zawsze będzie dla niego bardzo niebezpieczna. Nie oznacza to jednak, że winni w tego typu przypadkach zawsze są kierowcy. Również i przechodnie często mają swoje za uszami.

Piesi vs kierowcy - nierówny pojedynek na drodze
Idzie wiosna, dzień jest coraz dłuższy, a więc widoczność na drogach jest coraz lepsza. To ważne z punktu widzenia pieszych, bowiem, jak pokazują statystyki, najczęściej do wypadków z udziałem pieszych dochodzi po zmroku, w czasie złych warunków pogodowych i gorszej widoczności i wreszcie w miesiącach jesienno-zimowych. Nie oznacza to jednak, że wiosną czy latem przechodzień nie musi być równie uważny na drodze i w jej otoczeniu.

Na polskich drogach w aż 33 proc. wypadków brali udział piesi. Większość z nich miała miejsce na jezdni, ale, co jest mocno niepokojące, prawie 10 proc. z nich wydarzyła się na pasach, a więc w miejscach, w których obecność pieszego jest bardziej prawdopodobna, co powinno zmusić kierowcę do większej uwagi. W sumie w 2012 roku doszło do 10.309 wypadków z udziałem pieszych (ponad 3,5 tys. na przejściach dla pieszych), w których zginęło 1.167 osób, a prawie 10 tys. zostało rannych (na pasach odpowiednio 223 i ponad 3,5 tys. osób).

Obowiązki pieszego

Przepisy ruchu drogowego jasno precyzują, jak pieszy powinien się poruszać po drogach. Obowiązkowe jest korzystanie z chodnika, o ile taki znajduje się wzdłuż drogi. W przypadku jego braku powinien poruszać się lewą stroną drogi (najlepiej poboczem, a w najgorszym przypadku skrajem jezdni), tak by odpowiednio wcześnie widzieć nadjeżdżające samochody. Przez jezdnię pieszy powinien przechodzić jedynie w miejscach wyznaczonych, tj. na przejściach dla pieszych. Na przejściu pieszy ma pierwszeństwo przed pojazdem, choć powinien zachować należytą ostrożność. Przejście przez jezdnię w innym miejscu jest dozwolone, gdy do najbliższej "zebry" jest ponad 100 m.

Samo przejście przed jezdnie powinno być poprzedzone krótkim rytuałem, którego uczą się już dzieci w przedszkolu, a niestety o którym często zapominamy w wieku dorosłym. Przed wejściem na jezdnię powinniśmy spojrzeć najpierw w lewo, następnie w prawo i ponownie w lewo. Jeśli nic nie nadjeżdża, bądź jadący pojazd jest daleko, należy energicznym krokiem (nie biegiem) przejść przez ulicę. W połowie drogi warto raz jeszcze spojrzeć w prawą stronę, czy w międzyczasie nie pojawił się w pobliżu jakiś samochód. Tę zasadę warto stosować zawsze. Czy przechodzimy w miejscu nieoznaczonym, czy na pasach, a nawet na przejście z działającą sygnalizacją świetlną.

Choć pieszy może nie posiadać prawa jazdy, a tym samym jego wiedza o przepisach ruchu drogowego może być nikła, powinien on również stosować się znaków drogowych, które dotyczą go bezpośrednio. Mowa tu np. o konieczności przejścia drugą stroną jezdni z uwagi na remont tej części pobocza.

Obowiązki kierowcy

Kierowca z kolei, zgodnie z zasadą ograniczonego zaufania, powinien wykazywać szczególną ostrożność za każdym razem gdy zbliża się do przejścia dla pieszych, zwłaszcza w okolicy szkół, przedszkoli czy placów zabaw, ale również, gdy widzi idącego wzdłuż drogi przechodnia. Zabronione jest wyprzedzanie bądź omijanie innych pojazdów, które zatrzymały się bądź zwolniły przed przejściem dla pieszych. I wreszcie kategorycznie powinien przepuścić wszystkich pieszych, którzy są już na pasach, poza sytuacją, gdy na środku jezdni znajduje się wysepka, a pieszy jest po jej drugiej stronie. Choć nie jest to obowiązkowe, warto przepuścić również osoby, które stoją przed przejściem dla pieszych i czekają na swoją kolej.

Winy pieszego

Do najczęstszych i najpoważniejszych przewinień pieszego należy nagłe wtargnięcie na jezdnię. Nawet ostrożnie, z przepisową prędkością jadący samochód może nie zdążyć wyhamować, gdy nagle przed jego kołami pojawi się przechodzień. Równie niebezpieczne jest wejście na jezdnię (także i na pasach) zza jakiejś przeszkody, która powoduje, że możemy być niewidoczni dla kierowców (np. zza stojącego autobusu). Karane jest także przechodzenie przez ulicę przy zapalonym czerwonym świetle, choćby w pobliżu nie było żadnego pojazdu.

Niebezpieczną sytuację na drodze może także wywołać niespodziewane zachowanie pieszego, np. zatrzymanie się, zwolnienie czy nawet zawrócenie. Bardzo złym nawykiem, choć niestety często spotykanym wśród pieszych w większych miastach, jest z kolei wchodzenie na jezdnię z chodnika, mimo oddzielającej barierki, płota czy innej przeszkody. Natomiast poza terenem zabudowanym (gdy nie ma chodnika) piesi często idą zwartą grupą, choć przepisy nakazują poruszanie się "gęsiego".

Najczęstsze przewinienia pieszego w ruchu drogowym:

 wykroczeniemandat
 Wchodzenie na jezdnię bezpośrednio przed jadący pojazd (na przejściu dla pieszych) 50 zł
 Wchodzenie na jezdnię bezpośrednio przed jadący pojazd (w pozostałych miejscach) 100 zł
 Wchodzenie na jezdnię spoza pojazdu lub innej przeszkody ograniczającejwidoczność drogi 100 zł
 Przechodzenie przez jezdnię w miejscu, w którym urządzenia zabezpieczające lub przeszkoda oddzielają drogę dla pieszych albo chodnik od jezdni 50 zł
 Zwalnianie kroku lub zatrzymywanie się bez uzasadnionej potrzeby podczas przechodzenia przez jezdnię lub torowisko 50 zł
 Przebieganie przez jezdnię 50 zł


Winy kierowcy

Największym grzechem kierowcy, nie tylko wobec pieszego, jest przekraczanie dozwolonych prędkości. Zbyt szybko jadący samochód, choćby był wyposażony w najnowocześniejsze systemy, nie ma żadnych szans, by się zatrzymać na krótkim odcinku, jeśli poruszał się ze zbyt dużą prędkością. Mniejszą prędkość kierowca powinien utrzymywać w tych miejscach, w których mogą pojawić się przede wszystkim dzieci. Ich zachowanie bowiem często bywa irracjonalne. Kierowca szczególnie uważać powinien również, gdy zbliża się do pasów, i to nawet gdy jest włączone zielone światło.

Zabronione są wszelkie manewry związane z wyprzedzaniem czy omijaniem innych pojazdów w okolicy przejścia dla pieszych. Stojące przed "zebrą" auto powinno sugerować, że przed przejściem bądź już na pasach jest przechodzień. Taką samą ostrożność powinniśmy zachować, gdy na skraju jezdni stoi np. ciężarówka, bo zza niej może nagle wyłonić się człowiek. Do częstych i złych nawyków należy również wjeżdżanie na skrzyżowanie bez możliwości jego opuszczenia, co powoduje, że ostatecznie stoimy często na pasach i piesi muszą nas wymijać. Nie powinno się również omijać z prawej strony tramwaju, gdy ten zatrzymał się na przystanku i do chodnika nie ma żadnej wysepki. Nocą, jadąc z włączonymi światłami drogowymi, powinniśmy natychmiast je zmienić na mijania, nie tylko gdy spostrzeżemy jadący z naprzeciwka inny pojazd, ale również idącego piechura.

Najczęstsze przewinienia kierowcy względem pieszego:

 wykroczenie mandat
punkty karne
 Omijanie pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu 500 zł 10
 Wyprzedzanie na przejściach dla pieszych lub bezpośrednio przed nimi 200 zł 10
 Nieustąpienie przez kierującego pojazdem pierwszeństwa pieszym znajdującym się na przejściu 350 zł 10
 Nieustąpienie przez kierującego pojazdem pierwszeństwa pieszym na skrzyżowaniu przy skręcaniu w drogę poprzeczną 350 zł 10
 Niezatrzymanie pojazdu w celu umożliwienia przejścia przez jezdnię osobie niepełnosprawnej, używającej specjalnego znaku lub osobie o widocznej ograniczonej sprawności ruchowej 350 zł
 10
 Niezatrzymanie pojazdu w takim miejscu, aby umożliwić pieszym swobodny dostęp do pojazdów komunikacji publicznej – w przypadku braku wysepki dla pasażerów na przystanku 100 zł 0
 Jazda wzdłuż po chodniku lub przejściu dla pieszych pojazdem silnikowym 250 zł 0


Podobne wiadomości:

Statystyki długiego weekendu - podobnie jak rok temu

Statystyki długiego weekendu - podobnie jak...

Aktualności 2016-05-30

Obserwacja drogi - czy jej pilnujesz?

Obserwacja drogi - czy jej pilnujesz?

Bezpieczna jazda 2016-04-27

Komentuj:

~tak wiem 2014-03-24

rafik znajdź świadka co potwierdzi że to pieszy wtargnął i masz wygraną, w przeciwnym razie niestety nie masz szans, u nas niestety, nawet jak ktoś widział całe zdarzenie, to woli siedzieć cicho niż pomóc, bo wówczas będzie musiał chodzić po polcjach, sądach etc, a komu się chce w nieswoich sprawach czas marnować

rafik28 2014-03-22

Piesi powinni być karani za wtargnięcie, a tak się nie dzieje. Zazwyczaj jest tak, że za potrącenie na pasach zawsze wini się kierowcę, choć pieszy np. wbiegł na jezdnie.

~aa 2014-03-22

d.g niesamowite głupoty prawisz. Mnóstwo wypadków, szczególnie ostatnio, dzieje się tylko i wyłącznie z głupoty pieszych. Nikt normalny nie chciałby iść siedzieć przez czyjąś głupotę. To piesi powinni dostawać wyższe mandaty. Np. wejście na jezdnię/pasy bez uprzedniego rozejrzenia się, czy nic nie jedzie - 1000zł. Parę takich mandatów i nagle drastycznie zmalałaby ilość wypadków spowodowanych przez nieuwagę pieszego.

~janusz k. 2014-03-20

no chyba żartujsze że nie powinien być w ogóle karany za nagłe wtargnięcie na jezdnię, jak jakiś świr, albo pijany, albo dzieciak wpadnie mi niespodziewanie pod koła, to ja mam pójść siedzieć za to? bo ktoś nie uważał? no proszę, ale przesadziłeś teraz mega!

~d.g 2014-03-20

To tkwienie ustawodawcy przepisach jest przyczyna tak fatalnych statystyk.nKary dla kierowcow za wyprzedzanie na pasach,nieustepowanie pierwszenstwa przed wejsciem ale i na pasach(3 tysiace zabojstw drogowych ) sa zadne,stad bezkanosc kierowcow,nna niespotykana w zadnym z cywilizowanych krajow skale.nPotrzebne jest jak najszybsze sprawne ustanowienie znacznej asymetrii w prawach pieszego i rowerzysty,ktory nie powinien byc w ogole karany za tzw.wtargniecie na droge.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport